스웨덴의 평생학습 법·제도

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on Swedish legal and system on lifelong learning: focused on adult lifelong education and training
Author(s)
최영렬황규희
Publication Year
2005-12-31
Created
2005-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1600
Abstract
1990년대 초기 심각한 경제적 부진 상황에서 사회적 성장과 정의를 위해 높은 교육과 성인학습을 추구해온 복지국가의 대표모델인 스웨덴의 법과 제도를 연구하고자 한다. 본 연구에서 중점적으로 살펴볼 내용은 다음과 같다.
첫째, 스웨덴의 경제 및 노동시장 상황 및 특성
둘째, 스웨덴 성인의 평생학습 개념과 그 변화
셋째, 스웨덴의 중앙정부 및 지방정부의 역할
넷째, 스웨덴의 성인학습 관련 법률 및 제도
다섯째, 성인학습을 위한 재정지원
With the advancement of knowledge based economy and the transition to lifelong learning society, learning in school and workplace are the main factors for the sustainable development and growth both in a nation and a person. Also, with the ageing society, adult learning in any form becomes a critical issue in Korea. Adult learning requires cooperation between various stakeholder related as well as the responsibility of learning flows from government into private party. OECD has emphasized importance of adult learning and noted the great effect of it in the productivity and employment.
OECD countries turn their policy direction from supply oriented learning to demand oriented learning. Korea government also started to move to the same direction through amendment of existing laws and systems. To plan and implement national policy based on demand oriented adult learning, systematic and financial infrastructure among others are required and formed through regulations and systems. Adult learning of Sweden is studied in this paper.
The main characteristic of Swedish adult learning is based on the school system. Adult learning is composed of compulsory education, upper-secondary education, advanced vocational education based on school-industry partnership, labor market training for unemployed, in-house training, and liberal adult learning. This paper studied above topics with a brief introduction of economic and labor market situation of Sweden at the beginning from the prospect of regulations and adult learning system followed by financial support system of adult learning.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 평생학습의 중요성 및 개념 변화 1
2. 우리나라의 평생학습 관련 법령 2
3. 선진국의 법과 제도 연구의 필요성 3
4. 스웨덴 연구의 필요성 5
5. 본 연구의 목적 6
제2절 연구의 내용 및 방법 7
1. 연구의 내용 7
2. 연구의 방법 8
제2장 경제변화와 노동시장
제1절 경제 현황 19
1. 1960년대 이후 부진한 경제성장 19
2. 약화되는 경쟁력 21
3. 혁신을 위한 지속적인 노력 24
제2절 노동시장 25
1. 인종 및 언어적으로 매우 동질적인 900만 인구 중 16~64세가 64%, 이주민이 약 100만 명 수준 25
2. 공공부분 고용이 약 34%를 차지하며, 25~34세의 높은 실업률, 학력에 따른 임금격차 29
3. 고교수준의 중등교육 및 고등교육 이수자의 증가 및 일부 이민자의 낮은 교육 수준 34
제3장 성인학습 개념, 법 및 제도 변화와 정부의 역할
제1절 Recurrent Education의 쇠퇴와 형식적, 비형식적, 무형식적 개념을 포괄하는 평생학습 개념 등장 37
제2절 성인학습 관련 법, 제도의 발전과정 43
1. 지방자치단체 주도의 성인교육(Municipal adult education, Komvux) 45
2. 고용훈련: 사회적 파트너십에 기초한 노동시장 훈련 및 직장 훈련 47
3. 민주적 성숙을 위한 자발적 성인교육 (Liberal Adult Education, LAE)의 변화 51
제3절 스웨덴의 성인학습 관련 중앙정부 및 지방자치단체의 역할 52
1. 기본부분의 기획 및 감독을 담당하는 중앙정부 54
2. 상세부분의 기획 및 실시를 담당하는 지방정부 55
제4절 정부가 대부분의 학습을 지원하는 성인학습 재정 56
제4장 스웨덴의 성인학습 관련 법과 제도
제1절 교육시스템 및 성인학습 유형 57
1. 교육시스템 57
2. 성인학습 유형 59
3. 성인학습체계 62
제2절 지방자치단체가 제공하는 성인학습 법률체계 및 제도 64
1. 국회의 법률제정 및 지방자치단체의 운영 65
2. 학교교육 및 성인교육을 포괄하는 교육법 67
3. 성인학습 관련 시행법령 77
4. 지방자치단체 제공 성인교육의 내용 및 실적 86
5. 지식강화 프로젝트 88
제3절 고용훈련: 노동시장 및 직장 훈련 94
1. 관련법령: 교육휴가제 95
2. 고용훈련 제도 96
제4절 비형식, 무형식적 학습을 포함하는 자발적 성인학습 111
1. 자발적 성인교육 법령 111
제5절 성인학습을 위한 성인교육 재정 115
1. 지방자치단체 성인교육의 재정(finance) 115
2. 노동시장훈련 및 사내훈련 재정 118
3. 자발적 성인학습 재정 122
제5장 Future Actions and Concrete targets for 2009 123
제6장 요약 및 시사점 127
SUMMARY 147
Acronyms and abbreviations 153
참고문헌 159
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
최영렬. (2005-12-31). 스웨덴의 평생학습 법·제도.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.