사회적 자본과 인적자원개발(Ⅲ) : 기업간 관계를 중심으로
- Alternative Title
- Social Capital and HRD(Ⅲ) : Focusing on relationship among corporates
- Author(s)
- 김안국; 손동원; 김주일; 홍장표; 조형제; 이영현
- Publication Year
- 2008-11-30
- Created
- 2008-11-30
- Keyword
- 사회적 자본; 인적자원개발
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2309
- Abstract
- 최근 '사회적 자본'의 개념에 대해 학계뿐만 아니라 국제기구와 주요국의 정부에서도 주목하고 있는데, 이는 사회적 관계의 유용성에 대한 재발견에서 비롯되었다고 할 수 있다. 우리나라는 지난 반세기 동안 괄목할만한 경제 성장을 이룩하였으나, 최근 들어 성장과 통합의 위기에 직면하고 있다. 이런 상황에서 지식의 창출 및 활용에서의 혁신과 같은 새로운 경제적 성장동력을 통하여 지속적인 성장을 모색하고, 다른 한편으로는 참여와 협력 등을 통하여 사회통합을 이룩해야 한다. 이렇듯 지속가능한 국가발전을 위해서 구성원들의 사회적 관계가 중요함을 감안하여 본 연구는 출발하였다.
한국직업능력개발원은 사회적 자본을 정책적으로 활용하기 위하여 2006년부터 '사회적 자본과 인적자원개발'에 대한 3개년 계속과제를 수행해오고 있다. 연구 1차년도인 2006년에는 인적자원개발이라는 정책목표를 설정하고, 이 목표를 실현하기 위한 정책도구로서 사회적 자본 개념에 대한 조작적 정의를 내렸으며, 설문조사를 실시하여 우리나라의 사회적 자본 수준을 진단하였다. 2007년에는 기업이 가지고 있는 기업내 사회적 자본의 수준이 기업의 경쟁력과 어떤 관계를 가지는지를 분석하였다. 연구의 3차년도인 2008년에는 기업간 사회적 자본의 수준을 분석하였다. 자동차업종, 조선업종, 전자업종, 소프트웨어업종을 중심으로 기업간 관계의 핵심인 네트워크를 기업거래자료와 설문조사 결과를 통해 분석하였다.
주요내용
- 조직의 사회적 자본에 대한 논의
- 기업간 관계와 사회적 자본
- 업종별 기업간 네트워크와 기업 성과
- 요약 및 결론
Korea has confronted the crisis in development and cohesion recently after fifty year's conspicious economic development. At this time Korea should try not only to make the nation grow persistently by creating the knowledge and innovations but also to get nation cohesive by people's participating and cooperating. In order to grow persistently and to get together people, the social relations of people is so important that our study focus on brooding the social capital which is the corner stone for forming the social relations.
KRIVET(Korea Research Institute for Vocational Education and Training) has been studying on the social capital with HRD after 2006. Our study set up the concept of social capital and developed the measuring tool for social capital and analysed Korea's social capital by regions, sex, and school years in 2006. After 2007, We focused on the capital of business firms in Korea. We measured the levels of intra-firm social capital, and analysed the relation between the level of intra-firm social capital and firm's outcomes, to find their positive correlations. For the last year study, we dealt with the inter-firm social capital in the auto mobile, ship, electronic, and software industries in 2008.
We divided the types of inter-firm relationships by the reliance into main firm and the ratio of sale on commission. There are four types, the first type has the high reliance and high ratio of sale on commission, and the second type has the low reliance and high ratio of sale on commission, and the third type has the high reliance and low rate of sale on commission, and the last type has the low reliance and low rate of sale on commission. Among these types, the last type has the highest level of social capital between firms. The last type composed of subcontractor firms with high technology.
The social capital affects the technological cooperation between firms. The social capital does not affect the sales of the firms, but affect significantly the revenue of the firms positively. This results means that firms sale can grow without social capital between firms, but the firms revenue cannot grow without social capital between firms.
