지식강국건설을 위한 국가인적자원개발(III) : 사업 서비스 분야 인적자원개발
- Alternative Title
- Policy Measures for Human Resources Development in Business Services Industry
- Author(s)
- 백성준; 이상돈; 윤여인
- Publication Year
- 2004-11-30
- Created
- 2004-11-30
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1428
- Abstract
- 사업 서비스업은 제조업이나 서비스업 등 산업 전반의 생산성 향상 및 고부가가치화에 핵심역할을 담당하며 그 자체가 대표적인 지식기반산업인 바, 지식의 창출 및 활용의 주체인 인적자원의 수준이 그 경쟁력을 결정하게 된다.
우리 나라의 경우 과거에 비하여 사업 서비스업의 비중이 지속적으로 증가하고 있으나, 생산성 측면에서 선진국에 비하여 낮은 수준에 머물고 있으며 무역수지 또한 수입이 수출을 훨씬 앞지르고 있는 현실이다. 이는 사업 서비스업에 종사하고 있는 우리 나라 인력의 질적 수준이 선진국에 비하여 상대적으로 낮다는 것을 시사하며, 인력의 양성 및 재교육 정책에서 이 분야 인적자원개발 문제를 보다 심도 있게 다루어야 할 필요성을 제기한다.
이러한 문제인식 하에 이 연구는 사업 서비스업 중 정보처리ㆍ컴퓨터 운영업, 법률, 회계, 광고, 시장ㆍ여론조사, 경영자문, 디자인 등 7개 분야를 중심으로 사업 서비스업의 변화 추세, 인적자원개발 현황 및 전망, 그리고 관련 정책을 분석하고, 이에 기초하여 사업 서비스업 인적자원개발 정책방안과 추진전략을 논의하고자 시도되었다. 이 연구에서 논의ㆍ제안된 정책 방안들이 우리 나라 사업 서비스업 인적자원개발 관련 정책의 수립ㆍ집행에 중요한 기초 자료로 활용되기를 기대한다.
Business services play a central role in increasing the productivity and value-added of other industries. As one of the key knowledge-based industries, the competitiveness of business services is heavily dependant upon the quality of human resources creating and utilizing knowledge. While business services in Korea has grown by 23.3% on annual average in terms of value-added created, it has had problems such as a mismatch between manpower demand and supply and a shortage of in-house education & training opportunities due to the large proportion of SMEs.
This study analyzed changing trends of business services, manpower development & supply, and the related government policies in the 7 areas of business services -- IT information, advertisement, law, accounting, marketing and public opinion research, management consulting and design, and suggested policy tasks and strategies for the human resources development in the business services industry.
Policy directions for the HRD in business services are as follows: 1) diversification and specialization of education and training opportunities for professionals in individual business services area; 2) human resources development based upon demands from actual service fields; 3) design and development of infrastructure such as information, finance, organization etc.; 4) enhancement of government support to education & training for SMEs in business services.
On the basis of the above policy directions, following policy tasks are discussed. 1) development and operation of programs for training and retraining professionals in individual business services areas: ① development of training programs for professionals tailored to individual business services industries, ② securing competent teachers & trainers, ③ strengthening the linkage between training programs and qualifications, ④ development of reeducation and retraining programs for upgrading professional knowledge & skills of incumbent workers, ⑤ development of training program for cultivating generic skills, ⑥ introduction of accreditation for education & training programs in individual business services area; 2) implementation of education & training programs based on industry-education cooperation: ① strengthening cooperation between education and training institutes, and sector councils, ② provision of incentives to enterprises participating in the industry-education cooperation programs; 3) establishment of systematic and effective in-house HRD systems in enterprises: ① organization of a HRD unit within each enterprise or appointment of HRD personnel, ② provision of diverse retraining programs for incumbent workers, ③ development and implementation of career development plans for individual workers; 4) establishment of information system for HRD in business services: ① setting-up of a DB for professionals and related institutes in each business services area, ② building-up of manpower forecasting system; 5) improvement of the qualification system for each business services area: ① revision of a national qualification system, ② preparation of a new qualification system for international transferability; 6) provision of financial and administrative support to SMEs.
Strategies for implementing the above policy tasks are as follows: 1) organization and operation of 'Sector HRD Council' in business services area, 2) formulation of a master plan for HRD in the business services industry at a national level, 3) systematic linkages and coordination among related policies through the 'Ministerial Meeting for HRD,' 4) government incentives, and 5) scientific monitoring and evaluation of policy implementation processes and results.
