지역 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 방안
- Alternative Title
- Strategies for Collaboration and Integration between Local Career Exploring Support Centers and School Curriculum
- Author(s)
- 정지은; 이지연; 김나라; 이진솔; 장현진; 홍선이
- Publication Year
- 2024-10-31
- Created
- 2024-12-19
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10453
- Abstract
- 본 연구는 국가 교육과정 변화 대응 및 학교 진로교육 내실화를 위해 진로체험지원센터와 학교 교육과정의 연계·협력에 주목한다. 이를 위해 진로교육과 학교 교육과정 연계·협력의 의의를 탐색하고, 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 사례 분석, 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 실태 및 요구분석을 실시하였으며, 이를 통해 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계 및 협력 방안을 도출하였다.
This study aimed to analyze the current status and needs of collaboration between Career Exploring Support Centers (CESCs) and school curriculum, and to develop strategies for their effective integration. The research explored the significance of career education and its connection to school curriculum, analyzed case studies of CESC-school curriculum collaborations, and conducted on CESC to analyze the current status and needs for collaboration with school curriculum.
Findings from theoretical reviews, case studies, and surveys indicate that CESCs are emerging as key institutions supporting career education in schools by establishing diverse regional networks and developing strategies for school collaboration. However, CESCs currently focus primarily on simple matching between schools and experience providers, lacking a systematic approach for organic integration with school curricula.
Schools demand that CESCs enhance their expertise, ensure operational stability, advance programs, and manage the quality of regional resources to effectively connect regional characteristics with educational needs. Despite these expectations, active participation from schools in co-developing career education programs or improving regional quality remains insufficient.
To foster CESC-school curriculum integration, a shift in perception and role redefinition among center and school staff is necessary, along with fulfilling institutional and environmental prerequisites. This integration can lead to a complementary relationship between CESCs and schools, offering high-quality career education that reflects regional characteristics and ultimately contributes to developing students' career competencies.
Therefore, considering the future-oriented vision of CESCs and the developmental process of collaboration between CESCs and school curricula, three directions for their integration and cooperation were derived. First, we proposed redefining the purpose of collaboration between CESCs and school curricula to strengthen horizontal connections. Second, we suggested improving the quality of collaboration between CESCs and school curricula to enhance vertical connections. Third, we recommended diversifying the points of contact in the collaboration between CESCs and school curricula to reinforce student agency. Policy implementation tasks and detailed action plans were proposed to achieve these objectives.
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용 및 방법 6
제3절 용어의 정의 11
제4절 연구의 한계 12
제2장 진로체험지원센터와 학교 교육과정의 이론적 배경_17
제1절 학교 진로교육과 진로체험지원센터의 역할 19
제2절 학교 교육과정과 진로교육 운영 현황 31
제3절 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계의 의의 47
제3장 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 사례 연구_51
제1절 사례 연구 개요 53
제2절 진로체험지원센터의 학교 교육과정 운영 지원 사례 59
제3절 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력의 주요 논점 91
제4장 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 설문조사_113
제1절 설문 조사 개요 115
제2절 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 실태 117
제3절 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 요구 134
제4절 진로체험지원센터 특성과 학교 교육과정 연계·협력 차이 분석 139
제5절 소결 및 시사점 151
제5장 결론 및 정책 제언_155
제1절 결론 157
제2절 진로체험지원센터와 학교 교육과정의 연계·협력 정책 방안 164
SUMMARY_187
참고문헌_189
부록_195
[부록 1] 진로체험지원센터 대상 설문 조사지 197
[부록 2] 학교 교사 대상 FGI 질문지 203
[부록 3] 시도교육청 장학사(주무관) 대상 FGI 질문지 208
- Publisher
- 한국직업능력연구원
- Citation
- 정지은. (2024-10-31). 지역 진로체험지원센터와 학교 교육과정 연계·협력 방안.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.