본 연구의 목적을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 산업현장의 직업변화를 추적하고 현장의 인력수요를 질적으로 파악 할 수 있는 현장 중심의 직업연구 방법을 개발한다 둘째, 본 연구에서 개발된 현장 중심의 산업별 직업연구 방법을 적용하기 위하여 전자산업을 대상으로 현장 직업연구를 실시한다 셋째, 전자산업의 핵심직업을 대상으로 직업교육 훈련과정 및 출제기준 개발을 위한 직무분석을 실시한다 넷째, 전자산업 분야 직업종사자들의 스킬과 학습의 특성을 이해하기 위한 분석을 수행한다 다섯째, 전자산업을 대상으로 실시한 직업연구를 분석하여 전자산업의 직업교육 훈련과 자격을 혁신시킬 수 있는 정책 제안을 한다 Currently, there is a large gap between materials studied through educational training and the knowledge and skills demanded in the working world. The first step towards narrowing this gap between educational training and industry is a detailed analysis of the requirements of industry. In consideration of this problem, the Study of Occupation (I) is designed in order to trace the realities of the corporate world, while maintaining a close networking arrangement with industrial settings, to understand what the occupational capabilities that are required of core professionals are, and what kind of educational training and qualifications are needed to support them. In-depth interviews, field observations, work responsibilities analysis, and surveys were employed as the primary methods of studying the occupational requirements of the electronics industry. Conducting in-depth interviews is a key method for understanding trends in the industry, and the actual conditions of job duties from SMEs (Subject Matter Experts), including human resources managers, factory managers, foremen, master mechanics, incumbents of core occupations, and personnel from related institutions within the industry. Both structured and non-structured questions were used together in the in-depth interviews. On-site observations are effective methods of observing, hearing, and understanding work sites. Details of on-site observations are varied, including work processes and systems, related work, mutual relationships between jobs, the work site environment, and the equipment and facilities used. Work analysis is a systematic process involving collecting all significant information related to the nature of the work, and organizing this information appropriately, according to the management goals. The work analysis conducted in this study aims to analyze the work undertaken on industrial sites, and to use those results to develop appropriate educational training curricula, standards for workplace capabilities development training, and criteria for establishing questions for officially approving qualifications. ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서론 제1절 필요성 및 목적 1 제2절 분석틀 6 제3절 용어의 정리 9 1. 지식(knowledge) 9 2. 스킬(skill) 9 3. 태도(attitude) 10 4. 직무수행 능력(competency) 10 5. 직업경로(career path) 10 6. 직무분석(job analysis) 10 7. 핵심직업(core occupation) 11 제2장 선행 직업연구의 분석 제1절 직업연구와 직업정보론 13 제2절 직업분류에 관한 연구 15 제3절 직업정보론: 수집, 조사 및 개발 20 제4절 산업별 직업별 연구 26 제5절 한국직업능력개발원의 직업연구 31 제3장 산업별 직업연구 방법 제1절 심층 인터뷰 35 제2절 현장관찰 41 제3절 직무분석 42 제4절 설문조사 44 제5절 산업체 및 유관기관과 협력적 네트워크 구축 46 제4장 전자산업의 범위와 업종 동향 제1절 연구대상 49 1. 전자산업의 개념 및 유사산업과의 관계 50 2. 전자산업의 분류 54 3. 연구대상 업종 및 선정 기준 64 제2절 업종 동향 73 1. 반도체 73 2. 휴대폰 74 3. 전자의료기기 77 제5장 전자산업의 직업분류와 핵심직업 제1절 전자산업 분야 직업에 대한 정의와 분류 81 1. 전자산업 분야 직업의 범위와 선별기준 83 2. 국내 직업분류에 대한 검토 86 3. 본 연구의 전자산업 분야 직업분류 88 제2절 전자산업의 핵심직업 90 1. 전자산업의 제조공정별 직업 90 2. 전자산업의 핵심직업 103 제6장 전자산업의 직무수행 능력과 교육훈련 제1절 반도체 제조업 113 1. 직무수행 능력 113 2. 교육훈련 및 자격 122 제2절 휴대폰 제조업 139 1. 직무수행 능력 139 2. 교육훈련 및 자격 147 제3절 전자의료기기 제조업 157 1. 직무수행 능력 157 2. 교육훈련 및 자격 165 제7장 전자산업의 기술, 스킬, 학습 제1절 스킬의 개념적 재구성 175 1. 스킬 학습 개념의 재검토 175 2. 스킬의 개념적 재구성 176 제2절 전자산업의 생산 및 기술 환경과 스킬 변화 185 1. 반도체 185 2. 휴대폰 189 3. 전자의료기기 192 제3절 전자산업의 스킬 학습:인터뷰 및 설문 조사 198 1. 업종별 스킬 형성과 학습의 특성 198 2. 설문조사 211 제4절 소결 238 제8장 전자산업의 직업경로 제1절 직업경로의 개념 241 제2절 전자산업에서의 입직과 승진, 그리고 전직 243 1. 반도체 제조업 243 2. 휴대폰 제조업 249 제3절 직업 전망 260 1. 반도체 제조업 260 2. 휴대폰 제조업 266 3. 전자의료기기 제조업 274 제4절 소결 278 제9장 요약 및 정책 제언 제1절 요약 281 제2절 정책 제언 283 1. 교육과정 개편 283 2. 자격제도 개편 293 3. 기타 297 제3절 연구의 의의와 한계 302 SUMMARY 305 <부록 1> 전자산업 핵심직업별 심층 인터뷰 항목 317 <부록 2> 전자산업의 작업조직과 숙련형성 실태 조사 설문지 342 참고문헌 359