초·중등단계 학부모진로교육 현황 및 개선 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Current Status and Improvement Strategy of Primary and Secondary School Parents’ Career Education
Author(s)
조희경장석민이용순
Publication Year
2013-10-31
Created
2014-01-17
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1289
Abstract
본 연구는 자녀 진로지도를 위한 학부모 대상 진로교육의 현황 및 문제점을 분석하고, 개선 및 활성화 방안을 모색하는데 일차적인 목적이 있다. 지역별로 교육의 직접 대상자인 학부모들의 구체적인 학부모진로교육에의 요구 수렴과 함께 학부모진로교육을 제공하는 학교, 지역 및 시·도 교육청, 그리고 기관 및 단체 등의 현황을 조사하여, 이를 기반으로 보다 효율적이고 실효성 있는 학부모진로교육 운영 방안을 모색하고자 한다.
이 연구 결과는 2013년 이후 새로운 정부의 학부모정책 방향인 학부모 특성을 고려한 맞춤형 교육 강화를 추진하는 데 직접적으로 활용될 수 있을 것이며, 아울러 교육청 및 단위학교 수준에서의 학부모 지원 정책을 위한 기초자료로도 활용될 수 있을 것이다.
In 2013, to support the dreams and capitalize on the talents of the students in educational practice, the Park Geun-heye government implemented a personalized career plan program. The Korean Ministry of Education (MoE) supports the policy, which strengthens customized education as a major policy considering the characteristics of parental input. In order to increase the effectiveness of this policy, parents career education should be studied and improved since parents have a profound influence on all aspects of their children’s career guidance and education. In particular, cohesive support system, which links schools, home, and community, is required. Thus, data collections is needed to determine the status of parents’ career education as well as MoE policy and the implementation status of the 17 city and provincial departments of education.
Therefore, the primary purpose of this study is to analyze the status and problems of parents’ career education for children’s career guidance and identify ways to improve the same. This study seeks to develop a more efficient and effective parents’ career education management plan by examining the perceptions of parents and the statuses of the school, district, department of education, parents groups, and community education organizations that provide parents with parents’ career education.
The results of this study will be utilized directly by the central government to establish a career education policies as well as providing basic data to inform parents’ support policies at the MoE and school level. ...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 6
제3절 연구의 방법 및 절차 8
제4절 용어의 정의 12
제2장 학부모진로교육 관련 문헌 분석_15
제1절 학부모교육에 대한 문헌 분석 17
제2절 학부모진로교육에 대한 문헌 분석 26
제3절 소결 34
제3장 학부모진로교육 관련 정책 및 추진 현황 분석_37
제1절 교육부 정책 39
제2절 17개 시․도 교육청 추진 현황 53
제4장 학부모진로교육 관련 기관 및 단체의 설문조사 결과 분석_85
제1절 조사 및 분석 방법 87
제2절 학부모진로교육 현황 90
제3절 학부모진로교육의 문제점 및 요구 사항 98
제4절 소결 102
제5장 학부모의 진로교육에 관한 설문조사 결과 분석_105
제1절 조사 및 분석 방법 107
제2절 진로교육에 대한 인식 및 기대 수준 116
제3절 학부모진로교육 참여 현황 146
제4절 학부모진로교육에 대한 평가 및 만족도 167
제5절 학부모진로교육 개선 방안 184
제6절 소결 192
제6장 학부모진로교육 심층면접 결과 분석_195
제1절 조사 및 분석 방법 197
제2절 학부모 대상 심층면접 201
제3절 학부모진로교육 관계자 대상 심층면접 215
제4절 소결 242
제7장 조사 결과의 요약 및 개선 방안_245
제1절 조사 결과의 요약 248
제2절 학부모진로교육 개선 방안 252
제3절 시행 주체별 추진 방안 263
SUMMARY_267
참고문헌_275
부 록_283
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
조희경. (2013-10-31). 초·중등단계 학부모진로교육 현황 및 개선 방안 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.