공공훈련기관간 교과과정 상호연계를 위한 표준교육훈련과정 개발(Ⅰ)
- Alternative Title
- Standardized Education and Training Curriculum Development for Mutual Sharing of Curriculum Between Public Training Institutes(Ⅰ)
- Author(s)
- 주인중; 김종우
- Publication Year
- 2004-10-30
- Created
- 2004-10-30
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1488
- Abstract
- This study is conducted to develop a model standardized course of a certain area and to provide a measure for an efficient operation of the course so that Vocational Training Institute of Human Resources Development Service of Korea, Korea Foundation of Polytechnic Colleges and Korean University of Technology & Education can operate interrelated curriculums.
In preparation for this study, I have analyzed relevant documents and data, and had interviews with experts of related institutions and persons concerned in educational and training institutions. Experts at educational and training institutions were commissioned to be an advisor to work on a draft of standardized education and training courses. Moreover, I conducted a mail survey on people concerned in education and training by each special area. The Expert Council was also formed to review the standardized education and training courses, curriculum arrangement of each institution and improvement measure for an efficient operation of the curriculum.
The purpose of this study was to develop standardized education and training courses and to come up with improvement measures.
...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구내용 및 방법 3
1. 연구내용 3
2. 연구방법 4
제3절 연구의 범위 6
1. 표준 교육훈련과정의 연차적 개발 6
2. 대상 교육훈련기관 7
3. 대상 직종 학과 전공 7
제4절 용어의 정의 8
제2장 이론적 고찰
제1절 직업교육훈련의 환경 변화 9
1. 직업교육훈련의 개념 변화 9
2. 직무지향적인 계속교육의 대두 12
제2절 교육과정 개발모형의 이론적 고찰 15
1. 타일러의 목표중심 교육과정 모형 15
2. 브루너의 내용중심 교육과정 모형 17
제3절 직업교육훈련과정 개발 27
1. 직업훈련의 교육과정의 개념 27
2. 직업교육훈련과정의 개발 29
제3장 직업교육훈련과정 연계 사례
제1절 직업교육훈련 연계의 개요 41
제2절 국내 직업교육과정 연계사례 44
1. 우리나라 연계교육의 성격 44
2. 연계교육의 운영현황 45
3. 연계교육 실시 과정에서 제기된 문제점 48
4. 시사점 49
제3절 국외 직업교육과정 연계사례 50
1. 미국 51
2. 호주 54
3. 일본 56
4. 시사점 58
제4장 직업교육훈련기관의 교육훈련과정 분석
제1절 직업교육훈련기관의 직종 학과 전공 61
제2절 직업교육훈련기관별 직업교육훈련 목표 및 교과운영 64
1. 직업교육훈련기관별 직업교육훈련 목표 64
2. 직업교육훈련기관별 교과운영 65
제3절 직업교육훈련기관의 교과편성 및 교육훈련 내용 비교분석 68
1. 직종 학과 전공 교과편성 비교분석 69
2. 교육훈련 내용 비교분석 90
제5장 표준교육훈련과정 개발
제1절 표준교육훈련과정 개발모형 117
제2절 표준교육훈련과정 개발 120
1. 연계대상 직종 학과 전공 선정 120
2. 교육훈련 내용 분석 121
3. 직무 및 단위의 선정 122
4. 표준교육훈련과정 개발 125
제3절 교육훈련기관별 교과편성 129
1. 교과편성 구안 129
2. 직업교육훈련기관별 직종 학과 전공별 교과편성(안) 130
3. 교육훈련기관별 적용을 위한 의견조사 131
4. 선수교과의 인정 132
제6장 표준교육훈련과정 기대효과 및 운영방안
제1절 표준교육훈련과정 운영에 있어서 논의 179
1. 도입의 기대 효과 179
2. 선 이수자의 교과 운영방안 180
3. 도입에 따른 문제점 182
제2절 표준교육훈련과정 적용을 위한 제언 184
1. 법적 개선 184
2. 제도적 개선 186
SUMMARY 189
<부록 1> 직업교육훈련기관별 교과편성 비교 197
<부록 2> 직업교육훈련기관별 교육훈련 내용 비교 201
<부록 3> 기능대학 기계절삭가공 분야 학과 교과목 225
<부록 4> 의견조사지 및 직업교육훈련기관별 직종 학과 전공별 검토의견 233
참고문헌 241
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 주인중. (2004-10-30). 공공훈련기관간 교과과정 상호연계를 위한 표준교육훈련과정 개발(Ⅰ).
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.