본 연구의 목적은 (1) HRD-Net의 목표, 방향을 정립하고, 이에 따른 기능과 역할을 규명하고, (2) HRD-Net 사용자 집단의 인식 및 요구를 파악하여, 사용자 편이성을 높이고, 수요자 중심적인 정보서비스를 제공하고자 하며, (3) HRD-Net의 개발(컨텐츠, 인터페이스, 시스템) 및 운영에 대한 전문가 진단을 실시하여 현황과 문제점을 살펴봄으로써 (4) HRD-Net의 개선방향을 모색하고 앞으로의 개발 및 운영방향을 제시하는 데 있다. The purposes of this study are the following: (1) To establish the objectives and the directions of HRD-Net and closely examine the resultant functions and roles; (2) To heighten the user convenience and provide user-centered information services by grasping the recognitions and the demands of the user group of HRD-Net; (3) To take a look at the present situation and the problems by executing an expert diagnosis regarding the development (Contents, interfaces, and system) and the operation of HRD-Net; (4) And, to seek the direction for the improvement of HRD-Net and to present the directions for future developments and operations. The following is the method of study used in this study: First, in order to find out if HRD-Net has been executing the roles and the functions as a comprehensive information network the related materials and literatures were analyzed. And, through the analyses of the related sites, the suggestions that can be reflected in HRD-Net were deduced. Secondly, in order to grasp the demands by the users who mainly utilize HRD-Net, the groups were organized by the unemployed, workers, college students, training teachers, and the training organizations and the user tests based on the scenarios were executed. Thirdly, in order to diagnose the level and the problems in terms of the development and the operation of HRD-Net, expert diagnoses using the expert groups were executed. Fourthly, in order to diagnose the operation part of HRD-Net, interview investigations were conducted on the persons concerned with the Employment Information Division of the Human Resources Development Service of Korea who have been in charge of the development and operation of HRD-Net. Fifthly, in order to deduce the problems and the areas for improvement of HRD-Net, workshops were executed four times for the persons in charge at the local government offices on labor and the training organizations, which are the main user groups of HRD-Net. ...
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Ⅰ. 서 론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구의 절차 및 방법 3 3. 연구의 성격 8 Ⅱ. 종합정보망의 접근 방향 9 1. 종합정보망의 개념과 특성 9 2. 종합정보망의 개발 ·운영 요소 15 3. 분석틀 26 Ⅲ. HRD-Net 사용자 요구 분석 29 1. 사용자 테스트 개요 29 2. 사용자의 방문 목적 31 3. 사용자가 기대하는 메뉴 구성 및 내용 34 4. 현행 메뉴에 대한 사용자 의견 및 만족도 49 5. 사용자별 ·메뉴별 만족도 비교 63 6. 시사점 66 Ⅳ. HRD-Net 진단 (1) : 성격 및 내용 71 1. HRD-Net 성격 규명 71 2. HRD-Net 내용 진단 75 Ⅴ. HRD-Net 진단 (2) : 인터페이스 95 1. 전체 구성 및 레이아웃 96 2. 네비게이션 요소 105 3. 시각(Visual) 요소 124 Ⅵ. HRD-Net 진단 (3) : 운영 134 1. 운영 현황 및 문제점 134 2. 운영 개선 방안 142 Ⅶ. 유사 종합정보망 진단 151 1. 국가인적자원개발 종합정보망(http:/ / www.nhrd.net) 151 2. 워크넷(http:/ / www.work.go.kr) 157 3. 에듀넷(http:/ / www.edunet4u.net) 162 4. Q-net(http:/ / www.q-net.or.kr) 167 5. Go for IT(http:/ / www.go4it.gov) 170 6. 시사점 172 Ⅷ. HRD-Net 개선 방안 177 1. HRD-Net의 자료 생성 ·관리 개선 방안 177 2. HRD-Net 내용 구성 및 인터페이스 개선 방안 179 3. HRD-Net 운영 개선 방안 180 참 고 문 헌 185 ABSTRACT 187 <부 록> 193 <부록 1> HRD-Net 사용자 테스트지 195 <부록 2> 화면별 Trouble Shooting 219 <부록 3> 사용자 테스트 결과 222