21세기 산업구조 변화에 따른 공업 계열 교육과정 운영의 연계·협력 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Auriculated Co-operation Plan for Technical Field Curriculum Implementation as Industrial Structural Change in 21st Century
Author(s)
이상혁이영순노태천김호동김선태이병욱
Publication Year
2002-12-31
Created
2002-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1350
Abstract
우리 나라의 공업교육은 국가 경제 발전 5개년 계획과 맥을 같이 하면서, 우리 나라 산업 발전에 밑거름이 되어 왔다. 이와 같이 우리 나라 경제 개발 5개년 계획의 견인차 역할을 해온 공업교육은 최근 직업교육이 환경 변화로 새로운 변화의 시기를 맞고 있다. 정부는 실업교육이 처한 어려운 교육 환경의 개선을 위해 동일계 대학 진학시 정원외 3% 입학과 2005년부터 시행하는 대학수학능력시험의 "직업탐구영역" 신설 등의 대책을 제시한 바 있다
In Korea there are several same subjects for technical high school, technical college and university. So the students who graduate technical high school are studying several same subjects in technical college. And even the college graduates who admitted in university can't avoid to study the same subjects. Therefore many technical high school graduates lose their interest in major and can not cultivate the creative thinking and high level vocational ability. The purpose of this study is to grope for concrete plan to relate the curriculums between technical high school, college and university for industrial structural changes in 21st century. For it we set up following problems to study.
First, what's the articulated co-operation plan between schools in 21st century when industrial structures are changing?
Second, what's the articulated co-operation plan between technical high school, technical college and engineering college of university curriculums?
This study is completed by analyzing several documents and materials which are connected with articulated education, and by checking up questionnaire for technical high school teachers and technical college professors, who are in the mechanics, electricity, electronics, and mechatronics department, through the actual condition of articulated curriculum implementation. And it is amended through seminar and expert's suggestion.
...
Table Of Contents
연구 요약 1
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구 내용 4
4. 연구 방법 및 절차 4
5. 기대 효과 5
6. 연구의 제한점 5
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 21세기 산업 구조 변화에 따른 직업교육 체제 변화 6
2. 연계 교육과정 운영 체제 26
3. 선행 연구 고찰 39
4. 국가직무능력표준에 기초한 공업계열 학교 급별 교육과정 연계 방향 48
5. 체계적인 접근에 의한 공업계열 학교 급별 교육과정 연계의 방향 70
Ⅲ. 공업계열 학교 급별 교육과정 연계·협력 방안 81
1. 공업계 고교 입장에서 교육과정 운영의 연계·협력 방안 81
2. 전문대학 입장에서 교육과정 운영의 연계·협력 방안 109
3. 4년제 (산업)대학 입장에서 교육과정 운영의 연계·협력 방안 140
Ⅳ. 요약, 결론 및 제언 151
1. 요 약 151
3. 결 론 158
3. 제 언 160
참고 문헌 162
Abstract 174
부 록 177
<토론 1>“국가직무능력표준에 기초한 공업계열 연계교육과정 개발 방향 모색”에 대한 토론 185
<토론 2>“공업계 고교 입장에서 연계교육과정 협력 방안”에 대한 토론 190
<토론 3>“전문대학 입장에서 연계교육과정 협력 방안”에 대한 토론 197
<토론 4>“4년제 (산업)대학에서 연계교육과정 협력 방안”에 대한 토론 자료 204
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이상혁. (2002-12-31). 21세기 산업구조 변화에 따른 공업 계열 교육과정 운영의 연계·협력 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.