비공식적 학습과 인적자원역량의 관계: 관리자 권한에 따른 주도적 행동의 조절효과
- Alternative Title
- Informal Learning and Human Resource Competency: Proactive Behavior’s Moderating Role across Managerial Levels
- Author(s)
- 홍소정
- Publication Year
- 2024-09-26
- Created
- 2024-09-30
- Keyword
- 비공식적 학습; 주도적 행동; 인적자원역량; 인적자본기업패널; 조절효과; Informal Learning; Proactive Behavior; Human Resource Competency; Human Capital Corporate Panel; Moderating Effect
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10339
- Abstract
- 본 연구는 관리자 집단과 비관리자 집단을 구분하여 비공식적인 학습이 인적자원역량에 미치는 영향력을 확인하고, 집단별로 비공식적인 학습과 주도적 행동의 상호작용 효과의 차이를 비교하였다. 연구모형 분석을 위해 한국직업능력연구원에서 제공하는 인적자본기업패널 Ⅱ차 WAVE 자료를 사용하였으며, 총 1,523명(관리자 515명과 비관리자 1,008명)의 자료를 분석에 적용하였다. 분석 결과, 비공식적인 학습과 인적자원역량의 관계는 관리자 집단과 비관리자 집단에서 유의성의 차이를 보였으며, 주도적 행동은 모든 집단에서 인적자원역량에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 비공식적인 학습과 주도적 행동의 상호작용 효과는 비관리자 집단에서만 유의한 결과를 나타냈다. 연구 결과를 바탕으로 조직의 지속 가능한 경쟁우위 확보를 지원할 수 있는 차별화된 인적자원관리 전략에 관해 논의하였다.
This study examined the impact of informal learning on human resource competency, distinguishing between managerial and non-managerial groups, and compared the differences in the interaction effects of informal learning and proactive behavior between these groups. For the analysis of the research model, data from the Human Capital Corporate Panel II WAVE, provided by the Korea Research Institute for Vocational Education and Training, were used, with a total of 1,523 participants (515 managers and 1,008 non-managers) included in the analysis. The results showed that the relationship between informal learning and human resource competency differed significantly between managerial and non-managerial groups, while proactive behavior positively influenced human resource competency in both groups. Furthermore, the interaction effect of informal learning and proactive behavior was significant only in the non-managerial group. Based on these findings, the study discusses differentiated human resource management strategies that can support organizations in securing sustainable competitive advantages.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 홍소정. (2024-09-26). 비공식적 학습과 인적자원역량의 관계: 관리자 권한에 따른 주도적 행동의 조절효과. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > II. HCCP
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.