진로교육에 대한 교사 인식 조사

Metadata Downloads
Alternative Title
Surveyon Teachers’ Perception Towards Career Education
Author(s)
맹영임임경희
Publication Year
2008-10-31
Created
2008-10-31
Keyword
진로교육교과통합 진로교육
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2313
Abstract
본 연구는 진로교육 전반에 대한 교사들의 인식수준 및 기대·요구수준 을 파악함으로써 교사들의 요구가 반영된 진로교육 자료 및 모형 개발의 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 또한 진로교육 운영현황에 대해 분석해봄으로써 새로운 진로교육 패러다임으로의 전환을 위한 기초자료 제공 및 합리적이고 효율적인 진로교육 방안 모색을 위한 기초자료 제공에도 목적을 두고 있다.
The purpose of this study was to offer the advisable and tangible material for building a career education in curriculum model by investigating and analysing the perception on career education of teachers. For the purpose, 1,000 teachers of 200 schools were surveyed for identifying and explanation the reality of career education at the elementary and secondary school level.
The result of survey on career education with 1000 teachers are as the followings.
● 55.3% of teachers are evaluating current career education positively. However, only 18.2% of teachers had participated in the training on career education. 70% of teacher responded that there is not enough time for career education.
● 69.1% of teachers agreed that teachers affects the student's career decision maiking.
● Most of teachers (89.5%) agreed that career education need to be provided in the integrative way with other subject matters.
● The way to integrate career education with other subjects should be either permeating career education elements into the contents of other subject(40.2%), or a chapter targeting career education can be inserted in other subjects' texts(39.7%). Providing additional recourse books for career education was perceived as inefficient.
● 60% of the contents of social studies and 50% of moral and ethicswere considered as related to career education. Mathematics, English, and Korean were considered as not to share much elements with career education.
● In order to improve career education in schools, 35% of teachers answered that on-the-job training for career education should be provided to more teachers. 20.3% of teachers answered that text for career education should be revised in a way to motivate students better.
Based on the results, this study points out the major problems in career education at the school level, and suggests the strategies to activate the career education.
Table Of Contents
요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 3
1. 연구의 내용 3
2. 연구의 방법 5
제2장 진로교육 현황
제1절 진로교육 지원체제 9
1. 초 중등학교 진로교육 지원체제 9
2. 초 중등학교 진로교육 지원 현황 15
3. 새 정부의 진로교육 추진방향 22
제2절 진로교육 현황 24
1. 초 중등 교육과정에서의 진로교육 24
2. 교과를 통한 진로교육 운영현황 27
3. 교과외 활동을 통한 진로교육 현황 44
제3장 진로교육에 대한 교사 인식 및 실태 분석
제1절 조사개요 57
1. 조사목적 57
2. 조사대상 57
3. 조사내용 60
4. 자료처리 61
제2절 진로교육 일반에 관한 인식 62
1. 진로 및 직업에 관한 인식 62
2. 청소년들의 진로에 관한 인식 67
3. 진로교육 필요성에 관한 인식 70
제3절 진로교육 운영 실태 75
1. 진로교육 운영전반에 관한 인식 75
2. 진로교육 담당인력 실태 80
3. 진로교육 지원 실태 84
4. 진로교육 프로그램 지원 실태 90
제4절 진로교육의 장애요인과 개선방안 100
1. 진로교육 실시 시 애로사항 100
2. 진로교육의 효과적 담당자 102
3. 진로교육 시작의 적기 103
4. 진로교육 활성화를 위해 확립되어야 할 사항 104
제5절 진로개발 역량 하위요소에 대한 인식 106
1. 자신에 대한 이해 영역 106
2. 직업세계에 대한 이해 영역 109
3. 진로관련 교육성취 영역 111
4. 진로계획 및 관리 영역 113
제6절 교과통합 진로교육의 필요성 및 가능성 116
1. 교과통합 진로교육의 필요성 및 교과 연계 방안 116
2. 교과통합 진로교육의 가능성 121
3. 교과통합 진로교육의 효율성 제고 방안 127
제7절 논의 132
1. 진로교육 일반에 관한 인식 132
2. 진로교육 운영 실태 133
3. 진로교육의 장애요인과 개선방안 135
4. 진로개발 역량 하위요소에 대한 인식 136
5. 교과통합형 진로교육의 필요성 및 가능성 137
제4장 교과통합 진로교육 활성화 방안
제1절 역량중심 교과통합 진로교육을 위한 탐색 141
1. 교과통합 진로교육의 필요성 141
2. 진로개발 역량의 개념 및 하위 요소 143
3. 역량중심 교과통합 진로교육 모형 탐색 148
4. 교과통합 진로개발 역량 제고를 위한 과제 153
제2절 초등학교에서의 진로교육 활성화 방안 155
1. 교과통합 진로교육 운영 여건 155
2. 교과통합 진로교육 운영 방안 158
3. 교과통합 진로교육 운영을 위한 제언 160
제3절 중학교에서의 진로교육 활성화 방안 161
1. 교과통합 진로교육 운영 여건 161
2. 교과통합 진로교육 운영 방안 162
3. 교과통합 진로교육 운영을 위한 제언 165
제4절 일반계 고등학교에서의 활성화 방안 166
1. 교과통합 진로교육 운영 여건 166
2. 교과통합 진로교육 운영 방안 168
3. 교과통합 진로교육 운영을 위한 제언 169
제5장 결론 및 제언
제1절 결론 171
제2절 제언 178
SUMMARY 181
<부록 1> 교사용 설문지 183
<부록 2> 설문조사 결과 기초분석표 199
참고문헌 313
Publisher
한국직업능력개발원, 한국청소년정책연구원
Citation
맹영임. (2008-10-31). 진로교육에 대한 교사 인식 조사.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.