본 연구의 목적은 현행 대학서열화의 성격을 실증적으로 규명하고 이를 토대로 합리적 대학서열화를 모색하기 위한 실천적 정책대안을 제시하는 데 있다. 대학교육은 지식을 다루는 고도의 전문성을 요구하는 영역이기 때문에 일반인의 평가가 쉽지 않고, 지식의 속성상 외부효과가 크므로 성과를 측정하는 것도 용이하지 않다. 미국, 일본 등 외국의 사례를 보더라도 소위 명문대학은 길게는 수백 년 동안 명문대학의 명성을 이어가는 것이 보통이다. 따라서, 본 연구에서는 대학서열화가 비교적 장기간에 걸친 대학 간 경쟁의 결과물이라는 점을 수용하면서 최근 전개되고 있는 대학교육을 둘러싼 대내외 환경변화에 따라 대학서열화에 어떠한 변화가 나타나고 있는지를 살펴본다, 또한 대학교육의 바람직한 방향과 이를 위한 정책대안을 모색하고자 한다. This study intensively analyzed the problem of ranking colleges, an activity that influences the corporate employment of new employees. Firstly, no remarkable change was found in the ranking of colleges during the period of analysis, and it was found that the differences in educational conditions did not affect the ranking of colleges that much. Secondly, a high correlation was found between general college ranking and college ranking within each major. However, each major showed different characteristics. In the fields of humanities, social sciences, science and engineering, college ranking in the major study area was highly related to general college ranking, while the filed of education exhibited a somewhat low correlation rate, with the correlation between college ranking and major ranking the lowest in the major of medicine. Third, there were considerable differences in wages between provincial and metropolitan area college graduates: The average monthly pay of provincial graduates was 1.7477 million, 11.5% lower than that of the 1.9752 million won paid on average to metropolitan area graduates. On the other hand, provincial graduates exhibited 262.70 points, 13.82% lower than the 304.90-point average found among metropolitan area graduates in terms of AAT score, which may be considered an individual ability index. This suggests that the differences in AAT scores, to a considerable extent, accounts for the difference in wages between provincial and metropolitan college graduates. Fourth, the estimate of hierarchical linear models suggested that 12.2% of wage changes among graduates could be explained by inter-college variations. More specifically, this means that 12.2% and 87.8% of the differences in individual wages were caused by those in colleges and in graduates, respectively. When controlling for other factors, wage discrimination for provincial college graduates was 2.61% in general, 2.21% among males and 3.76% among females. This suggests that, considering the average monthly wage difference of 13.0% between provincial and metropolitan area graduates, differences in wages are explained to a large degree by productivity disparities. ...
Table Of Contents
요 약 제1장 서 론 제1절 연구의 필요성 및 목적 1 제2절 개념 정의 4 제3절 연구범위 9 제4절 연구내용 및 구성 11 제5절 연구방법 15 1. 문헌연구 15 2. 통계자료 15 3. 설문조사 16 제2장 대학서열화의 전개 및 환경 변화 제1절 선행연구 검토 19 1. 대학서열화의 현황과 추이 20 2. 대학서열의 형성 및 결정요인 20 3. 대학서열과 노동시장 성과 22 4. 연구에 대한 시사점 23 제2절 대학교육의 성장 24 1. 대학교육의 대중화 24 2. 교육여건의 변화 27 제3절 노동시장의 변화 29 1. 비정규직의 확대 30 2. 청년층 실업률의 상승 32 3. 경력직 위주의 채용관행 33 4. 조기퇴직의 관행화 34 제3장 대학서열화의 추세와 결정요인 분석 제1절 대학서열화의 추세 37 1. 자료의 구성 및 선행연구와의 차별성 37 2. 대학서열의 추세 39 3. 대학서열의 변동성 41 4. 대학서열과 교육여건 43 제2절 대학서열의 결정요인 분석 45 1. 학교서열과 전공서열 45 2. 학교효과 실증분석 48 3. 교육여건과 대학서열 변동 55 제3절 요약 및 시사점 61 제4장 대학서열과 노동시장 성과-지방대생 임금격차를 중심으로 제1절 문제제기 63 1. 서론 63 2. 인적자원개발에서 지방대학의 중요성 65 3. 이론적 배경 및 선행연구 검토 67 제2절 대학서열과 임금 71 1. 자료의 구성 71 2. 대학서열과 임금 73 제3절 지방대 졸업생의 노동시장 성과 78 1. 출신학교의 임금효과 78 2. 임금함수 추정결과 79 3. 임금구조 분석 84 제4절 요약 및 시사점 89 제5장 대학의 서열화와 기업 인사정책 제1절 분석 자료 및 분석틀 91 제2절 대학서열화와 인사정책 95 1. 채용기준으로 기업의 출신대학 중시 현황 95 2. 기업의 출신대학 중시 이유와 유형, 단계 98 3. 기업의 출신대학 중시 추세 100 4. 출신대학 중시와 교육훈련, 지방대 출신 평가 104 제3절 대학서열화와 근로자 인식 109 1. 채용기준으로서의 출신대학에 대한 근로자 인식 109 2. 근로자 특성별 출신대학 중시 112 3. 근로자 학력별 출신대학 중시 116 4. 4년제 대졸자의 출신대학 소재지와 전공별 출신대학 중시 120 제4절 요약 및 시사점 128 제6장 요약 및 정책과제 제1절 요약 131 제2절 정책과제 136 1. 대학통계의 통합적 관리체계 구축 136 2. 대학정보의 공개 138 3. 지방대학 경쟁력 강화 140 SUMMARY 143 <부록 1> 부표 147 <부록 2> 기업의 대학교육 만족도 조사 설문지(인사담당자용) 153 기업의 대학교육 만족도 조사 설문지(대졸신입사원용) 159 참고문헌 163