교사의 수업에 대한 학생 만족도와 학생 인식 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of Student Satisfaction and Student Perception of Teachers
Author(s)
정다운
Publication Year
2024-09-26
Created
2024-10-02
Keyword
수업만족도학생만족도교사학생 인식고등학생class satisfactionstudent satisfactionteacherstudent perceptionhigh school student
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10366
Abstract
이 연구는 교사의 수업에 대한 학생 만족도와 교과에 대한 학생 인식을 분석하여 교수학습 개선 방안을 논하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국교육고용패널 KEEPⅡ(1차∼2차) 자료를 활용하여 고등학교 1학년과 2학년을 통해 국어, 영어, 수학 교사의 수업에 대한 만족도, 교과에 대한 인식에 대한 특징과 관계를 확인하였다.
그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생의 만족도는 1학년과 2학년 모두 지식수준이 높게 나타났다. 학생 만족도는 1학년과 2학년 모두 모든 과목에서 유의한 차이를 보이고, 2학년에서는 대체로 1학년보다 낮은 수치를 보였다. 둘째, 고등학교 1학년의 교과에 대한 인식이 모든 교과에서 ‘재미있다’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 교사 수업에 대한 만족도는 교과에 대한 인식보다 높은 상관관계를 형성하는 것으로 나타났다.
이 연구는 교사의 수업에 대한 학생 만족도와 교과에 대한 학생의 인식에 대한 특성과 관계를 분석하였다는 점에서 향후 정의적 영역을 고려한 교육 정책의 마련에서 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to discuss ways to improve teaching and learning by analyzing student satisfaction with the teacher's class and student perception of the subject. To this end, the characteristics and relationships of Korean, English, and mathematics teachers' satisfaction with classes and their perception of the subject were confirmed through the first and second grades of high school using data from the Korean Education and Employment Panel KEEPII (1st to 2nd).
The results are as follows. First, students' satisfaction showed a high level of knowledge in both the first and second grades. Student satisfaction showed significant differences in all subjects in both the first and second grades, and in the second grade, it was generally lower than the first grade. Second, the perception of the subject of the first year of high school was the highest in 'fun' in all subjects. Third, it was found that satisfaction with teacher instruction formed a higher correlation than perception of the subject.
This study is expected to be used as basic data in the preparation of educational policies that take into account the affective domain in the future in that it analyzes the characteristics and relationship between the teacher's satisfaction with the class and the student's perception of the subject.
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
정다운. (2024-09-26). 교사의 수업에 대한 학생 만족도와 학생 인식 분석. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
Type
Conference Paper
Appears in Collections:
학술행사자료 > I. KEEP

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.