국가별 사회이동성 비교 측정

Metadata Downloads
Alternative Title
Measuring Comparative Social Mobility Across Countries
Author(s)
황성수이지은
Publication Year
2024-10-25
Created
2024-12-24
Keyword
사회이동성교육형평성기회불평등공정개천용유리바닥
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/10456
Abstract
본 연구에서는 디지털 전환과 인공지능(AI) 등 신기술의 발전 속에서 인구 감소와 사회적 불평등 문제가 더욱 심화되는 상황을 배경으로 교육을 통한 사회이동 가능성의 변화를 측정한다. 한국 사회의 기회불평등 문제와 저출생, 인구 소멸 등 중요한 사회적 문제들이 상향적 사회이동성의 저하와 연결될 수 있다는 점에서, 그 변화를 실증적으로 비교 측정하는 것은 중요한 정책적 시사점을 제공할 수 있다.
이에 본 연구에서는 OECD의 PISA(국제학업성취도평가) 데이터를 활용하여 2006년부터 2022년까지 주요 국가별 사회이동성을 분석하고 국가별, 시점별로 상향적·하향적 사회이동성의 변화를 비교 평가하는 것을 목적으로 한다. 연구는 부모의 사회·경제적 배경과 자녀의 학업성취 간의 관계를 중심으로, 상향적 사회이동성을 측정하는 상향이동성 지수(New Resiliency Ratio), 하향적 사회이동성을 측정하는 유리바닥 지수(Glass Floor Ratio), 그리고 개천용 기회불평등 지수(Rags-to-Riches Index, RRI)를 차용한 개천용 교육불평등 지수를 활용하여 다각적인 분석을 시도한다. 또한 본 연구를 통해 주요 국가(한국, 미국, 일본, 핀란드)의 교육형평성 및 사회이동성에 대한 통찰을 제공하며, 이를 바탕으로 향후 교육 정책의 방향성을 제시한다. 다만 측정 결괏값이 15세 학생들의 학업성취도이기 때문에 노동시장까지 이행이 완성된 사회이동성이라기보다는 사회이동 가능성을 측정한 것이라고 할 수 있다.
This study investigates changes in the potential for social mobility through education, set against the backdrop of intensifying challenges such as population decline and increasing social inequality, exacerbated by technological advancements like digital transformation and artificial intelligence (AI). Given the critical societal issues in Korea—such as opportunity inequality, low birth rates, and population extinction—that may be linked to a decline in upward social mobility, empirically measuring these changes across time and countries offers valuable policy implications.
To achieve this, the research utilizes OECD’s PISA (Programme for International Student Assessment) data from 2006 to 2022 to analyze social mobility trends across major countries, aiming to compare and evaluate shifts in upward and downward mobility both over time and across national contexts. The study focuses on the relationship between parents' socio-economic backgrounds and children's academic achievements. It employs a multifaceted approach by utilizing the New Resiliency Ratio to measure upward mobility, the Glass Floor Ratio to capture downward mobility, and the Rags-to-Riches (RRI) Opportunity Inequality Index to measure educational inequality. These indices provide a comprehensive framework to assess the dynamics of social mobility.
The analysis spans key countries such as Korea, the United States, Japan, and Finland, offering insights into educational equity and social mobility. The findings inform future directions for education policy aimed at addressing social inequality. However, it is important to note that since the study is based on the academic achievements of 15-year-old students, it measures the potential for social mobility rather than fully realized social mobility in the labor market.
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 2
Ⅱ. 선행연구 검토 6
Ⅲ. 사회이동성 측정 방법 9
Ⅳ. 국가별·시점별 사회이동성 비교 측정 14
Ⅴ. 요약 및 결론 28
참고문헌 32
Abstract 34
<부록 1> 국가별 사회이동성 비교 측정 주요결과 35
<부록 2> 분위를 활용한 사회이동성 지수: 성적 최상위 기준 38
<부록 3> 개천용 교육불평등 지수: 성적 상위 25% 기준 40
<부록 4> 개천을 벗어난 비율 42
Publisher
한국직업능력연구원
Citation
황성수. (2024-10-25). 국가별 사회이동성 비교 측정.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.