고등교육과 인적자원개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Policy Measures for Higher Education Development from the Human Resources Development Perspective
Author(s)
백성준김승보전재식
Publication Year
2006-11-30
Created
2006-11-30
Keyword
고등교육
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1780
Abstract
지식기반사회로의 진전과 함께 정보화, 세계화, 고령화, 고등교육의 보편화 현상 등 고등교육을 둘러싼 일련의 사회 변화 추세는 인적자원개발 관점에서 고등교육의 근본적인 변화를 요구하고 있다. 이 연구에서는 21세기 지식기반사회에서 필요한 우수 인적자원개발을 위한 고등교육체제의 모습을 그리고, 이의 실현을 위한 정책과제를 도출·제시하였다.
또한 고등교육 단계 인적자원개발 정책 환경 변화, 인적자원개발 관점에서 본 우리나라 고등교육 의 문제 및 쟁점 이슈, 세계 주요국 및 유럽연합의 고등교육 개혁 동향, 그리고 고등교육 학제의 유연화 및 연계성 확보 관점 등을 분석ㆍ논의하고 이러한 분석 결과, 고등교육기관 유형 및 기능의 전문적 분화, 고등교육기관 학과ㆍ프로그램 개편 및 산학협력 강화, 고등교육기관 학사관리 방식 및 거버넌스 구조 개선, 고등교육의 지역화, 고등 교육의 국제화, 고등교육의 질 평가ㆍ관리체제의 구축ㆍ운영, 그리고 고등교육단계 인적자원개발 행ㆍ재정 지원 강화 등의 방안을 제시하였다.
○ 주요내용
- 고등교육단계 인적자원개발 정책 환경 변화
- 인적자원개발 관점에서 본 우리나라 고등교육의 문제
- 고등교육단계 인적자원개발의 의의와 분야별 쟁점
- 고등교육개혁 외국 사례
- 지식기반사회 인적자원개발을 위한 고등교육 발전 방안
Social changes like globalization, aging, social polarization, and massification of higher education, along with the progress to the knowledge-based society, demand fundamental reform in higher education from the viewpoint of human resources development. Higher education in Korea, which has problems of one-type simple development model, lack of adults lifelong learning, and low quality education, however, has not responded properly to these changes. This study was attempted to identify new roles and functions of Korean higher education for the human resources development in the 21st century knowledge-based society and to suggest policy tasks for realizing them.
1. Social Changes around Higher Education
Higher education has played a very crucial role in the process of social and economic development and will continue to do. While the main strategy for economic growth in the past was quantity-based input-oriented, it becomes now knowledge-based. Therefore, higher education is expected to have greater effect on changes in economy and society and consequently to lead them. As the human resources development in higher education has become more crucial, higher education institutions need to develop and provide various kinds of education services in its depth and scope from academic education at graduate school to technical training at 2-year college. These changes point out several implications.
First, the importance of higher education as a growth engine of national economy is expected to be more emphasized as the knowledge-based economy develops rapidly and consequently industrial structure changes. Since new knowledge and skills, which are the bases of individual, organizational and national competitiveness, are created and disseminated through higher education institutions, demands for education and R&D in higher education institutions will continue to be increased very rapidly. The functions and roles of various kinds of higher education institutions will be redefined and new educational programs will be designed to respond to different manpower demands of changed industrial structure.
Second, development of information and communication technology(ICT) will induce fundamental changes in education and R&D system of higher education institutions. Thanks to internet on-line services, it will become more popular to take courses in other colleges and universities, while traditional face-to-face learning-teaching activities will be reduced. Third, changes in economy, society and labor market demand globalization of higher education. Rapid development of ICT and transportation made it possible to expand international exchanges of students and faculty members and to develop joint programs on education and R&D among interested countries. As the higher education market becomes globalized, the common higher education system, which can be applied to several countries, is needed.
