글로벌 인력교류 확대에 대비한 고등전문교육 인증제 실태와 과제
- Alternative Title
- Current Situations and Tasks of Higher Education Certification System in Preparation for Global Manpower Exchanges
- Author(s)
- 강일규; 박동; 강상희
- Publication Year
- 2010-11-30
- Created
- 2010-11-30
- Keyword
- 글로벌 인력교류; 고등전문교육
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2817
- Abstract
- 21세기 현대 사회는 정보화 혁명을 통한 지식기반사회로 이전되면서 국가 간 교류와 협력이 가속화되고, 사회 변동에 따른 시간과 공간의 차이도 김밀하게 변하면서 지식기반의 글로벌(global) 시대가 열리고 있다.
글로벌 시대에서 인력교류는 점차 확대될 것이고, 이에 대비한 고등전문교육 강화 방안 모색이 필요한데, 특히 국가발전과 경제 성장의 핵심 요인이 지식의 개발과 활용이 중요시되는 글로벌화 사회에서 우리 인적자원의 경쟁력을 제고하기 위해서 고등전문교육의 강화와 이를 확인·인증할 수 있는 제도적 장치가 필요하다.
본 연구는 이러한 연구의 필요성을 인식하여 글로벌 인력교류 확대 필요성과 고등전문 교육 인증제의 이론적 탐색 및 고등전문교육 인증제의 운영 실태와 과제를 파악하고, 글로벌 인력교류 확대에 대비한 고등전문교육 인증제의 발전 과제를 도출하여 글로벌 인력교류 확대에 대비하는 방안으로 우리나라의 고등전문교육이 국내외적으로 인정받을 수 있는 제도 정책과 활성화 모색, 그리고 고등전문교육 단계에서 실시되고 있는 공학 교육인증 등 기존의 인증제가 글로벌 인력교류 확대에 기여할 수 있는 과제를 제시하고 있다.
○ 주요내용
- 글로벌 인력교류 및 고등전문교육과 관련한 이론적 배경
- 우리나라 고등전문교육 인증제 운영 실태
- 인증제 실태 조사 분석
- 국제 및 외국 사례와 시사점
- 고등전문교육 인증제의 과제
Labor policies regarding globalization could be seen as proactive labor market policies, but they can be represented as policies fostering global manpower in terms of education training. Recently, although movement of skilled manpower in advanced countries represented as OECD increased, global manpower accounts for only a small part. Movement of international manpower is also in a difficult situation of being restricted by the realities and circumstances of each different country. In our country for example, there are programs for overseas employment and internships but they do not directly lead to overseas employment.
Nevertheless, the reason why exchange of global manpower is important is because highly skilled manpower having expertise is not relatively restricted by employment and immigration, and such global manpower can increase productivity not only in the country but also overseas. This also brings about the effect of enhancing domestic employment and high income based on high production. As numerous Phd degree holders get their post doctoral degrees overseas and get jobs there right away, the importance of the exchanges of global manpower is increasing, and OECD countries are also becoming more interested in exchanges of global manpower in line with globalization.
Eventually, looking at the current situations of our high education in the international trend of exchanges of global manpower, our population of higher education increased steadily, maintaining a very high level in the world compared to the currently population ratio. However, it has been pointed out that our higher education failed to contribute much to increasing the national competitiveness or globalization of companies.
Therefore, various measures for strengthening higher education in response to expansion of exchanges of global manpower are necessary. And in particular, in this globalization society where development and utilization which are core elements of economic growth of our national development are important, systematic device which could strengthen higher education and also confirm and certify such strengthening are necessary to increase the competiveness of our human resources.
This research aims at perceiving such research needs, understanding and theoretically deliberating on the current situations and tasks of the certification system, and deriving developmental tasks for higher education in preparation for expansion of exchanges of global manpower.
Furthermore, the purpose of this research also lies in establishing and vitalizing systems where our higher education could be recognized at home and abroad based on such research results. In particular, it is also aimed at increasing positive effects and strengthening connection so that existing certification system such as engineering education certification conducted at higher education stages could contribute to expansion of exchanges of global manpower. Meanwhile, this research also aims at contributing to enhancing the national level by making the results of this research policies. That is, it is expected that this research could induce enhancement of national brand by improving the quality of higher education, increase national competitiveness by fostering higher education manpower and certification, and exchanging global manpower.
