산재예방 효과 제고를 위한 맞춤형 학습조직화 방안
- Alternative Title
- Customized Learning Organization for Enhancing the Effect of Industrial Accident Prevention
- Author(s)
- 김영생; 김병옥; 이명숙; 황호순
- Publication Year
- 2009-11-30
- Created
- 2009-11-30
- Keyword
- 중소기업; 학습조직화
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2712
- Abstract
- 본 연구는 맞춤형 학습조직이 산재예방에 미치는 영향의 체계적인 분석과 구체적인 사례를 분석하고 이를 바탕으로 혁신적인 산재예방 교육 방안을 개발하는데 있다. 이를 위해 학습조직화 기업의 산재 예방효과를 분석하고, 학습조직화에 참여하는 기업의 주요 요인에 대한 심층사례조사를 실시하고 이를 통하여 중소기업 맞춤형 학습조직화 방안을 제시하고자 한다.
이러한 연구목적의 도출은 국내 산재발생을 저하시키기 위해 사업장(특히 중소규모)에서 혁신적인 예방교육의 필요성에서 제기되고 있다. 일본 및 선진국에 비교해서 상당히 높은 산재율은 국가 경쟁력에 커다란 부정적인 영향을 끼치고 있는 실정이다. 이는 국가 경쟁력 차원의 기업의 생산성 향상뿐만 아니라 근로자의 삶의 질 개선과 인권의 관점에서도 산재예방이 필요하다. 따라서 이러한 산재예방을 위해서는 혁신적인 예방교육이 중요하다. 이러한 관점에서 산재예방교육의 패러다임의 변화를 위한 새로운 개념으로 학습조직을 제시하고자 한다.
This study has been produced to analyze the deterrent effect of customized learning organization initiatives on industrial accident, and, by using the results of analysis, to develop innovative educational measures for safe and healthy workplace.
It has been a critical issue for Korean industrial safety and health institutes to innovate industrial safety education customized for small and medium size enterprises. Learning organization theory and practices have provided new insights into how to change the paradigm of industrial safety education scheme.
This study has introduced learning organization initiative as a new strategic approach to new safety and health education scheme. Learning organization is hovering over both individual, and team or organizational learning, therefore, both effective learning practices and the system ensuring sustainable safe workplace would be facilitated with it.
For example, it was reported that the learning organization supporting program of Korea ministry of labor had significantly positive effect on industrial safety enhancement(Kim, 2008). The positive effects would be caused by the flexible system in which employees could learn and work simultaneously at their workplace.
One survey with 160 small and medium size enterprises has been completed to collect data on the nine effects of learning organization with a experimental setting. There are statistically significant differences of the nine effects between the group in the learning organization initiatives and the control group. Significant differences of the accident number between the two groups were identified. That can be understood that introducing learning organization infinitive could produce significant positive effects on safety and health at workplace.
The result of this study significantly supports that learning organization initiatives can be used to stimulating educational measures for industrial safety and health.
Further more, it could be the next step to look at the deterrent effect of the learning organization initiative on industrial accidents with more objective observations. Training for skill development and education for safety and health could be facilitated with learning organization initiatives, if both sides could work together to make a better workplace. One customized education schemes which consider the level of learning organization development and safety and health education infrastructure.
Learning organization initiative for safety and health would be more effective at small enterprises composed on under 50 employees. Participatory learning program is one of practical applications of learning organization at small and medium enterprises.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
1) 맞춤형 학습조직과 산재예방 1
2) 학습조직을 산재예방 교육에 접목할 필요성 1
2. 연구의 목적 및 목표 2
1) 중소기업 학습조직화를 통한 적용 2
2) 학습조직화가 산업안전 보건에 미치는 영향 4
Ⅱ. 중소기업 학습조직화 9
1. 중소기업의 특성과 학습 9
2. 조직학습과 학습조직 12
1) 시스템으로써 학습조직 모델 13
2) Watkins와 Marsick의 모형과 DLOQ 16
3. 학습조직화 사업 18
1) 사업의 필요성과 의의 18
2) 학습조직화 사업의 구성과 추진방향 20
3) 2009년 현황 24
4) 학습조직화 사업의 성과와 과제 27
Ⅲ. 설문조사 및 사례분석 31
1. 설문조사 결과 31
1) 설문조사 방법 31
2) 설문조사 결과 32
3) 산업안전보건의 교육요구 41
2. 학습조직 유무에 따른 재해자수 차이 분석 43
1) 학습조직 참여여부와 산업재해 발생자 수 43
2) 학습조직화가 산재에 미치는 영향 46
3. 소 결 49
1) 학습조직의 성과 비교 49
2) 산업안전 보건 교육요구 53
3) 학습조직의 요소들이 산재에 대한 효과 53
Ⅳ. 학습조직화 기업의 우수사례 분석 55
1. 학습조직화 기업의 사례분석 55
1) KH산업 55
2) KD화학공업 68
3) TJ정밀 77
4) MK개발 89
5) WS프라스틱 99
2. 소 결 107
1) 학습조직화에서 안전보건 교육의 효과의 유형화 107
2) 도입목적과 인프라의 구축 108
3) 학습활동의 효과 110
Ⅴ. 결론 및 시사점 117
1. 중소기업 학습조직화 117
1) 안전보건 개선을 위한 학습조직화 추진방향 117
2. 안전보건 개선을 위한 학습조직 도입방안 122
1) 중소기업 학습조직화 122
2) 안전보건 개선을 위한 참여형 안전 보건 프로그램의 확산 122
3) 안전보건 교육 전반에 걸친 학습조직 도입방안 123
참고문헌 125
Abstract 127
<부록1> 설문지 131
<부록2> KD화학공업주식회사 “비상” 학습조 일지 137
<부록3> 참여형 산재예방 교육프로그램 소개 141
- Publisher
- 노동부, 산업안전보건연구원, 한국직업능력개발원
- Citation
- 김영생. (2009-11-30). 산재예방 효과 제고를 위한 맞춤형 학습조직화 방안.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.