본 연구의 목적은 지금까지의 자격정책과 관련하여 부처간 어떤 유형의 갈등이 발생하였고, 왜 발생하는지를 분석한 후에 자격정책의 비전과 목표를 국가차원에서 실현하기 위해 부처간 무엇을 협력해야 하고, 어떻게 협력해야 하는지에 관한 부처간 협력체계와 이에 필요한 인프라를 구축하는 것이다. Heretofore, 28 ministries have been involved in the national qualification policy in Korea. Due to the increased importance of the qualification system, coordinated cooperation at the ministerial level is urgently needed. Currently, conflicts still exist among ministries regarding policy, and there is an overall lack of coordinative execution among ministries. The purpose of this study is: 1) to determine the status of cooperation and conflict related to qualification policy at the ministerial level, 2) to ascertain the level of involvement and cooperation of each related ministry for policy implementation, and 3) to understand how to cooperate in order to share the vision and achieve goals of the Korean qualification policy at the national ministerial (departmental) level. This study uses various research methodologies. The methodology of this study is as follows: First method is to identify conflict and cooperation among the ministries through research reports, white paper, and other governmental sources. Second method is the in-depth survey, whereas the surveyed are the ministerial, high ranking officials in charge of the national qualification policy. The primary goals are to determine official’s awareness on qualification policy, the need for ministerial level cooperation, and their opinion on the governance structure of qualification policy. Third method is to research foreign reports and other governmental sources. It has been applied to introduce the status of ministerial level cooperation and the governance system regarding qualification policy in Germany, UK, Australia and France. Fourth method is to utilize focus group interviews, so as to foster cooperation among ministries. Final method is the seminar, which can be used to gather diverse comments on research results among practitioners and academics. This study examines methods for various ministries to cooperate, on the basis of not only the current status of existing cooperation and conflict among ministries, but also the implications derived from case studies of advanced nations. ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서 론_1 제1절 연구의 필요성 및 목적 3 제2절 연구의 내용과 절차 6 제2장 자격정책의 부처간 협력의 중요성_15 제1절 외부환경 변화와 부처간 협력 17 제2절 부처 협력에 관한 이론적 논의 32 제3절 소결 48 제3장 자격정책의 부처간 협력 현황과 외국사례_53 제1절 자격정책의 추진현황과 부처간 갈등 55 제2절 자격정책의 추진체계 분석 93 제3절 외국 자격정책의 부처간 협력현황 112 제4절 소결 121 제4장 부처간 협력이 필요한 자격정책과 수요조사_125 제1절 부처간 협력이 필요한 자격정책 127 제2절 자격정책 협력에 관한 부처의 수요조사 143 제3절 소결 173 제5장 자격정책의 부처간 협력 방안_177 제1절 부처간 협력을 위한 거버넌스 개선 방향 179 제2절 하위수준의 거버넌스 : 자격정책 협력 네트워크 구축 방안 181 제3절 상위수준의 거버넌스 : 자격정책심의회 개선 방안 194 제4절 법제도 개선 방안 208 제6장 결 론_215 제1절 연구의 의의와 한계 217 제2절 정책제언 223 SUMMARY_231 참고문헌_235 부 록_247 1. 외국 자격정책의 부처간 협력 249 2. 자격정책 관련 부처간 협력현황조사 설문지 279 3. 설문조사결과 : 부록 표 293 4. 설문조사결과 : 자격업무로 협력이 필요한 부처 및 업무 295 5. 국가기술자격법상 부처간 협력내용 및 업무절차 298 6. 국가기술자격 정책심의회 운영현황 306 7. 자격기본법의 기본계획 307 8. 국가기술자격법의 기본계획 308