특수교육대상 학생을 위한 진로정보 연구(Ⅰ) : 기초연구를 중심으로(총괄보고서)

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Special Education Targeted Students Career Path (I) : Focusing on Basic Research
Author(s)
이지연한상근정윤경김나라박영균
Publication Year
2011-12-31
Created
2012-02-15
Keyword
특수교육대상진로정보
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/136
Abstract
본 연구는 2차년에 걸쳐 수행되는 경제인문사회연구회 협동과제로, 비장애학생에 비하여 진로정보의 양·질적 수준이 열악하고 접근성이 낮은 중등단계 특수교육대상 학생 대상의 진로정보 현황, 필요성, 내용·구조·전달방식 등을 총체적으로 진단하여, 이들의 요구와 필요에 특화된 신뢰롭고 정확한 진로정보를 확인하고 이를 개발·보급·확산시키기 위한 정책틀을 제공하는 것이 목적이다.
Despite drastic change to increase national responsibility and accountability for strengthening career development of student with special educational needs, there is no specialized career information based on their needs. In theory, career information plays the important role to people who determine their own lives by providing educational right and independent life specially to disabled students.
The purposes of this study were to survey and confirm that what types and factors of career information was important for those who are in disabilities as students, parents, and teachers, and what is the advanced abroad cases and their implications in developing career information for disabled students in school setting. For the purposes, various research methodologies were used for this study: A literature review, quantitative and qualitative methodology such as survey and FGI(focuse group interviews), workshops with specialist and teacher from various disability-related field, overseas practices and brainstorming.
Total 1,657 of students parents, and teachers were surveyed through instrument and face to face interview. As the result, 7 types and 36 factors of career information were confirmed as a important needed career information. Finally this study suggests the “macro and micro career information development model”, and the strong national support policy for student with special educational needs for development and dissemination of career information continuously for career development and quality of life with self-reliance.
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용 및 방법론 8
제3절 연구 범위 및 한계 19
제2장 특수교육대상 학생과 진로정보 21
제1절 용어 정의 및 선행연구 24
제2절 특수교육 및 학생의 진로선택 현황 39
제3절 장애유형별 발달적 특징 48
제4절 특수교육대상 학생과 진로정보 58
제5절 진로정보개발에 주는 함의 91
제3장 진로정보 요구 조사 및 FGI 결과 99
제1절 진로정보 요구 조사 도구 개발 102
제2절 진로정보 요구 설문조사 및 FGI 결과 111
제3절 진로정보개발에 주는 함의 152
제4장 특수교육대상 진로정보 해외 사례 157
제1절 미국 159
제2절 영국 186
제3절 호주 199
제4절 일본 206
제5장 진로정보 개발을 위한 기초 작업 215
제1절 장애인 직업세계 진출 현황 및 특징 217
제2절 장애유형별 진출 직업 및 특징 234
제3절 특수교육대상 학생의 진출 가능 직업 발굴 246
제4절 진로정보 개발에 주는 함의 253
제6장 결론 및 제언 259
제1절 1차년도 연구결론 261
제2절 향후 정책 제언 275
SUMMARY 285
참고문헌 287
부 록 297
1. 진로정보에 대한 간략한 의견 수렴지 299
2. 학생 대상 면담 조사지 301
3. 교사 대상 설문 조사 도구 307
4. 학부모 대상 설문 조사 도구 313
5. 장애유형별 장애정도 기준 표 319
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이지연. (2011-12-31). 특수교육대상 학생을 위한 진로정보 연구(Ⅰ) : 기초연구를 중심으로(총괄보고서).
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.