대학생이 지각하는 진로장벽 유형에 따른 장단기적 결과변인 차이

Metadata Downloads
Alternative Title
Profiles of Career Barrier Perceptions of University Students and Their Short- and Long-term Outcomes
Author(s)
신다정김영식
Publication Year
2024-09-26
Created
2024-10-02
Keyword
진로장벽 인식직업 결정자기결정성잠재프로파일 분석Career barrier perceptioncareer decisionself-determinationlatent profile analysis
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10355
Abstract
이 연구에서는 대학교 2학년 학생들의 진로장벽 인식에 따라 잠재 프로파일 유형을 분류하고, 이들 유형에 따른 장단기 학업, 진로, 심리적 결과 변인의 평균 차이를 분석하였다. 한국교육고용패널Ⅱ에 참여한 1,267명 대학생의 심리적, 환경적 진로장벽 하위요인에 대한 응답을 바탕으로 잠재 프로파일을 도출한 결과, 총 5개의 유형이 나타났다. 이를 각각 ‘진로장벽 저인식(11.9%)’, ‘취업장벽 인식(30.7%)’, ‘진로장벽 중간 인식(22.3%)’, ‘취업압박 고인식(29.3%)’, ‘진로장벽 고인식(5.8%)’으로 명명하였다. 진로장벽 인식 유형에 따른 장단기 결과를 비교했을 때, 객관적인 학업 성과나 취업 여부에서는 차이가 없었지만, 주관적인 진로 결정과 삶의 만족도, 자기결정성에서는 유의미한 차이가 나타났다. 진로장벽을 낮게 또는 적절하게 인식한 집단이 가장 긍정적인 결과를 보였고, 고인식 집단이 가장 낮은 결과를 보였다. 이는 대학교 저학년 시기에 형성된 진로장벽 인식이 장단기적 진로와 심리 발달에 큰 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 따라서 대학 초기부터 불필요한 진로장벽 인식을 줄이고 취업 준비도를 높이는 교육 프로그램을 제공하는 것이 필요하다. 이를 통해 학생들이 졸업 시점에 진로를 명확하게 결정하고, 성공적으로 진로를 개척할 수 있는 동기와 역량을 키울 수 있을 것이다.
This study classified second-year university students into latent profiles based on their perceptions of career barriers and analyzed mean differences in short- and long-term academic, career, and psychological outcomes across these profiles. Using data from 1,267 students in the Korean Education and Employment Panel II, five distinct profiles emerged: ‘low career barrier perception (11.9%)’, ‘high perception of employment barriers (30.7%)’, ‘moderate career barrier perception (22.3%)’, ‘high perception of employment pressure (29.3%)’, and ‘high career barrier perception (5.8%)’. Although objective measures like academic performance and employment status showed no significant differences among the groups, there were notable disparities in subjective outcomes, including career decision-making, life satisfaction, and self-determination. Students with low or moderate career barrier perceptions reported the most favorable outcomes, while those with high perceptions of barriers experienced the least positive results. These findings highlight the short- and long-term impact of early career barrier perceptions on both career decision and psychological well-being. This also underscores the need for early university interventions aimed at reducing unnecessary career barrier perceptions and enhancing career preparedness. Such programs would equip students with the motivation and skills necessary to make informed career decisions and successfully pursue their career goals upon graduation.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
신다정. (2024-09-26). 대학생이 지각하는 진로장벽 유형에 따른 장단기적 결과변인 차이. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.