본 연구는 국내 중소기업 사원들이 스스로 자기주도 평생학습 관리 다섯 가지 기본요소들 (①자기주도 평생학습준비도 분석(diagnosing self- directed lifelong learning readiness), ②자기주도 평생학습 요구분석(diagnosing self-directed lifelong learning needs), ③학습목표 설정 및 인적 ·물적 자원 활용(setting lifelong learning goals and identifying·deploying human and material resources), ④자기주도 학습전략 선택 및 실행(selecting and implementing appropriate SDL strategies) ⑤자기주도 평가(assessment)) 각각을 스스로 작성하도록 구체적인 가이드를 제시하고 이를 지원하기 위한 후속연구제언을 제시하는데 그 목적이 있다. A. Study Needs A practical guide for designing and implementing the five elements comprising the SDL management system to be operated by Korean Small and Medium Enterprise (KSME) employees needs to be formulated since KSME SDL is becoming a sun-rising business in Korea. Knowledge-based economy in Korea, powered by technology, fueled by information, and driven by knowledge, transforms whole spectrum of human capacity building in lifelong learning. Thus, SDL emerges as leverage for upgrading technology, and information,; imbedded human capacity building which is required for survival in the lifelong learning society. SDL guide for SME workers is more needed than that for big enterprises in Korea. Big enterprises have infrastructures as well as finances for employing in-house SDL whereas SMEs don't. Industry-wide consortium building is, as an alternative, required for progress in KSME SDL. B. Study Goals The study aims to formulate a guide for KSME SDL, under which a guide for diagnosing SDL needs, one for formulating self-learning goals, one for identifying human and material resources, one for selecting and implementing appropriate SDL strategies, and another for assessment are designed separately. It also aims at suggesting concrete directions for follow-up studies. Policy suggestions for designing and implementing KSME SDL are postponed until actual SDL cases emerge. Thus, follow-up study suggestions rather than policy ones are made under the justification that KSME SDL in Korea today is still at germination or initial stages... ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서론 제1절 문제제기 1 제2절 연구의 필요성 및 목적 4 1. 연구의 필요성 4 2. 연구의 목적 8 제3절 연구대상 및 연구의 제한 9 1. 연구대상 9 2. 연구의 제한 10 제4절 연구방법 12 1. 개괄 12 2. 전문가 면담 및 자문회의 12 3. 전문가 면담 및 자문회의 내용 14 제2장 자기주도 평생학습 이론 제1절 자기주도 평생학습의 이론적 배경 19 1. 자기주도 평생학습 철학적 배경 19 2. 자기주도 평생학습 이론적 배경 28 제2절 자기주도 평생학습관리론 35 1. 자기주도 평생학습 준비도 분석 38 2. 자기주도 평생학습 요구분석 47 3. 자기주도 학습목표 설정 및 인적ㆍ물적 자원 활용 49 4. 자기주도 학습 전략 선택 및 실행 61 5. 자기주도 평가 66 제3장 중소기업 사원의 자기주도 평생학습 관리 가이드 제1절 자기주도 평생학습을 위한 학습준비도 진단가이드 79 1. 학습선호도 분석 79 2. 구매관리 자기주도 평생 학습역량 자가진단 81 3. 개인별 선호 학습유형 86 제2절 자기주도 학습목표 설정을 위한 요구분석 가이드 90 1. 학습자가 인지하는 소속조직의 요구분석 90 2. 자기주도 과업평가 92 제3절 자기주도 학습목표 설정 및 인적ㆍ물적 자원 확보 95 1. 학습목표 우선순위 정하기 및 학습과정 설계 95 2. 학습목표 설정을 위한 개념지도 활용 97 3. 학습목표 설정 점검 작업 98 4. 필요한 학습자원 획득하기 99 5. 학습자원의 종류와 활용방법 100 제4절 자기주도 학습 전략 선택 및 실행 102 1. 자기주도 학습계약 102 2. 평가기준 정하기 104 3. 학습 실행 관련 도구 106 제5절 자기주도 평가 108 1. 검토과정과 평가 성과물 108 2. 평가기준과의 비교과정을 거친 평가결과 109 3. 피드백 110 4. 새로운 그리고 지속되는 학습요구 정리 111 제4장 요약 및 후속연구 제언 제1절 요약 113 제2절 후속연구 제언 116 SUMMARY 121 <부록 1> 중소기업 현황 131 <부록 2> 현장전문가 질문 응답 분석 134 <부록 3> 향후 예상 정책제언 137 <부록 4> 현장전문가 답변용 질문지 146 참고문헌 157