대학에서의 직업교육 활성화를 위한 멘토링 시스템 모형 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of a Mentoring Program in College for the Smooth Transition to Work
Author(s)
장원섭김선희민선향김성길
Publication Year
2002-11-30
Created
2002-11-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1347
Abstract
이 연구에서 다룬 멘토링(Mentoring)은 대학생 개개인들이 원활하게 직업세계로 이행하도록 돕기 위한 적극적인 지원 프로그램이다. 일정한 영역에서 전문적인 지식이나 경험을 가지고 있는 멘토와 실제적인 경험이 부족한 멘티와의 개별화된 상호관계를 통해서 대학생들은 졸업하기 이전에 지식과 기술, 태도를 스스로 개발할 수 있는 기회를 가진다. 이러한 멘토링 프로그램을 통해 대학생들은 새로운 전문가로서 현장, 직업, 조직에 대한 이해를 넓힐 수 있고 조직의 규정이나 관습 및 문화 등을 익힐 수 있다.
The purpose of this study was to develop effective mentoring program for smooth transition from college to the world of work. In this study, we used following research methods and procedures; First, we reviewed prior studies and reports on mentoring. Second, we overviewed several mentoring program cases in Korea colleges and universities. Third, we surveyed 453 students of 11 colleges and universities by questionnaire to find the students' mentoring experiences and their needs for mentoring programs.
Mentoring was defined as an intense interpersonal exchange between a senior, experienced mentor and a junior, less experienced mentee, in which the mentor provides support, direction, and feedback regarding career plan and personal development. Mentoring can be categorized ‘1:1 mentoring’, ‘peer mentoring’, ‘group mentoring’, ‘face-to-face mentoring’, ‘e-mentoring’, and so forth.
Major findings of this study were as follows:
First, most students got the career-related information through their personal networks such as seniors, friends, family members and relatives, and through Internet. On the other hand, they seldom used the formal channels in their colleges and universities such as Campus Job Information Center, Department Office, etc.
Second, most students has experienced formal or informal mentoring relations, and the students said that they had much help and confidence by the mentoring program.
Third, most students answered that they needed the mentoring programs, especially for job search and career planning.
...
Table Of Contents
연구 요약
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 3
3. 연구 방법 및 절차 4
4. 용어의 정의 8
II. 이론적 배경 11
1. 대학에서의 진로교육 현황 11
2. 멘토링 개념과 기능 22
3. 선행연구 분석 33
4. 멘토링 사례 42
III. 설문조사 결과 51
1. 대학에서의 진로준비 51
2. 멘토링 경험 63
3. 멘토링 요구 71
IV. 멘토링 프로그램 운영 체제 개발 77
1. 멘토링 프로그램을 운영하기 위한 위원회 구성 79
2. 멘토링 프로그램 설계 80
3. 멘토와 멘티의 모집 및 선정 82
4. 멘토 및 멘티의 오리엔테이션 및 훈련 92
5. 멘토와 멘티 매칭 99
6. 멘토링 프로그램 실행 101
7. 총괄 평가 104
V. 결 론 109
1. 요 약 109
2. 결 론 110
참 고 문 헌 113
ABSTRACT 121
부 록 123
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
장원섭. (2002-11-30). 대학에서의 직업교육 활성화를 위한 멘토링 시스템 모형 개발.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.