학력인정 사회교육시설 1년3학기제 운영방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Management Plan of One-Year Trimester School System in Acknowledged Schools for Social Education
- Author(s)
- 박태준; 정향진; 이재경
- Publication Year
- 1999-09-30
- Created
- 1999-09-30
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/263
- Abstract
- 본 연구의 목적은 학력인정 사회교육시설의 1년3학기제 운영 방안을 구안하여 학력인정 사회교육시설에 1년3학기제를 확대 실시하는데 필요한 교육과정 및 운영지침을 제시하는데 있다. 이 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다.
첫째, 학력인정 사회교육시설의 1년3학기제 의미 및 법적 근거를 살펴봄으로써 1년3학기제 실시의 배경을 밝히고 1년3학기제 실시의 당위성을 밝힌다.
둘째, 학력인정 사회교육시설의 현황 및 문제점을 파악하고 1년3학기제에 대한 구성원들의 요구를 조사하여 1년3학기제 교육과정 편성에 필요한 요소들을 점검하고 교육과정 시안을 마련한다.
셋째, 1년3학기제 운영에 필요한 제반 사항을 점검하여 1년3학기제 실시에서 나타날 수 있는 문제점들을 추출하고 그에 대한 대비 방안을 강구하여 제시한다.
Since students at a social educational institution would have not received formal schooling for a certain period of time, they could be so short of basic learning skills that they might not complete academic programs based on those of regular schools. On the other hand, they have large experience and varied occupational careers so that they might not need develop further on those areas. Moreover, since what they need most is knowledge, skills, and attitudes which are pertinent to their own jobs, designing and managing school programs should be appropriate to individual students' conditions.
The purposes of this study were, to develop an appropriate curriculum for a trimester school system that could be utilized at acknowledged schools for social education, to design a management model for a trimester school system, and finally, to premeditate difficulties which might be accompanied with a trimester school system and to prepare necessary preventive measures on them.
...
- Table Of Contents
- 연구 요약
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 내용 3
3. 연구 방법 4
Ⅱ. 학력인정 사회교육시설의 배경 및 현황 9
1. 학력인정 사회교육시설의 역사 9
2. 학력인정 사회교육시설의 사회교육적 의미 13
3. 학력인정 사회교육시설 현황 22
4. 학력인정 사회교육시설의 문제점 32
5. 요약 및 시사점 34
Ⅲ. 학력인정 사회교육시설 1년3학기제의 의의 37
1. 학력인정 사회교육시설 1년3학기제의 정의 37
2. 학력인정 사회교육시설 1년3학기제의 법적 검토 39
3. 요약 및 시사점 42
Ⅳ. 실험학교 운영 사례 45
1. 신성여자중학교 사례 45
2. 경일경영정보고등학교 사례 48
3. 목포제일정보중·고등학교 사례 51
4. 요약 및 시사점 54
Ⅴ. 1년3학기제에 대한 요구 57
1. 사회교육시설의 목적 57
2. 1년3학기제 시행 59
3. 1년3학기제 교육과정 67
4. 요약 및 시사점 82
Ⅵ. 1년3학기제 교육과정 편성 운영 방안 85
1. 1년3학기제 교육과정 개발의 개관 85
2. 1년3학기제 교육과정의 편성과 운영 104
Ⅶ. 1년3학기제 운영 지원 방안 117
참고문헌 121
ABSTRACT 123
부 록 127
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 박태준. (1999-09-30). 학력인정 사회교육시설 1년3학기제 운영방안 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.