직업계고 졸업자의 진로이행과정 유형 및 주요 예측 변인 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
Exploring the Vocational High School Graduates’ Type of Career Transition Process and Key Predictive Variables
Author(s)
백예은
Publication Year
2024-09-26
Created
2024-10-02
Keyword
진로이행직업계고 졸업자시퀀스 분석AutoML 알고리즘한국교육고용패널 ⅡCareer TransitionVocational High School GraduatesSequence AnalysisAutoML AlgorithmKEEP Ⅱ
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10343
Abstract
본 연구에서는 직업계고 졸업자의 진로이행과정 유형을 탐색하고, 진로이행과정 유형을 예측하는 변인을 탐색하였다. 이를 위해 한국교육고용패널 Ⅱ(Korean Education & Employment Panel Ⅱ, KEEP Ⅱ)의 3차∼7차년도 자료를 활용하여 현재 학력(대학 재학 여부), 근무 형태(정규직·비정규직), 구직활동 경험 여부, 취업을 위한 준비 활동 경험 여부와 같은 진로이행상태의 변화에 대하여 시퀀스 분석을 수행하고, 이를 k-means 군집분석을 통해 유형화하였다. 이에 도출된 진로이행과정 유형을 예측하는 변인을 탐색하기 위하여 AutoML 알고리즘을 통해 가장 우수한 성능을 보이는 머신러닝 기반의 예측 모형을 도출하고, SHAP 알고리즘을 통하여 주요 예측 변인을 탐색하였다. 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 직업계고 졸업자의 진로이행과정의 유형은 ‘초기 정규직 정착형’, ‘점진적 정규직 정착형’, ‘대학 재학형’, ‘장기 NEET형’ 4가지로 구분되었다. 둘째, 성별, 자격증 개수, 수업 분위기, 희망교육 수준, 학교에서 제공하는 취업지원, 전문교과 내신등급 등이 주요 예측 변인으로 도출되어 주요 예측 변인과 진로이행과정 간 관계를 바탕으로 진로이행과정 유형에 맞는 직업계고 졸업자의 진로 지원을 위한 시사점을 논의하였다.
This study explored the types of career transition process among vocational high school graduates and examined the variables that predict these types. Data from the 3th wave(2019) to the 7th wave(2023) of KEEP II were used. Career transition processes, such as current education level, employment status, job-seeking experience, and preparation activities for employment, were explored through sequence analysis and the types of were then categorized using k-means cluster analysis. To identify the variables that predict the types of career transition processes, the best-performing machine learning-based prediction model was derived through the AutoML algorithm, and key predictive variables were explored using the SHAP algorithm. The main findings are summarized as follows. First, the career transition processes of vocational high school graduates were classified into four types: "Early Regular Employment," "Gradual Regular Employment," "College Enrollment," and "Long-term NEET (Not in Education, Employment, or Training)." Second, gender, number of certifications, classroom atmosphere, desired education level, employment support provided by the school, and grades in specialized subjects were identified as key predictive variables. Based on the relationships between these variables and the types of career transition processes, the study discusses implications for supporting vocational high school graduates' career transitions according to the identified types.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
백예은. (2024-09-26). 직업계고 졸업자의 진로이행과정 유형 및 주요 예측 변인 탐색. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.