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구 내용 4
1. 사업 서비스업의 개념, 유형 및 범위 4
2. 사업 서비스업의 현황 및 전망 5
3. 7개 사업 서비스 분야 인적자원개발 현황 및 문제점 5
4. 사업 서비스업 인적자원개발 관련 정부 정책 5
5. 사업 서비스업 인적자원개발 방안 6
제3절 연구 방법 6
1. 인문사회연구회 협동연구 방식으로 추진 6
2. 전문가 및 관계관 협의회 개최 7
3. 사업 서비스업 실태 조사 7
4. 서비스 산업 인적자원개발 정책토론회 개최 8
제4절 연구 범위 9
제2장 사업 서비스업의 개념 및 국가 경제발전에의 의의
제1절 사업 서비스업의 개념 및 범위 11
제2절 국가 경제ㆍ사회 발전에의 의의 15
제3장 사업 서비스업의 현황 및 전망
제1절 국내 사업 서비스 산업 현황 24
1. 사업 서비스업의 성장 24
2. 주요 선진국과의 비교분석 33
제2절 국내 사업 서비스 산업 전망 38
1. 부가가치 전망 39
2. 고용전망 40
제3절 인적자원개발에의 정책적 시사 42
1. 사업 서비스업 전문인력의 양성 43
2. 사업 서비스업 시장 규모 확대를 통한 인적자원 수요 창출 44
3. 현장 수요와 연계한 인력양성 시스템 구축 45
제4장 사업 서비스업 분야별 인적자원개발
제1절 정보처리ㆍ컴퓨터 운영 분야 인적자원개발 47
1. 정보처리 컴퓨터 운영 산업의 특성, 현황 및 전망 47
2. S/W 및 컴퓨터 서비스 인적자원개발 방안 69
3. 정책적 시사 90
제2절 광고 분야 인적자원개발 92
1. 광고업의 특성, 현황 및 전망 92
2. 광고업의 인적자원개발 108
3. 정책적 시사 134
제3절 법률 서비스 분야 인적자원개발 135
1. 법률 서비스업의 현황 및 전망 136
2. 법률 서비스업의 인적자원개발 148
3. 정책적 시사 153
제4절 회계 서비스 분야 인적자원개발 155
1. 회계 서비스업의 현황 및 전망 157
2. 회계 서비스업의 인적자원개발 163
3. 정책적 시사 168
제5절 경영 컨설팅 분야 인적자원개발 170
1. 경영 컨설팅업의 현황 및 전망 170
2. 경영 컨설팅 산업의 인적자원개발 175
3. 정책적 시사 194
제6절 조사업 분야 인적자원개발 196
1. 조사업의 현황 및 전망 196
2. 조사업의 인적자원개발 201
3. 정책적 시사 213
제7절 디자인 분야 인적자원개발 215
1. 디자인 산업의 현황 및 전망 215
2. 디자인 산업의 인적자원개발 223
3. 정책적 시사 241
제8절 7개 사업 서비스 분야 업체 Survey 결과 243
1. 조사 대상 업체 특성 243
2. 인적자원개발 담당자 유무 243
3. 인적자원개발 담당자가 없는 경우 필요 직무교육 실시 여부 245
4. 사업 서비스 분야 단기 및 중장기 전망 246
5. 향후 전문 인력 충원 계획 249
6. 필요한 직업기초능력(1순위) 250
7. 신규직원 및 경력직원 채용 방식 252
8. 도입·운영되고 있는 직무 능력개발 제도 255
9. 교육훈련 추진 시 애로사항(1순위) 256
10. 인적자원개발 활성화를 위한 개선 사항 257
11. 교육훈련기관과의 공동 교육훈련 프로그램 개발·운영 참여 의사 260
12. 동일 업종 협의체 구성 시 참여 의사 261
13. 정책적 시사 262
제5장 사업 서비스업 인적자원개발 관련 정부 정책
제1절 서비스업 인적자원개발 관련 정책 266
제2절 사업 서비스업 인적자원개발 관련 정부 정책 271
제3절 서비스업 인적자원개발 정책 수립ㆍ추진 상의 문제점 278
제4절 사업 서비스업 및 서비스업 정부정책 개선에의 시사 282
제6장 사업 서비스업 인적자원개발 방안
제1절 사업 서비스업 인적자원개발 기본 방향 285
1. 사업 서비스 분야별 전문 인력 교육ㆍ훈련 프로그램의 다양화ㆍ전문화 285
2. 산업 현장 수요를 반영한 실무위주 교육 실시 286
3. 사업 서비스 분야 인적자원개발 인프라 구축 286
4. 정부 지원 정책의 강화 286
제2절 사업 서비스업 인적자원개발 정책과제 287
1. 사업 서비스 분야별 전문 인력 양성 및 재교육ㆍ훈련 프로그램 개발ㆍ운영 287
2. 산ㆍ학 협력에 기반을 둔 교육 프로그램 운영 289
3. 체계적ㆍ효과적인 사내 인적자원개발 체제 구축ㆍ운영 290
4. 사업 서비스 분야 인적자원개발 관련 정보 시스템 구축ㆍ운영 292
5. 사업 서비스 분야별 자격제도 정비 293
6. 정부의 사업 서비스 분야 중소기업에 대한 지원 확대 294
제3절 사업 서비스업 인적자원개발 추진전략 294
1. 사업 서비스 업종별 협의체 구성ㆍ활용 294
2. 사업 서비스 분야 인적자원개발 종합계획 수립ㆍ추진 295
3.「인적자원개발회의」를 통한 관련 정책 사업의 연계ㆍ조정 및 추진 상황 점검 295
4. 정부 인센티브 정책 295
5. 정책 추진 결과의 과학적ㆍ체계적 평가 296
SUMMARY 297
<부록 1> 서비스 분야 기업 인적자원개발 실태 조사지 303
참고문헌 313
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 백성준. (2004-11-30). 지식강국건설을 위한 국가인적자원개발(III) : 사업 서비스 분야 인적자원개발.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
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