교육과정과 연계된 진로교육 운영모델 구축 (II) : 총괄보고서

Metadata Downloads
Alternative Title
[Establishment of Career Education Model Linked to Curriculum (Ⅱ)] Establishment of Career Education Model Linked to Curriculum (Executive Report)
Author(s)
이지연이영대정윤경최동선김나라장석민정영근남미숙이건남
Publication Year
2009-11-30
Created
2009-11-30
Keyword
진로교육교과통합 진로교육
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2602
Abstract
본 연구의 핵심 목표는 교사지침서 및 학생활동지의 인쇄자료와 교과통합 진로교육의 효과적 교수-학습 방법을 도와주는 e-learning 매체를 개발하여 3차년도 시범적용 및 보급·확산의 완결성을 지향하는 것에 초점을 두고 있다.
This research was performed as the second year of research work in continuing 3 years of series(2008-2010) with the cooperation of National Research Council for Economics, Humanities and Social Sciences. It begins with the purpose of revitalizing career education responding to rapidly social changes and strengthening cooperation between researchers and school practitioners. To achieve these purposes, educational goal and motivation in each general subject was integrated with ‘career competency elements’ at the first year of this research(2008). Based on the result of the first year of research, curriculum for the integrated career education focused on the subject such as ‘Korean Literature’, ‘Mathematics’, ‘Sociology’, ‘Technology & Home Economics’, and ‘Ethics’ from elementary to high school level was developed at this second year(2009). Therefore, 6 types of printed and 26 e-learning materials of integrated career education were developed. In addition, both report of ‘international advanced cases for integrated career education’, and ‘comprehensive sum-up research work of 2009’ were published at this year.
Even this research was placed upon an inter-mediate phase of full three-year research, the second year of this research plays an essential role for sustaining persistency from the result of first-year research and making continuation to the completion of final-year one.
...
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구 목적 4
제2절 연구 내용 및 방법 6
1. 2차년도 연구 내용 6
2. 연구 방법(인쇄자료 e-learning 자료 개발 방법) 8
3. 자료개발 추진 전략 11
제2장 교과통합 진로교육 이해
제1절 교과통합 진로교육 유용성 17
1. 개념정의 17
2. 교과통합 진로교육 철학 20
3. 교과통합 모형 및 연속선 21
4. 교과통합 진로교육 유용성 29
5. 결론 31
제2절 교과통합 진로교육 무엇을 가르칠 것인가? 33
1. 개념정의 33
2. 진로개발 역량 추출 과정 34
3. 진로개발 역량 범주화 39
4. 진로개발 역량 상세화 41
5. 5개 주요 교과목 관련 직업 58
6. 학교급별 진로개발 역량 수준 59
7. 2009년 진로개발 역량 범주화에 따른 1차년도 자료시안 빈도 61
8. 2009년 자료개발에 나타난 진로개발 역량 76
9. 결론 79
제3절 교과통합 진로교육 어떻게 가르쳐야 하는가? 81
1. 개념 정의 81
2. 교과통합 진로교육 교수­학습 방법론 82
3. 일반 교과의 교수-학습 방법 84
4. 과목별 교과통합 진로교육 방법론 102
5. 2009년 자료개발을 위한 교과통합 진로교육 방법론 선택 준거 113
6. 결론 116
제4절 교과통합 진로교육 어떻게 운영 평가해야 하는가 ? 117
1. 교과통합 진로교육의 전반적 학교 운영 절차 117
2. 교과통합 진로교육의 세부 수업 운영 방식 126
3. 교과통합 진로교육의 평가 132
4. 결론 137
제3장 교과통합 진로교육 자료개발
제1절 자료개발 준비ㆍ과정ㆍ종결 단계 139
1. 자료개발 준비 단계 139
2. 자료개발 과정 단계 158
3. 자료개발 종결 단계 161
4. 결론 164
제2절 교과통합 진로교육 개발 인쇄 자료개발의 과목별 특징 165
1. 국어과 교과통합 진로교육 자료개발 165
2. 수학과 교과통합 진로교육 자료개발 183
3. 사회과 교과통합 진로교육 자료개발 192
4. 도덕과 교과통합 진로교육 자료개발 206
5. 기술ㆍ가정과 교과통합 진로교육 자료개발 217
6. 초등교육 교과통합 진로교육 자료개발 221
7. 결론 231
제4장 외국의 교과통합 진로교육 지원체제
제1절 미국의 교과통합 진로교육 지원체제 233
1. 미국 교과통합 진로교육 개괄 233
2. 미국 교과통합 진로교육 사례 238
3. 미국 교과통합 진로교육 지원체제 240
4. 시사점 248
제2절 프랑스의 교과통합 진로교육 지원체제 251
1. 프랑스 교과통합 진로교육 개괄 251
2. 프랑스 교과통합 진로교육 지원체제 256
3. 시사점 260
제3절 핀란드의 교과통합 진로교육 지원체제 262
1. 핀란드의 교과통합 진로교육 개괄 262
2. 핀란드 교과통합 진로교육 지원체제 268
3. 시사점 278
제4절 덴마크의 교과통합 진로교육 지원체제 281
1. 덴마크 교과통합 진로교육 개괄 281
2. 덴마크 교과통합 진로교육 지원체제 283
3. 시사점 289
제5장 교과통합 진로교육 활성화 전략
제1절 3차년도 연구를 위한 연구학교 운영 293
1. 2010학년도 정책연구학교 운영의 필요성 및 목적, 연구내용 293
2. 2010학년도 정책연구학교 운영 전략 295
3. 2010학년도 정책연구학교 운영 평가 303
4. 결론 303
제2절 학교 교육과정 상의 진로교육 방향 304
1. 학교 교육과정 상의 진로교육의 위치와 변화 304
2. 국가 교육과정 체제 하의 진로 교육과정 구성 현황 307
3. 학교 교육과정 상의 진로 교육과정 재구상 323
4. 결론 341
제3절 진로교육 활성화 전략 342
1. 국가 및 교과부 차원의 활성화 지원 전략 343
2. 지방 교육청 차원의 활성화 지원 전략 354
3. 일선 학교 차원의 활성화 전략 362
4. 요약 368
제6장 결론 및 제언
SUMMARY 377
<부록 1> 2010학년도 연구학교 운영 계획 381
참고문헌 387
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이지연. (2009-11-30). 교육과정과 연계된 진로교육 운영모델 구축 (II) : 총괄보고서. 교육과정과 연계된 진로교육 운영모델 구축 (II).
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.