학력주의 해소 및 평생학습사회 조성을 위한 자격제도 혁신방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Innovative Qualification System to Ease Credentialism and Build a Lifelong Learning Society
Author(s)
이동임박동열김환식
Publication Year
2005-09-30
Created
2005-09-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1689
Abstract
본 연구는 자격제도가 기존에 만연하던 학력주의를 해소하고 능력중심사회로 이행하면서 평생학습을 촉진하도록 제도의 방향성을 찾는 것임. 즉 개인의 능력을 정확하게 평가인정하고, 이 결과가 인사관리(채용, 승진 등)에 적극적으로 활용되는 능력중심 인사관리가 형성되고(HRM), 한편으로 지속적으로 능력을 개발시킬 수 있도록(HRD) 개별 자격제도(교육자격, 일반 직업자격, 사내자격 등) 개선 방향과 이들 간의 유기적인 관계에 관하여 구체적인 정책과제를 마련하는 것임.
- 이에 대한 구체적인 연구목적은 학력주의 해소와 평생학습사회 조성을 위한 자격의 제기능 회복을 위한 전략과 과제 그리고 세부추진과제를 도출하는 것임.
Eradication of prejudice based on academic background and realization of a lifelong learning society requires a number of institutional frameworks. Improvement of the qualifications system is one of the most important requirements to achieve the goal. Therefore, this study aims to seek the future direction of the qualifications system so that it may contribute to undoing of the prevalent educational prejudice and to promotion of lifelong learning in this society which is in its transition into a more competency-oriented one.
In order to find out the right direction in achieving these goals, an analysis was made on the meaning of the two goals stated above: elimination of educational prejudice and creation of a lifelong learning society. Also, a strategic framework was established for innovation of the qualifications system defining the relationship between the two goals and qualifications. In addition, the status of qualifications systems in other countries(e.g. U.K., Australia, Germany) was analyzed to draw implications. Along with these efforts, problems of existing qualifications were identified by qualification type(national, private, in-house, educational, etc.) using the SWOT analysis and detail action plans were prepared.
...
Table Of Contents
제I장 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 4
3. 연구방법 5
제2장 자격제도 운영현황 7
1. 자격의 개념과 기능 7
2. 자격제도의 유형과 운영현황 9
제3장 학력주의 해소 및 평생학습사회 구현과 자격과의 관계 21
1. 학력주의 해소 및 평생학습사회 구현의 의미 21
2. 학력주의 해소 및 평생학습사회 구현과 자격과의 관계 25
3. 자격제도 관리ㆍ운영을 통한 학력주의 해소와 평생학습사회 구현 30
4. 자격제도 혁신 전략 도출 37
제4장 외국의 자격제도 현황과 시사점 43
1. 영국 44
2. 독일 57
3. 호주 67
4. 시사점 76
제5장 SWOT분석을 통한 자격제도 문제점 분석과 혁신전략 수립 81
1. SWOT 분석 방법의 개요 81
2. SWOT분석을 통한 자격제도 발전전략 수립 85
제6장 자격제도 혁신 비전과 개선 전략 109
1. 자격제도 혁신 비전 109
2. 자격제도 혁신 과제 111
국문초록 181
Abstract 189
참고문헌 199
Publisher
한국직업능력개발원, 대통령자문 정책기획위원회
Citation
이동임. (2005-09-30). 학력주의 해소 및 평생학습사회 조성을 위한 자격제도 혁신방안 연구.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.