부모관계, 학교배경, 학습자 특성이 고등학생의 영어성취에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Impact of Parental Relationships, School English Education, and Student Characteristics on High School Students
- Author(s)
- 박수진
- Publication Year
- 2024-09-26
- Created
- 2024-10-02
- Keyword
- 영어성취; 고등학생; 영어교육; 부모관계; 학습자 특성; English achievement; High School Student; Parental Relationships; English Education; Student Characteristics
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10367
- Abstract
- 본고는 한국교육고용패널(KEEP) 종단데이터 1∼2차 자료를 이용하여 2018년도 2월에 고등학교를 졸업한 전국 일반고 학습자의 영어성취를 인지적 · 영어 흥미적성으로 나누어 살펴보고 영어성취와 부모관계, 학교배경 그리고 학습자 특성으로 인과관계를 분석하였다, 분석 결과는 다음과 같다. 부모관계는 학교배경과 학습자 특성, 영어성취와 정적인 관계를 보인다. 이 중 부모관계와 학습자 특성은 가장 긍정적인 인과관계를 보였다. 다음으로 학교배경은 학습자 특성과 영어성취에 정적인 관계를 나타낸다. 무엇보다 학교배경은 학습자 특성과의 인과관계에서 중요한 의미를 보인다. 이는 영어 교사의 역량 함양이 학생의 수업태도와 효율적인 학습 방법과도 연결이 된다는 것을 확인할 수 있었다. 마지막으로 학습자 특성과 영어성취는 정적인 관계를 나타낸다. 이는 학습자의 수업태도와 학습 방법이 영어 흥미적성과 영어성적 향상에 중요한 영향을 미친다고 볼 수 있다. 본 연구 결과는 영어성취와 부모관계, 학교배경, 학습자 특성의 중요한 인과관계를 확인하였다 즉, 영어 학업성취 향상을 위해서는 가정에서부터 긍정적인 상호작용이 필요하며 학교 환경의 개선 및 영어 교사역량의 함양이 요구된다.
This study utilizes the first and second wave data from the Korean Education and Employment Panel (KEEP) to analyze the English achievement of students who graduated from general high schools in February 2018. The analysis is divided into quantitative and qualitative aspects, examining the causal relationships between English achievement and factors such as parental relationships, School background and student characteristics. The results indicate that parental relationships have a positive correlation with School background, student characteristics, and English achievement. Among these, parental relationships and student characteristics show the most significant positive causal relationship. Furthermore, School background has a positive correlation with student characteristics and English achievement, highlighting the importance of teacher competency in shaping students' attitudes towards class and their effective learning methods. Lastly, student characteristics also show a positive correlation with English achievement, suggesting that students' attitudes and learning strategies play a crucial role in enhancing both the quantitative and qualitative aspects of English achievement. The findings of this study confirm the significant causal relationships between English achievement, parental relationships, school English education, and student characteristics. In other words, to improve English academic achievement, positive interactions at home are essential, and improvements in the school environment, along with the enhancement of English teachers' competencies, are required.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 박수진. (2024-09-26). 부모관계, 학교배경, 학습자 특성이 고등학생의 영어성취에 미치는 영향. 2024 KRIVET 패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.