교육과정과 연계된 진로교육 운영모델 구축(Ⅲ)
- Alternative Title
- Establishment of an Operation Model for Integrated Career Education(III)
- Author(s)
- 정윤경; 이지연; 이영대; 최동선; 김나라; 남미숙; 정영근; 장석민
- Publication Year
- 2010-12-31
- Created
- 2010-12-31
- Keyword
- 진로교육; 연구학교; 교육과정
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2833
- Abstract
- 이 연구는 3차년도(2008~2010)에 걸친 경제인문사회연구회 협동 연구로서 학교 교육 과정과 연계된 진로교육 운영 모델을 연구하였고, 올해 3차년도(2010)에서는 1차년도(2008)의 기초연구와 2차년도(2009)의 교과에 통합된 진로교육 자료 및 연구를 기초로 연구학교를 운영하였다.
그 결과를 분석하여 학교 현장에 적합성 높은 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 및 각 교과에 통합된 진로교육 교수·학습자료(인쇄자료, 수업동영상)를 개발하고 웹 구축 및 DVD로 제작·보급하였다.
Chapter 1. Introduction
This research has an ultimate goal of establishing an operation model by integrating each subject's educational objectives and motivation in the school''s curriculum education process with ''career development capacity'' to simultaneously develop curriculum education and career competencies required in the whole process of an individual''s life.
This year's research involved proposing an operation model for curriculum integration through applying the first year (2008) of the basic research and the second year (2009) of career education materials as a pilot study, and concluding the third year of this research by completing career education teaching and learning materials.
Content and methods of this study are as follows. First, through receiving the cooperation of the Ministry of Education, Science and Technology and the Provincial Education Offices, total of 6 schools (two schools each from elementary, middle, high schools) were chosen as the ''research schools''. Monitoring measures and surveys were provided as a useful framework for an analysis of operation plans for integrated career education of the research schools, procedures, and operation results. Second, based on operation plans of research schools, curriculum-integrated career education courses were conducted intensively for 1 semester from March to the end of July in 2010. In addition to this, surveys, participant observation and interviews were carried out according to the monitoring measures of integrated career education schools. Third, analyzed the effectiveness of integrated career education and an overall adequacy of pilot schools; fourth, curriculum-integrated career education research schools proposed an operation model for integrated career education through comprehensive analysis on the results. Finally, integrated career education data were modified, developed and spread to the research schools to easily apply integrated career education in their school curricula.
...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서 론
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
1. 3차년도 연구의 필요성 1
2. 3차년도 연구의 목적 3
제2절 연구의 내용 및 방법 5
1. 3차년도 연구의 내용 5
2. 3차년도 연구의 방법 9
3. 연구학교 운영 추진 전략 13
제2장 1차년(2008) 2차년(2009)도 교과에 통합된 진로교육 선행연구
제1절 1차년도(2008) 연구 19
1. 연구 목적 및 방법 19
2. 연구 주요 성과 21
제2절 2차년도(2009) 연구 36
1. 연구 목적 및 방법 36
2. 연구 주요 성과 38
제3장 교과에 통합된 진로교육 연구학교 운영 및 성과
제1절 3차년도(2010) 연구학교 운영 개요 59
1. 연구학교 운영의 필요성 및 목적 59
2. 연구학교 운영 현황 61
3. 연구학교 운영 모니터링 66
제2절 3차년도(2010) 연구학교 운영 결과 분석 71
1. 연구학교 모니터링 결과 분석 71
2. 연구학교 참여 학생 설문조사 결과 분석 93
3. 연구학교 수업 참관 및 면담 결과 분석 108
제3절 소결론 119
1. 연구학교 운영 성과 119
2. 연구학교 운영 문제점 120
제4장 교과에 통합된 진로교육 학교 운영 모델
제1절 초등학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 123
1. 2009개정교육과정과 초등학교 교과통합 진로교육 123
2. 초등학교 교육과정과 연계된 진로교육의 목표 및 내용 126
3. 초등학교 교육과정과 연계된 진로교육의 방법 128
4. 초등학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 130
제2절 중학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 136
1. 중학교 교육과정과 연계된 진로교육의 기본 방향 및 목표 136
2. 중학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 138
제3절 고등학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 143
1. 고등학교 교육과정과 연계된 진로교육의 기본 방향 및 목표 143
2. 고등학교 교육과정과 연계된 진로교육 운영 모델 147
제5장 보급 및 정책 제언
제1절 보급 151
1. 교과에 통합된 진로교육 교수 학습 자료 및 동영상 개발 151
2. 연구학교 발표회(세미나) 개최 151
3. 교과에 통합된 진로교육 웹페이지 구축 및 DVD 제작 보급 154
제2절 정책 제언 156
1. 국가 차원의 교과에 통합된 진로교육 지원방안 156
2. 시도 차원의 교과에 통합된 진로교육 지원방안 164
3. 일선 학교 차원의 교과에 통합된 진로교육 지원방안 170
SUMMARY 175
참고문헌 185
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 정윤경. (2010-12-31). 교육과정과 연계된 진로교육 운영모델 구축(Ⅲ).
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.