재직근로자 훈련유형별 지원 특성화 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Itemized Support for Specialized Employee Training
Author(s)
권성연유선주
Publication Year
2003-12-31
Created
2003-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1008
Abstract
본 연구의 목적은 재직근로자의 직업능력개발을 위하여 시행되고 있는 Blended Learning 현황 및 문제점, 요구를 파악함으로써 교육의 효과를 극대화할 수 있는 Blended Learning의 체계적인 전략과 현장성 있는 유형을 제안하고 Blended Learning을 탄력적으로 수용, 활성화할 수 있는 합리적인 정부차원의 지원 제도를 모색하고자 하는데 있다. 이러한 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 절차에 따라 연구를 진행하였다.
첫째, 관련 자료 및 문헌분석을 통해서 교육훈련방법별로 그 특성과 장, 단점에 관한 분석을 실시하였으며 Blended Learning의 국내외 사례와 전략,관련 제도 등에 대하여 고찰하였다. 둘째, 본 연구에서 다뤄야 할 분석 영역과 항목을 중심으로 구체적인 연구 분석틀을 도출하였다. 셋째, 기업 및 훈련기관에서 실시하고 있는 개별 훈련방법에 대한 장, 단점 인식과 훈련방법의 선택 전략을 중심으로 사례조사를 실시하였다. 넷째, Blended Learning의 활용 현황과 문제점을 중심으로 설문조사를 실시하였으며, Blended Learning을 운영하고 있는 훈련기관을 대상으로 사례분석을 실시하였다. 다섯째, 설문조사와 사례분석 결과를 토대로 Blended Learning의 개발과 운영을 위한 고려요인 및 전략과 유형, 정부 차원의 제도 개선 방향에 관하여 논의하였으며 종합적인Blended Learning의 활성화 방안을 제시하였다.
The objective of the study is to suggest systematically developed strategies and types of Blended Learning, which can maximize the effectiveness of education program by looking at the current status, associated problems to be solved and requirements to be fulfilled in terms of Blended Learning. The final goal of the study is to figure out rational level of government-sponsored supporting system that flexibly adopts strategies and types of Blended Learning, which will be recommended as a result of the study. The main research procedure can be summarized as follows.
First, having close looking at relating materials and given literature, the study has conducted analysis on the characteristics and pros and cons of individual educational training program based on the methods being utilized. The study also has considered both domestic and foreign cases of Blended Learning and strategies and systems that are being utilized.
Second, the study has extracted detailed research tool by clearly defining the topic area to be covered and items to be analyzed within the context.
Third, having focused on the perception toward advantages and disadvantages of training program and the strategies for the selection of training method, the study has conducted case-based research on each of individual training methods those are being utilized in the corporate and training organization.
Fourth, the study has conducted survey focused on the current status of practical use and the problems related to Blended Learning and the study has provided case analysis that are being done on the training organizations where operate Blended Learning Programs.
Fifth, on the basis of the research outcomes gained from survey and case analysis, the study has discussed on the factors to be considered in developing and operating Blended Learning session, strategies and types of Blended Learning and the direction of further improvement for establishment of better performing educational training system. It has finally suggested comprehensive level of action plan that is fundamental in activating Blended Learning Program.
....
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구방법 4
Ⅱ. 이론적 배경 11
1. 직업교육훈련에 활용되는 교육훈련방법의 분석 11
2. 직업교육훈련수단으로서의 Blended Learning 25
Ⅲ. 훈련방법의 특성 분석 및 선택의 전략 31
1. 훈련방법 분석을 위한 현장 실태 조사 개요 31
2. 교육훈련방법의 특성 분석 36
3. 훈련방법 선택의 전략 69
4. Blended Learning 운영실태 71
Ⅳ. 직업교육훈련수단으로서 Blended Learning 실태 73
1. Blended Learning 운영 실태 설문조사 73
2. Blended Learning 운영 실태 사례조사 86
3. Blended Learning 실태 분석 100
4. 시사점 108
Ⅴ. Blended Learning 활성화 방안 111
1. Blended Learning 개발 및 운영을 위한 고려요소와 Blended Learning 유형의 제안 111
2. 정책 및 제도의 추진방향 122
3. Blended Learning의 추진방향과 활성화 전략 136
참고문헌 139
ABSTRACT 143
부 록 151
<부록 1> 교육훈련방법 분석을 위한 사례조사지 153
<부록 2> Blended Learning 현황 분석을 위한 조사지 167
<부록 3> Blended Learning 사례 조사지 173
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
권성연. (2003-12-31). 재직근로자 훈련유형별 지원 특성화 방안 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.