호주의 고등교육단계 직업교육훈련의 개혁과 시사점: TAFE 운영을 중심으로

Metadata Downloads
Alternative Title
Learning from Australian Vocational Education and Training Reforms
Author(s)
이기성
Publication Year
2004-09-30
Created
2004-09-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1411
Abstract
본 연구에서는 여러 가지 제도적인 개혁을 통하여 직업교육훈련 분야의 선두에 서 있으며 여러 산업 분야에서 효율적으로 직업교육훈련을 시행하고 있는 호주의 직업교육훈련체제와 운영 현황을 자세히 파악하여 분석함으로써 국내의 직업교육훈련 특히 중등교육 이후의 단계에서 직업교육훈련 개선에 도움이 될만한 정책적 시사점을 도출하고 국내 직업교육훈련체제를 개선하는데 도움이 될 기초 자료를 얻고자 한다.
Vocational education in Korea has been gradually losing its competitiveness, and industry, academic society, expert groups and parents are asking for its reform. As part of survival strategies, vocational high schools convert themselves into general high schools, change their school names, but in vain. Also vocational colleges are having difficulty recruiting students, which threatens their very existence. So it is necessary to prepare an alternative action to avoid the collapse of vocational education.
Companies are generally not satisfied with their new employees, whether they are vocational high school graduates or college graduates, so they bear the responsibility and cost of retraining new employees. This results in increase in companies' distrust of vocational education institutes. To overcome such discouraging situations, it is necessary to benchmark successful cases from other countries and apply them to formulate policies on vocational education and training.
With this intent, this study focused on Australia, which is renowned for its vocational education and training system, to investigate its ways of effectively and successfully operating the system. Based on the study, implications for improving vocational education and training and basic material useful to reform vocational education and training system in Korea will be drawn.
This study reviewed and analyzed the following: outline of the Australian vocational education and training system, TAFE as a vocational education and training institute, factors affecting changes in vocational education and training system, operation of TAFE institutes, employment and follow-up of the graduates, etc. Based on the results of the review and analysis, implications were drawn on reforms for vocational education and training at the post-secondary level in Korea.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 내용 4
제3절 연구의 방법 5
1. 문헌 연구 5
2. 전문가 협의회 5
3. 현장 면담 조사 6
제2장 호주의 직업교육훈련체제
제1절 호주의 직업교육훈련체제 개관 9
1. 국가훈련체계(National Training Framework: NTF) 12
2. 직업교육훈련기관 16
3. 신도제제도(New Apprenticeship) 18
4. 호주자격체계(Australian Qualifications Framework) 20
제2절 호주의 직업교육훈련 관련 정부조직 25
1. 교육과학훈련부(Department of Education, Science, and Training: DEST) 25
2. 호주훈련관리공단(Australian National Training Authority: ANTA) 28
3. 기타조직 32
제3절 호주 직업교육훈련체제의 개혁 34
1. 국가체제의 개혁 36
2. 직무능력중심의 훈련(Competency-based training: CBT) 37
3. 훈련시장의 자유화 39
4. 훈련프로그램 전달방법의 유연화(Flexible delivery of training) 40
5. 선행학습의 인정(Recognition of prior learning: RPL) 42
6. 자격제도의 개선 44
제3장 호주 기술전문대학의 현황 및 개혁: 남호주주를 중심으로
제1절 기술전문대학 개관 47
제2절 남호주주 기술전문대학의 운영 현황 50
1. 남호주주의 직업교육훈련 및 기술전문대학 개관 50
2. 남호주주 기술전문대학의 특징 52
3. 남호주주 기술전문대학의 관련 조직 54
4. 교육과정 및 운영 58
5. 신입 학생 모집 및 졸업생의 사후 관리 60
6. 호주 기술전문대학의 강점 및 성공 요인 62
제3절 남호주주 기술전문대학의 개혁 노력 65
제4절 중등교육 이후 단계의 직업교육훈련에 주는 시사점 67
제4장 논의 및 시사점 73
SUMMARY 79
<부록 1> 자동차 산업 분야 훈련 패키지 검색 예시 87
<부록 2> 남호주주 기술전문대학의 전공과정에 따른 직군) 89
참고문헌 91
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이기성. (2004-09-30). 호주의 고등교육단계 직업교육훈련의 개혁과 시사점: TAFE 운영을 중심으로.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.