군 인적자원개발과 산 ·군협력

Metadata Downloads
Alternative Title
Military HRD and Industry-Military Cooperation
Author(s)
이성김현수이정표최창익이동철
Publication Year
2006-11-30
Created
2006-11-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/1782
Abstract
본 연구의 목적은 군 복무시 산업체에서 필요로 하는 역량을 갖출 수 있도록 하기 위해 인적자원 개발에 대한 최신의 지식과 방법, 프로세스를 확보하고 있는 산업체와 군이 '군의 인적자원개발' 을 위해 협력하는 방안을 도출하는 것이다.
즉, 군 인적자원의 효율적이고 효과적인 개발은 국가 인적자원개발의 성패와 밀접한 관련이 있으 므로 군 복무 중에 군 본연의 국방 의무에 충실하면서도 개인의 능력개발을 지원하고, 전역 후 사회에서 적극적으로 활용할 수 있는 기반을 마련하고자 하는 것이다.
이 연구를 통하여 군 인적자원개발의 문제점을 분석하고, 산·군 협력의 필욧성을 소프트웨어, 하드웨어, 휴먼웨어 측면에서 제시하였다. 또한 설문조사를 통하여 산 ·군 협력에 대한 기업체의 인식에 관해서도 알아보았다.
○ 주요 내용
- 군인적자원개발의 개념과 배경
- 산군 협력 실태와 문제점
- 외국의 산군 협력 사례
- 산군 협력에 대한 기업체의 협력 방안
- 군 인적자원개발 및 산군 협력 방안
This study identified cooperation ways for education of soldiers, noncommissioned officers, and commissioned officers to help them well manage their duties in military and help them equip skills, knowledges, and attitude needed for their business lives. The cooperation ways were identified based on the cooperation between industrial world and military side with supports by the government.
For this study, the researchers conducted literature review and benchmarked advanced cases of France and Germany to find out implications. This study also interviewed and surveyed business people in major companies of Korea to draw out opinions regarding to the possible cooperation ways, systems, educational programs, and other resources of business side.
Several military people were interviewed to identify the educational needs, education systems, and educational environment of military sides. The researchers held a forum of which participants were mainly people who were working for education in military to get opinions for the research results of this study.
Through the above methods, the researchers analyzed the problems of current education system of army and identified the possible cooperation ways of enterprises and military for education of military people in the aspects of software, hardware, and humanware.
The roles and responsibilities of enterprises, army, and government were proposed. The enterprises should understand their cooperation for education of military people is not only for military but also for themselves because the trained people in military will eventually work for enterprises after they are discharged from military service.
The army should understand the cooperation with enterprises is not the terminal objectives but the opportunity to learn and benchmark the advanced educational systems, know-how, and expertise of enterprises. After several years of cooperation with enterprises, the army should establish training system for their people using advanced educational methods, systems, and expertises.
The specific proposed programs identified by this study included sharing e-learning program of enterprises, establishing cooperation council of educational experts, supporting from enterprises to train educational experts in military, providence of off-line education programs by enterprises, commissioned education to enterprises, and long term internship in enterprises.
Following suggestions were also proposed:
1. Reorganization of HRD commission between enterprise and army
2. Conclusion of a basic agreement between enterprise and army
3. Introduction of learning holiday system
4. Introduction fo OJT programs in enterprises
5. Establishing competency development insurance system
6. Establishing learning account system for military people
7. Monetary supporting system for job career selection
8. Enactment of a law to encourage employment
The researchers hope that the results of this study can be used by the educational policy makers, experts, and professionals when they establish educational system and develop educational programs for army. If they use the result of this study they can help the military people equip competencies need for their successful careers. The researchers also hope that the soldier can recognize the times of their compulsory military service is not the discontinuation of their development but the continuation of their development.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구의 내용과 방법 4
1. 연구의 내용 4
2. 연구의 방법 5
제2장 이론적 배경
제1절 인적자원개발의 개념과 모형 9
1. 인적자원개발의 개념 9
2. 인적자원개발의 영역 11
제2절 군 인적자원개발의 개념과 배경 13
1. 군 인적자원개발의 개념 13
2. 군 인적자원개발 추진과정 14
제3절 군 인적자원개발과 산 군 협력의 개념과 필요성 18
1. 산ㆍ군 협력의 필요성 18
2. 산ㆍ군 협력의 개념 20
제4절 선행연구 분석 22
제3장 군 인적자원개발과 산·군 협력 실태
제1절 군 인적자원개발의 실태와 문제점 25
1. 군 인적자원개발 실태 25
2. 군 인적자원개발의 문제점 37
제2절 산ㆍ군 협력 실태와 문제점 39
1. 산ㆍ군 협력 실태 39
2. 산ㆍ군 협력의 문제점 50
제3절 시사점 56
1. 학습하는 문화의 정착 56
2. 제도적 정비 57
3. 추진 역량 강화 57
4. 학습인프라 혁신 58
5. 정보인프라 구축 58
6. 사회취업과의 연계 강화 59
제4장 외국의 산ㆍ군 협력 사례
제1절 독일 61
1. 제대군인 취업지원 정책 61
2. 제대군인 취업지원 사업 64
제2절 프랑스 75
1. 직업진로 결정 75
2. 전직 지원 77
3. 전역대상자 대상 직업진로선택 지원금 제도 80
4. 전직휴가 81
5. 전직지원 담당인력에 대한 교육 82
6. 민간분야 취업의 사후관리의 한계 83
제3절 미국 83
1. 경력개발 지원 84
2. 직업 정보 탐색 및 경력관리 지원 시스템 86
제4절 시사점 90
제5장 산ㆍ군 협력에 대한 기업체의 협력 방안
제1절 산ㆍ군 협력에 대한 기업체 설문조사 93
1. 설문조사 개요 93
2. 문항 구성 및 조사내용 94
3. 설문분석 결과 94
제2절 시사점 112
1. 산ㆍ군 협력을 위한 국가차원의 체계적인 접근 필요 112
2. 산ㆍ군 협력을 위한 기업의 공감대 형성 113
3. 협력 가능성, 효과를 반영한 단계별 협력 추진 114
4. e-learning 중심의 산ㆍ군 협력 시범사업의 전개 114
제6장 군 인적자원개발 및 산ㆍ군 협력 방안
제1절 군 인적자원개발과 산ㆍ군 협력 체제 117
1. 산ㆍ군 협력의 추진 체제 117
2. 산ㆍ군 협력의 추진 주체별 역할 118
제2절 주체별 추진과제 및 역할 119
1. 군의 역할 및 과제 119
2. 산업체/경제단체의 역할 및 과제 121
3. 정부(교육인적자원부 등)의 역할 및 과제 123
4. 산ㆍ군 협력 추진 방안 126
5. 관련 법령 및 제도 개선 방안 130
제7장 요약 및 결론
제1절 요약 및 결론 143
제2절 제언 146
SUMMARY 149
<부록 1> 군 인적자원개발을 위한 산ㆍ군 협력 방안 설문지 155
참고문헌 167
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이성. (2006-11-30). 군 인적자원개발과 산 ·군협력.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.