The policy agenda are clear. In Korea, there are usually vertical relations between firms. Korea should try to enlarge the horizontal and market relations between firms. The horizontal relations and market relations between firms can make high the level of social capital between firms, and can induce inter-firm cooperations. In order to achieve the high inter-firm trust, firms in advantage should not be interested in exploiting the subcontractor firms. Then firms within relations will be enjoy the mutual benefits in mid and long term relations. The government has to try to switch the vertical relations into horizontal relations between firms, and should make efforts to raise the level of social capital between firms by providing the incentives and aiding the institutional arrangement.
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구 내용 및 방법 3
제3절 연구의 대상 및 범위 6
제2장 조직의 사회적 자본에 대한 논의
제1절 조직 수준에서의 사회적 자본 11
1. 사회적 자본의 개념 11
2. 사회적 자본의 수준 : 개인 수준과 조직 수준 12
제2절 기업 간 관계 20
1. 기업 간 네트워크 20
2. 기업 간 관계와 사회적 자본 27
제3절 연구 분석의 틀 31
제3장 기업 간 관계와 사회적 자본
제1절 기업 간 관계와 측정도구 개발 35
1. 기업 간 관계의 특성 변수 측정 35
2. 기업 간 사회적 자본 측정 지표 설정 41
제2절 조사 개요 및 분석 방법 49
1. 조사 개요 49
2. 설문지 구성과 주요 항목 50
3. 조사 결과 및 분석 방법 58
제3절 기업 간 관계의 현황 및 특성 62
1. 거래 관계와 유형화 62
2. 정보공유 및 공동노력 72
3. 교육훈련 78
제4절 기업 간 사회적 자본의 수준 85
1. 네트워크 85
2. 신뢰 97
제4장 업종별 기업 간 네트워크와 기업 성과
제1절 조선산업 107
1. 한국 조선산업의 개요 107
2. 조선산업 기업 간 관계 현황 109
3. 조선산업 기업 간 관계의 특성 119
4. 조선산업의 기업 간 네트워크와 신뢰 126
5. 조선산업 기업 간 사회적 자본의 형성요인 132
6. 조선산업 사회적 자본과 산업성과 140
7. 소결 146
제2절 전자산업 148
1. 한국 전자산업의 개요 148
2. 전자산업 기업 간 관계의 현황 151
3. 전자산업 기업 간 관계의 특성 161
4. 전자산업의 네트워크와 신뢰 169
5. 전자산업 기업 간 사회적 자본의 형성 요인 179
6. 전자산업의 사회적 자본과 성과 185
제3절 자동차산업 187
1. 한국 자동차산업의 개요 187
2. 자동차산업 기업 간 관계의 현황 191
3. 자동차산업 기업 간 관계의 특성 201
4. 자동차산업의 네트워크와 신뢰 205
5. 자동차산업 기업 간 사회적 자본의 형성 213
6. 자동차산업 사회적 자본과 산업성과 219
7. 소결 222
제4절 소프트웨어산업 224
1. 한국 소프트웨어산업의 개요 224
2. 기업 간 거래의 현황과 특성 230
3. 기업 간 관계의 특징 250
4. 소프트웨어산업의 기업 간 네트워크와 신뢰 263
5. 기업 간 사회적 자본의 형성요인 270
6. 소프트웨어산업 사회적 자본과 산업성과 273
7. 소프트웨어산업의 소결 276
제5절 업종별 기업 관계의 특성과 사회적 자본 280
1. 업종별, 유형별 기업관계 280
2. 업종별, 유형별 기업관계와 사회적 자본의 비교 분석 306
3. 사회적 자본과 기업 성과 316
제5장 요약 및 결론
제1절 요약 323
1. 서론 323
2. 조직의 사회적 자본에 대한 논의 324
3. 기업 간 관계와 사회적 자본 324
4. 업종별 기업 간 네트워크와 기업성과 327
제2절 결론 - 기업의 사회적 자본 형성 방안 332
SUMMARY 337
<부록 1> 기업 간 네트워크 및 사회적 자본에 대한 설문지 341
참고문헌 351
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 김안국. (2008-11-30). 사회적 자본과 인적자원개발(Ⅲ) : 기업간 관계를 중심으로.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
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