단위학교의 진로교육 실천역량 강화 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Strengthening Career Education Practice Capability for Unit School
Author(s)
김승보박태준서유정
Publication Year
2011-12-31
Created
2012-02-15
Keyword
단위학교진로교육학부모 학교참여창의적 체험활동
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/138
Abstract
* 단위학교의 진로교육에서 발생하는 여러 가지 이슈에 대한 사회적 논의는 이루어지고 있으나, 많은 경우 이념적 정치적 입장 및 접근에 의해 논의과정이 왜곡되어 학교현장의 실질적 문제에 대한 해결로까지 가지 못함.
* 진로교육은 학생들이 직업 전반에 대한 이해도를 높이고 스스로의 소질 및 적성, 흥미에 대해 진지하게 성찰하며, 이를 위한 다양한 직업정보의 탐색 활동 및 장래에 대한 적극적 사고를 지원해야 하지만 현재의 진로교육은 그러한 기능을 충분히 수행하지 못하고 있음.
* 창의적 체험활동의 도입에 따라 학교에서의 진로교육이 어느 정도 자리매김할 수 있는 계기가 마련되었지만 도입 초기인 만큼 창의적 체험활동을 어떻게 활용하며 이를 통한 진로교육이 어떻게 이루어져야 하는지에 대한 논의가 충분치 않음.
* 또한, 단발성 진로교육이 아닌 직업세계의 이해를 통해 보다 심도 있고 구체적인 진로교육이 지속적으로 이루어져야할 필요성이 있음.
* 진로교육을 위한 체험학습 및 방문학습에 필요한 기자재 및 인적, 물적 자원의 확보와 지원에 대해 학교 예산 및 학교 자체적 노력만으론 부족한 부분을 학부모 및 지역사회의 지원을 통해 해결하는 방안에 대한 논의의 필요함.
The school career education in a post-industrial society which brings about diversification of vocational environment is predicted to take further important roles. The Ministry of Educational Science and Technology(MEST) introduced career activities into the school curriculum through revised national curriculum in primary and secondary school, expanding ‘career and job’ textbook adoption by a elective course, and assigning career & academic counselors in secondary school.
This study mainly dealt with the issues of career education in individual school level and sought the effective problem-solving approach for the development of school career education. It was focused on analysis of case studies on individual schools and of main issues according to educational & environmental change based on reflecting manifold opinions of meetings with experts, teachers, parents, administrators, etc.
Related to drawing the practical policy of career education, this study tried to address the follows, firstly, the current status and problems of the creative hands-on activities were reviewed and policy directions for promoting effectiveness of creative-hands on activities were suggested. Secondly, the various ways of expanding vocational understanding through the school curriculum were provided in the variety of perspectives. Third, the concept, necessity and policy implications of “donation for education” were presented. Lastly, the present conditions and tasks for development of parents’ participation in school education were analyzed.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용 4
제3절 연구 방법 5
제4절 기대 효과 7
제2장 창의적 체험활동 운영의 현황과 실효성 제고 방안 9
제1절 추진 배경 및 필요성 - 왜 “창의적 체험활동” 인가? 11
제2절 창의적 체험활동 관련 정책 추진 현황 18
제3절 창의적 체험활동 운영 현황과 문제점 29
제4절 정책적 실천 방안 36
제3장 초 중등 학생의 직업세계 이해교육 강화 방안 59
제1절 왜 직업세계 이해교육인가? 61
제2절 초 중등 학교의 직업세계 이해교육 현황 및 문제점 68
제3절 직업세계 이해교육과 관련한 정책 현황 76
제4절 직업세계 이해도 증진을 위한 개선 및 정책 방안 84
제4장 교육기부 활성화 및 이를 통한 학교교육 강화 방안 107
제1절 배 경 109
제2절 교육기부의 개념 및 유형 110
제3절 교육기부 사례분석 114
제4절 교육기부 활성화 관련 고려사항 119
제5절 교육기부 활성화 방안 124
제6절 교육기부 활성화의 기대효과 136
제5장 교육경쟁력 제고를 위한 학부모 학교 참여 활성화 방안 141
제1절 학부모 학교참여의 필요성 및 의의 143
제2절 학부모 학교참여 정책 추진현황 147
제3절 학부모의 학교참여 현황과 문제점 154
제4절 정책적 실천 방안 168
제6장 요약 및 제언 193
제1절 요약 195
제2절 제언 200
SUMMARY 147
참고문헌 151
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김승보. (2011-12-31). 단위학교의 진로교육 실천역량 강화 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.