...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 연구의 배경 및 필요성 1
2. 연구 목적 3
제2절 연구의 내용 및 범위 4
1. 연구의 주요 내용 4
2. 연구의 범위 5
제3절 연구방법 및 추진체계 6
1. 문헌연구 6
2. 실태조사 6
3. 전문가 자문 및 회의 8
4. 워크숍 또는 전문가 세미나 8
제2장 연구의 이론적 배경
제1절 주요 용어의 개념과 의의 11
1. 인증제 11
2. 글로벌 인력교류와 해외취업 21
3. 고등전문교육 25
제2절 글로벌 인력교류의 추세와 현황 33
제3절 글로벌 인력교류에서 해외취업의 논리적 배경 39
1. 최근 고용동향 41
2. 해외취업의 경제적 논리 45
3. 해외취업의 효과 49
제3장 고등전문교육 인증제의 실태
제1절 인증제 운영 실태와 특성 비교 53
1. 공학(한국공학교육인증원) 53
2. 간호학(한국간호평가원) 65
3. 건축학(한국건축학교육인증원) 84
4. 경영학(한국경영교육인증원) 93
5. 무역학(한국무역교육인증원) 107
6. 한의학(한국한의학교육평가원) 117
7. 치의학(한국치의학교육평가원) 124
8. 의학 (한국의학교육평가원) 131
9. 인증제의 분야별 특징 비교 138
제2절 성과 사례 분석 142
1. 조사 방법 143
2. 조사 결과 144
3. 논의 및 시사점 150
제3절 문제점 152
1. 공급자 측면의 문제점 153
2. 수요자 측면의 문제점 156
제4장 인증제 실태 조사 분석
제1절 글로벌 취업인력교류의 추세 161
제2절 글로벌 인력 교류에서 인증제의 위상 168
제3절 글로벌 인력 교류에서 본 인증제의 애로사항 182
제4절 글로벌 인력교류 확대에 대비한 인증제의 발전 과제 198
제5절 실태조사 결과 요약 및 시사점 209
제5장 국제 및 외국 사례와 시사점
제1절 공학교육의 실질적 등가성에 대한 국제적 상호인정 211
1. 공학교육의 다자간 국제협약 212
2. 4년제 공학교육 수준의 다자간 국제협약: WA 215
3. 졸업생 역량 개념에 의한 등가성의 상호인정 217
4. 시사점 229
제2절 유럽의 사례 230
1. 볼로냐 프로세스(Bologna Process) 230
2. 에라스뮈스와 에라스뮈스 문두스 프로그램(Erasmus & Erasmus Mundus Program) 241
제3절 시사점 244
제6장 고등전문교육 인증제의 과제
제1절 기본 방향과 추진 전략 수립 251
1. 글로벌 인력교류 확대 대비 고등전문교육 인증제의 기본 방향 설정 251
2. 글로벌 인력교류 확대 대비 전문고등교육 인증제의 활성화 기본 전략 수립 253
제2절 고등전문교육 기반 및 질 제고 과제 254
1. 학생의 질 평가 체제 강화 254
2. 글로벌 인력 육성을 위한 고등전문교육 혁신 255
3. 고등전문교육의 국제화 255
제3절 인증제의 실질적 활용 및 확산을 위한 과제 256
1. 피인증기관 측면 256
2. 평가위원 및 인증기관 측면 258
3. 수요자 측면 259
4. 몇 가지 제언 260
제4절 글로벌 인력교류에서 고등전문교육 인증제의 연계 과제 263
1. 국제지역전문가 인증제 도입과 분야별 인증제의 연계 263
2. 대학의 글로벌화와 인증제의 연계 265
3. 인증제와 해외취업의 연계 268
4. 인증제와 자격제도와의 연계 268
5. 고등전문교육 인력의 국가 간 상호인정 추진 또는 촉진 268
제7장 결 론
SUMMARY 275
<부록> 인증제 실태 및 과제 조사 285
참고문헌 295
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 강일규. (2010-11-30). 글로벌 인력교류 확대에 대비한 고등전문교육 인증제 실태와 과제.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.