이러닝 품질관리 컨설턴트 자격인증 프로그램 개발 연구
- Alternative Title
- A Study on the Development of Qualification Accreditation Program for E-learning Quality Management Consultants
- Author(s)
- 김선태; 나현미
- Publication Year
- 2008-11-14
- Created
- 2008-11-14
- Keyword
- 이러닝 품질관리; 직무분석
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2488
- Abstract
- 연구의 필요성에 더하여 본 연구의 목적을 세분화하여 제시하면 다음과 같다.
첫째, 이러닝 서비스 품질에 대한 피해사례가 증가함에 따라 양질의 이러닝 품질을 보장할 수 있도록 이러닝 품질관리 컨설턴트 양성 체제 기틀을 마련한다.
둘째, 이러닝 품질관리를 담당하는 인력에 대한 직무분석을 통하여 전문인력 양성 프로그램을 개발하고 중장기적으로 국가자격제도로 확대·발전시킬 수 있는 방안을 제시한다.
셋째, 국가 차원의 이러닝 품질관리 컨설턴트 양성 체제를 구축하여 양질의 이러닝 콘텐츠 개발 및 서비스 제공 기반을 마련한다.
Recently, learners' demand of e-Learning service quality has increased due to the revitalization of e-Learning industry. However, e-Learning service quality has not satisfied learners' demand so that damage cases concerning e-Learning service quality has also grown. Therefore, it is necessary to establish an expert consultant training program for the maintenance and improvement of e-Learning quality and extend the program to an e-Learning quality management qualification system which is organized on a national basis.
The purpose of this study is to lay the groundwork for the expert consultant training program in order to guarantee e-Learning service quality. To achieve this goal, we developed the expert consultant training program through a job analysis of persons who are in charge of the assurance of e-learning quality, and suggested mid-long term solutions for expanding the training program as a qualifying system at the national level. In addition to, the ultimate goal of this study is to build up a national expert training system related to e-learning quality assurance and prepare a foundation for developing superior e-learning contents and offering e-learning services.
To provide proper e-learning services according to learner's needs, a manager of e-learning quality assurance makes plans for managing quality regarding development, introduction, and operation of e-learning contents. Additionally, based on the plans, the e-learning quality assurance manager supervises and evaluates the entire process of quality management, and analyzes and supports the results.
...
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
가. 연구의 필요성 1
나. 연구의 목적 3
2. 연구 내용 및 연구 방법 4
가. 연구 내용 4
나. 연구 방법 5
다. 연구 질 관리 9
Ⅱ. 이러닝 인력 및 자격 현황 11
1. 이러닝 인력의 구성 및 역할 11
가. 이러닝 인력의 개념 11
나. 이러닝 인력의 구성 및 역할 12
2. 이러닝 인력의 양성 현황 15
가. 대학 이러닝 인력의 양성 현황 15
나. 민간 훈련기관 인력의 양성 현황 20
다. 국외 이러닝 교수설계 교육과정 50
3. 기업 이러닝 인력의 수급 현황 50
4. 교육훈련을 위한 직무분석 51
5. 이러닝 인력 연수 프로그램 개발 및 운영 56
6. 이러닝 전문인력 자격제도 57
가. 한국U러닝연합회 57
나. 한국직업능력개발원 59
Ⅲ. 국내ㆍ외 이러닝 품질관리 평가기준 69
1. 국내 이러닝 품질관리 평가 기준 69
가. 이러닝 콘텐츠 품질관리 평가 기준 69
나. 이러닝 서비스 품질관리 평가 기준 87
다. 이러닝 콘텐츠 품질관리 기준에 따른 비교 105
라. 이러닝 서비스 품질관리 기준에 따른 비교 107
2. 국외 이러닝 품질관리 체계 사례 109
가. 영국의 이러닝 품질관리 체계 109
나. 미국의 이러닝 품질관리 체계 112
다. 캐나다의 이러닝 품질관리 체계 115
라. 프랑스의 이러닝 품질관리 체계 117
마. 독일의 이러닝 품질관리 체계 120
바. 일본의 이러닝 품질관리 체계 124
Ⅳ. 이러닝 품질관리자 직무분석 127
1. 직무분석 127
가. 직업명 127
나. 직무의 정의 127
다. 직무의 모형 127
라. 직업명세서 128
마. 직무명세서 133
바. 작업명세서 133
2. 작업/지식ㆍ스킬 행렬표 143
3. 자격의 구조와 내용 146
가. 자격종목명 : 이러닝 품질관리사 146
나. 검정기준 146
다. 응시자격 146
라. 검정과목 및 방법 147
4. 출제기준 148
가. 이러닝 품질관리사 2급 148
나. 이러닝 품질관리사 1급 152
Ⅴ. 연수교재 개발 157
1. 연수교재 개발 절차 157
2. 연수교재 내용 161
가. 연수 대상 161
나. 연수 내용 161
Ⅵ. 결론 및 제언 165
1. 결론 165
2. 제언 167
부록
1. 이러닝 품질관리사 2급 과정 연수교재 173
2. 이러닝 품질관리사 1급 과정 연수교재 321
참고문헌 417
Abstract 421
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 김선태. (2008-11-14). 이러닝 품질관리 컨설턴트 자격인증 프로그램 개발 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.