실업계 고등학교 교육과정 개편 방향 탐색

Metadata Downloads
Alternative Title
A Strategy to Improve the Curriculum of Vocational High Schools
Author(s)
이종성정향진
Publication Year
2004-10-30
Created
2004-10-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1414
Abstract
본 연구는 그 필요성을 충족시키기 위하여 다음과 같은 목적을 가지고 수행되었다.
첫째, 실업계 고등학교 교육의 성격과 목적 구명
둘째, 실업계 고등학교 교육과정에 영향을 주는 요인 탐색
셋째, 실업계 고등학교 교육과정의 개편을 위한 요구 확인
넷째, 실업계 고등학교 교육과정을 개편하기 위한 방향 제시
The prime purposes of this study were four folds: 1) to clarify the characteristics and objectives of the Vocational High School Education in Korea, 2) to investigate the factors effecting the Vocational High School Curriculum, 3) to explore the needs for remodeling the Curriculum, and 4) to prepare the remodeling directions of the Curriculum.
For the purpose of this study, the related literatures were reviewed to investigate 1) the characteristics and functions of the Vocational High School Education as secondary education, 2) the concepts and the types of the Vocational High School Curriculum, 3) the internal and external factors effecting the Curriculum. The intensive interview with the high school teachers was also made to grasp the current operation status of the Curriculum, and the survey technique was administered to 2,464 major/general subject teachers to explore the remodeling directions of the Curriculum. Furthermore, the seminar for 'Exploring the Remodeling Directions for Vocational High School Curriculum' was held with major themes including the characteristics and substantialities of Vocational High School Education, the internal/external factors and countermeasures effecting the Vocational High School Curriculum, and the perceptions of the remodeling the Curriculum.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구의 내용 및 범위 4
1. 연구내용 4
2. 연구의 범위와 제한 6
제3절 연구 방법 7
1. 관련 문헌 및 자료 분석 7
2. 전문가 협의회 개최 7
3. 실업계 고등학교 방문 및 교원과의 면담을 통한 현황 파악 7
4. 실업계 고등학교 교육과정의 개선을 위한 교원의 의견 조사 7
5. 세미나 개최 9
제2장 실업계 고등학교 교육의 고찰
제1절 중등교육과 실업계 고등학교의 교육 11
1. 중등교육의 성격과 기능 11
2. 인적자원개발과 중등교육 15
3. 직업교육과 중등교육 18
제2절 실업계 고등학교 교육의 가치와 성격 21
1. 실업계 고등학교 교육의 가치 21
2. 실업계 고등학교의 교육의 성격 24
제3장 실업계 고등학교 교육과정의 개념과 현황
제1절 직업교육과정의 개념 33
제2절 실업계 고등학교 교육과정의 변천 37
1. 교과중심 교육과정(1945~1963) 37
2. 경험중심(생활중심) 교육과정(1963~1971) 38
3. 직무중심 교육과정(1972~1981) 40
4. 직업군 중심(전문기초교육) 교육과정(1982~1992) 42
5. 수요자 중심의 교육과정(1992~현재) 44
제3절 실업계 고등학교 교육과정의 운영 46
1. 제7차 실업계 고등학교 교육과정의 운영 46
2. 공업계 고등학교「2ㆍ1체제」의 운영 51
3. 교육과정 자율운영 고등학교의 시범 운영 54
4. 특성화 고등학교의 설립과 확대 58
5. 통합형 고등학교의 시범 운영 61
제4장 실업계 고등학교 교육의 외·내적 환경변화
제1절 실업계 고등학교 교육의 외적 환경 변화 67
1. 지식 및 정보화 사회 67
2. 산업 및 고용 구조 70
3. 직업 및 직무 내용 73
제2절 실업계 고등학교 교육의 내적 환경 변화 81
1. 평생학습 및 수요자 중심 교육 82
2. 실업계 고등학교 학생들의 기초 능력 90
3. 교사 98
4. 시설 및 설비 101
5. 직업교육과 직업훈련의 연계 103
6. 자격검정제도와의 연계 107
제5장 실업계 고등학교 교육과정의 개편에 관한 요구 분석
제1절 실업계 고등학교 교사들의 요구 113
1. 응답자의 일반사항 113
2. 설문조사 결과 분석 114
3. 설문조사 결과의 종합 145
제2절 실업계 고등학교 교육과 관련된 전문가들의 요구 147
1. 실업계 고등학교와 학제 147
2. 실업계 고등학교의 성격 148
3. 실업계 고등학교 교육의 목적 149
4. 실업계 고등학교의 유형 151
5. 교육과정의 구조와 내용 152
6. 시설 및 장비 157
7. 교사 158
제6장 실업계 고등학교 교육과정의 개편 방향
제1절 실업계 고등학교 교육의 성격과 목적 161
제2절 실업계 고등학교 교육과정의 개편 방향 163
1. 실업계 고등학교 교육과정의 구조 변경 163
2. 기초수학능력과 직업기초능력의 강화 164
3. 실업계 고등학교 교육과정 운영의 유연성 제고 164
4. 대학진학을 위한 수학능력 시험의 검토 166
5. 지역 분권화의 반영 166
6. 실업계 고등학교 교육과 직업훈련의 연계 167
7. 실업계 고등학교 교육과 자격검정의 분리 168
8. 시설 및 설비의 보편성 유지 168
9. 교육과정의 개편 방법과 절차의 개선 169
제3절 교육과정 개편과 교사의 능력 향상 170
SUMMARY 173
<부록 1> 실업계 고등학교 교육과정 개편에 관한 설문지 179
참고문헌 185
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이종성. (2004-10-30). 실업계 고등학교 교육과정 개편 방향 탐색.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.