Fourth, sharp shrink in age cohort of 18-year olds and rapid increase in older people also require quick response of higher education institutions. Decrease in age cohort of 18-year olds will exacerbate the problem of enrollment shortage. Higher education institutions should make restructuring efforts to put scarce resources to areas which needs more manpower. Also they need to develop and provide programs of re-education & training for adult workers and to make the results of re-education & training officially recognized in labor market and society. Fifth, massification of higher education requires higher education institutions to provide various kinds of education programs both quantitatively and qualitatively.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성과 목적 1
제2절 연구 내용 4
1. 고등교육단계 인적자원개발 정책 환경 변화 개관 4
2. 인적자원개발 관점에서 본 우리나라 고등교육의 문제 분석 5
3. 고등교육단계 인적자원개발 의의와 분야별 쟁점 논의 5
4. 고등교육개혁 외국 사례 분석 6
5. 지식기반사회 인적자원개발을 위한 고등교육 발전 방안 모색 6
제3절 연구 방법 7
1. 관련 문헌 및 통계 수집 분석 7
2. 고등교육 개혁 사례 연구 7
3. 전문가 협의회 구성 운영 7
제2장 고등교육단계 인적자원개발을 둘러싼 환경 변화
제1절 고등교육환경 변화 9
1. 고등교육의 양적 확대 9
2. 고등교육의 질적 변화 20
제2절 경제환경 변화 25
1. 경제성장 패러다임 25
2. 경제규모의 변화 및 전망 26
3. 경제구조의 변화 및 전망 31
제3절 사회환경 변화 32
1. 정보화와 지식기반사회 32
2. 인구성장과 인구구조의 변화 35
3. 세계화 43
제4절 노동환경 변화 48
1. 노동공급의 변화 및 전망 48
2. 고용구조의 변화 및 전망 51
3. 신규인력 수급차 변화 및 전망 55
제5절 정책적 시사 62
제3장 인적자원개발 관점에서 본 우리나라 고등교육의 문제
제1절 인적자원개발 관점의 우리나라 고등교육 문제 접근 모형 67
제2절 산출(production)의 효율성 문제 77
1. 정부의 대학 규제 77
2. 지배구조 83
3. 불일치(mismatch) 85
제3절 산출물(products)의 질적 수월성 문제 86
1. 대량 교육 체제 87
2. 재원의 높은 가계부담 91
3. 국제 경쟁력 94
제4절 탈산업 지식기반 패러다임 전환의 문제 96
1. 인적자원개발이 미흡한 성인교육 97
2. 성인교육과 유리된 고등교육 99
3. e-learning과 투자 101
제4장 고등교육단계 인적자원개발의 의의와 분야별 쟁점
제1절 인적자원개발 관점에서 본 고등교육의 의의 105
1. 인적자원과 인적자원개발 105
2. 인적자원개발과 고등교육 107
3. 인적자원개발의 진지로서 고등교육 109
제2절 인재육성분야의 인적자원개발 113
1. 학부생 교육과 대학원 기능의 충돌 114
2. 고급 인력육성의 문제 116
3. 최종직업기관으로서의 고등교육 119
4. 정책적 시사 123
제3절 연구개발 분야의 고등교육 인적자원개발 125
1. 연구개발 분야의 성과와 과제 126
2. 연구개발 분야의 인적자원개발 문제 127
3. 산학협력 분야의 인적자원개발 문제 131
4. 정책적 시사 137
제4절 사회참여(봉사) 분야의 인적자원개발 논의 138
1. 사회참여(봉사)의 역사적 맥락과 현재 138
2. 지역사회의 요구와 고등교육 인적자원개발 140
3. 산업으로서 요구와 고등교육 인적자원개발 143
4. 정책적 시사 145
제5장 외국의 고등교육 개혁 방향
제1절 일본 149
1. 고등교육 개혁의 배경 149
2. 고등교육 개혁의 방향 150
3. 고등교육 개혁의 내용 154
제2절 미국 161
1. 고등교육 개혁의 배경 161
2. 개혁 변화의 방향과 내용 164
제3절 영국 170
1. ’90년대 초반까지의 고등교육 개혁 동향 170
2. ’90년대 이후 영국 고등교육 개혁의 방향 173
제4절 프랑스 177
1. 고등교육 개혁 배경 177
2. 고등교육 개혁 방향 179
3. 상보(subsidiarite) 관계의 3천년대 행정체계 수립 182
4. 고등교육 개혁 내용 - LMD(Licence-Master-Doctorat) 개혁 185
5. 국가연구체계에서의 대학과 공공연구기관간의 역할 재정립 논의 187
제5절 독일 188
1. 고등교육 개혁 배경 188
2. 독일 대학교육의 개혁 내용 190
제6절 핀란드 196
1. 고등교육의 개혁 배경 196
2. 고등교육 개혁 196
제7절 중국 199
1. 고등교육 개혁 배경 199
2. 고등교육의 개혁 200
제8절 유럽 연합(EU) 204
1. Erasmus 계획 204
2. 볼로냐 선언 205
3. 대학 개혁 9대 방안 206
제9절 정책적 시사 207
제6장 지식기반사회 인적자원개발을 위한 고등교육 발전 방안
제1절 지식기반사회 인적자원개발을 위한 고등교육체제의 미래상 213
1. 고등교육체제의 미래상 구상 시 고려사항 213
2. 고등교육기관의 유형 218
3. 우리나라 고등교육체제의 미래상 223
제2절 기본방향 227
1. 고등교육기관 유형과 기능의 전문적 분화 227
2. 고등교육기관 학과/프로그램 개편 및 산학협력 강화 228
3. 고등교육기관 학사관리 방식 및 거버넌스 구조 개선 229
4. 고등교육의 지역화 추진 229
5. 고등교육의 국제화 추진 230
6. 고등교육의 질 평가ㆍ관리체제 구축ㆍ운영 230
7. 행ㆍ재정 지원체제의 정비 231
제3절 정책과제 231
1. 고등교육기관의 다양화ㆍ전문화 231
2. 고등교육기관 학과/프로그램 개편 및 산학협력 강화 234
3. 고등교육기관 학사 운영 방식 및 거버넌스(governance) 구조 개선 235
4. 지역혁신 주체로서의 대학의 역할 강화 236
5. 고등교육의 국제화 237
6. 고등교육의 질 평가ㆍ관리체제 구축ㆍ운영 239
7. 고등교육 단계 인적자원개발 행ㆍ재정 지원 강화 241
SUMMARY 245
참고문헌 253
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
백성준. (2006-11-30). 고등교육과 인적자원개발.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.