본 연구는 비정규직 근로자의 교육훈련 참여 실태와, 그에 따른 노동시장성과를 종합적, 심층적으로 분석하여 비정규직 근로자의 교육훈련 참여 활성화를 통한 비정규직 문제의 근본적, 합리적 개선을 위한 정책방안 제시를 목적으로 한다. 기존 연구, 분석결과에 대한 체계적 접근을 통한 성과 파악(분석자료, 방법, 내용에 대한 평가에 기초), 대상(목표집단)별 상세분석을 통한 구체적 실태 및 대안 제시, 실태조사를 통한 개선방안 도출 등을 주요 연구내용으로 담고 있다. This study was conducted to evaluate the performance of the education and training of non-regular workers and to suggest implementation and remedies. It also aims to provide methods to apply the outcomes from the previous researches to conducting future research related to effectiveness of non-regular workers education and training. This research highlights on defining the concept of non-regular workers, making a diagnosis of current status, evaluating the effectiveness of non-regular workers education and training, and finding measures to post-managed the each programmes for non-regular workers. The outcomes of this research are collected from analysis of previous researches, survey and in-depth interview with non-regular workers and experts, and meeting and seminars with experts in the fields.
Table Of Contents
요 약 제1장 서 론_1 제1절 연구의 목적과 필요성 3 제2절 주요 연구내용 및 방법 5 제3절 선행연구 분석 10 제2장 비정규직 교육훈련 제도·정책 및 현황_15 제1절 비정규직 교육훈련 제도․정책 17 제2절 비정규직 교육훈련 현황 25 제3장 비정규직 교육훈련 성과분석_53 제1절 개요 55 제2절 분석방법 및 기술통계 57 제3절 분석결과 87 제4절 요약 및 시사점 103 제4장 비정규직 교육훈련 실태분석_107 제1절 개요 109 제2절 실태조사 분석결과 110 제3절 심층면담조사(FGI) 분석결과 126 제5장 비정규직 교육훈련 정책방안_133 제1절 기본방향 135 제2절 세부 정책방안 139 SUMMARY_149 참고문헌_153 부 록_155 1. 비정규직 교육훈련 성과분석 실태조사 157