직업능력개발훈련기관 직업상담인력의 직무수행 경험에 대한 질적 사례연구
- Alternative Title
- Qualitative Case Study on Job Performance Experiences of Vocational Counselors in Vocational Training Institutions
- Author(s)
- 오승석; 강혜영
- Publication Year
- 2024-11-30
- Created
- 2024-12-11
- Keyword
- 직업능력개발훈련기관; 직업상담인력; 직무수행 경험; 질적 사례연구; Vocational Training Institution; Vocational Counselor; Job Performance Experience; Qualitative Case Study
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10445
- Abstract
- 본 연구의 목적은 직업능력개발훈련기관에 종사하는 직업상담인력이 실제로 직무를 수행하는 과정에서 어떤 경험을 하며, 그 경험의 의미는 무엇인지 밝힘으로써 직업상담인력의 직무수행 환경 개선방안에 대한 시사점을 도출하고, 직업훈련기관의 상담을 내실화하여 궁극적으로 직업훈련의 효과를 높이고자 하는 것이다. 이를 위하여 직업상담인력 5명을 대상으로 심층 면담을 실시하였으며, 이를 질적 사례연구 방법으로 분석하였다. 연구 결과, 직업상담인력의 직무수행 경험은 4개의 상위 범주와 14개의 중위 범주, 36개의 하위 범주로 도출되었다. 상위 범주 4가지는 [다양한 업무 및 체계적이지 않은 업무로 어려움을 경험함], [상담 업무 수행의 어려움을 경험함], [상담 전문성 향상 지원의 필요성을 느낌], [직업상담사로서 느끼는 직무 만족감을 다르게 경험함]으로 나타났다. 본 연구를 통해 직업훈련기관의 직업상담인력이 실제적으로 경험하는 바가 무엇인지 살펴볼 수 있었고, 이러한 결과는 직업훈련기관 상담 내실화 및 직업훈련의 체계적 운영을 위한 기초자료로 활용될 것으로 기대된다.
This study explored the experiences of vocational counselors working at vocational training institutions and their job performance, with the aim of uncovering the significance of these experiences. Accordingly, the study findings provide insights into improving the work environment for vocational counselors and enhancing the effectiveness of vocational training by strengthening counseling services within the training institutions. In-depth interviews were conducted with five vocational counselors, and the data were analyzed using qualitative case study methods. The results revealed that vocational counselors’ job experiences could be categorized into four main themes, 14 subthemes, and 36 lower-level themes. The four main themes identified were difficulties arising from diverse and unstructured tasks, challenges in performing counseling duties, the need for support to enhance counseling expertise, and varying levels of job satisfaction as vocational counselors. The actual experiences of vocational counselors in vocational training institutions were examined, and the study findings are expected to serve as foundational data for enhancing the effectiveness of counseling within these institutions and the systematic implementation of vocational training.
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 오승석. (2024-11-30). 직업능력개발훈련기관 직업상담인력의 직무수행 경험에 대한 질적 사례연구. 직업능력개발연구 27권 3호.
- Type
- Article
-
Appears in Collections:
- 학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.