2022 개정 전문교과 교육과정 수정 시안 연구
- Alternative Title
- A Study on the 2022 national curriculum amendment: Vocational Subject Curriculum
- Author(s)
- 김남희; 임해경
- Publication Year
- 2024-08-06
- Created
- 2024-10-10
- Keyword
- 2022 개정 교육과정; 전문교과 교육과정; 국가 교육과정
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10371
- Abstract
- 본 연구는 2022 개정 교육과정(교육부 고시 제2022-33호)의 전문교과 교육과정 일부 내용에 대한 수정 시안을 개발하고 2025학년도 1학년 입학생부터 원활하게 적용될 수 있도록 지원하는 데 주요한 목적이 있다. 이에 「국가교육위원회법」 제10조에 의거, 교육부의 요청으로 국가교육위원회에 제출된 전문교과 교육과정 수정 시안에 대한 검토와 추가적인 수정 필요 분야를 확인하였으며, 크게 내용 표기 정정, 오탈자 수정, 문서 체제 교정, NCS 연계 수정으로 구분하여 수정 시안을 개발하였다. 아울러 수정 시안의 적절성 및 타당성을 확인하고자 총 38명의 전문교과 교사들을 대상으로 현장 적합성 검토를 실시하였으며, 국가 교육과정 수립·변경에 관한 절차에 따라 국가 교육과정 모니터링단과 국가교육위원회 전문위원회의 의견수렴 과정을 거쳤다. 끝으로 전문교과 교사 10인을 대상으로 한 FGI를 통해 2022 개정 전문교과 교육과정의 원활한 적용을 위한 정책적 지원 사항과 전문교과 교육과정 개발 과정의 개선점에 대해 제언하였다.
The primary objective of this study is to develop a revised draft for the 2022 revised vocational curriculum (Ministry of Education Notice No. 2022-33). In accordance with Article 10 of the "National Education Commission Act," the revised draft of the vocational curriculum submitted by the Ministry of Education to the National Education Commission was reviewed. Based on the review, the draft was developed by categorizing revisions into content corrections, typographical error corrections, document structure corrections, and NCS (National Competency Standards) linkage adjustments. To verify the appropriateness and validity of the draft, a field suitability review was conducted with 38 vocational teachers. Additionally, in compliance with relevant laws, feedback was gathered from the National Curriculum Monitoring Group and the National Education Commission's Expert Committee. Finally, a Focus Group Interview (FGI) was conducted with 10 vocational teachers, and policy support measures for the smooth implementation of the 2022 revised curriculum were suggested.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 2
Ⅱ. 국가 교육과정의 개정과 변경 6
Ⅲ. 전문교과 교육과정 수정 시안 개발 15
Ⅳ. 결론 및 제언 34
참고문헌 46
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 김남희. (2024-08-06). 2022 개정 전문교과 교육과정 수정 시안 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.