성장혼합모형을 활용한 대학소속감 및 학과소속감 잠재계층분류 및 영향요인 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
A Growth Mixture Model Approach to Classifying Latent Classes and Exploring Influencing Factors in University and Departmental Sense of Belonging
Author(s)
최보금
Publication Year
2024-09-26
Created
2024-10-02
Keyword
대학소속감학과소속감성장혼합모형잠재계층분류University BelongingnessDepartment BelongingnessGrowth Mixture ModelLatent Class Classification
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10352
Abstract
본 연구는 한국교육고용패널Ⅱ 3∼6차년도 데이터를 활용하여 우리나라 4년제 대학에 속한 학생들의 대학소속감 및 학과소속감 변화에 따른 잠재계층을 확인하고 잠재계층 분류에 영향을 미치는 학생 개인 특성, 대학 초기 경험, 대학 기관 특성을 분석하였다. 이를 위해 종단자료 분석에 적합한 성장혼합모형을 적용하였으며 잠재계층 분류에 영향을 미치는 변인을 확인하기 위해 로지스틱 회귀분석을 실시하였다.
분석결과 우리나라 4년제 대학생의 대학만족도 및 학과만족도의 변화 양상은 모두 고수준형과 저수준 상승형으로 구분되었다. 둘째, 잠재계층 분류에 영향을 미치는 학생 개인 특성을 분석한 결과 대학만족도에는 자기이해도가 학과만족도에는 자기이해도, 입학전형, 전공계열이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 대학소속감과 학과소속감 모두에 대학 초기 대학시설 만족도와 교육과정 만족도가 유의한 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 대학 기관 수준의 특성인 설립유형과 소재지는 대학소속감에만 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 대학소속감 및 학과소속감 변화에 따른 우리나라 대학생 잠재계층 및 영향요인에 대한 이해를 바탕으로 향후 보다 다각적인 지원정책 및 방안을 마련할 필요가 있을 것이다.
This study utilized data from Korean Education and Employment Panel Ⅱ, spanning the 3rd to 6th waves, to identify latent classes of students enrolled in four-year universities in South Korea, based on changes in their sense of belonging to their university and department. Additionally, the study analyzed how individual characteristics, initial college experiences, and institutional characteristics influence the classification of these latent classes. To achieve this, a Growth Mixture Model (GMM), suitable for longitudinal data analysis, was employed, and logistic regression analysis was conducted to identify variables that significantly affect latent class classification.
The results indicate that two distinct patterns of change in university and department satisfaction among four-year university students in South Korea: a high-level group and a low-level increasing group. Second, in examining the individual characteristics influencing latent class classification, it was found that self-understanding had a significant effect on university satisfaction, while self-understanding, admission type, and academic discipline had significant effects on department satisfaction. Third, both university and department belongingness were positively influenced by initial satisfaction with university facilities and curriculum. Finally, institutional characteristics at the university level, such as the type of establishment and location, were found to have a significant impact only on university belongingness.
Based on an understanding of the latent classes and influencing factors related to changes in university and department belongingness among Korean university students, it is necessary to develop more diversified support policies and strategies in the future.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
최보금. (2024-09-26). 성장혼합모형을 활용한 대학소속감 및 학과소속감 잠재계층분류 및 영향요인 탐색. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.