2010 경제발전경험 모듈화 사업 : 10장 공업고등학교 및 공업전문대학 설립
- Alternative Title
- Economic Development Module Project 2010 : Chapter 10 Establishment of Technical High Schools and Technical Junior Colleges
- Author(s)
- 강경종; 김덕기
- Publication Year
- 2011-01-31
- Created
- 2011-01-31
- Keyword
- 공업전문대학; 공업고등학교; 실업기술교육
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/2882
- Abstract
- 실업기술교육 5개년 계획은 실업교육 진흥정책을 효율적으로 추진하기 위한 계획으로, 실업교육의 목적을 이론적인 지식 습득이 아닌 생산현장에서 일할 수 있는 숙련기술자 양성으로 제시하였다. 동 계획은 실업기술교육 담당 행정직 강화, 실업기술교육 기관의 시설 확충, 실업기술교육 담당 교원의 자질 향상, 실업기술교육에 대한 국민의 인식 개선을 주요 내용으로 제시하였다.
또한 실업기술교육 5개년 계획은 실업교육 부흥을 위해 교원수급, 실험실습 시설, 장학금 지급, 사회적 인식에 대한 세부 계획을 다음과 같이 제시하였다. ① 실업기술계 학교 교원의 정원을 연차적으로 법정 정원에 이르도록 한다. ② 실험실습에 필요한 건축비 및 내부시설비는 국립은 전액 국고에서 부담하고, 공사립은 국고에서 반액을 지원한다. ③ 실업기술계 교원의 질적 향상과 부족 교원의 확충을 위하여 해외유학, 시찰, 국내 연구회, 재교육 강습회 등을 강화한다. ④ 실업기술교육을 천시하고 인문교육을 선호하는 사회적 인식이 바뀌도록 각종 계몽사업을 펼친다. ⑤ 실업기술계 학교 학생에 대하여 장학금을 우선 지급한다.
In Korea, according to the economic development level through the Technical High School and Technology College to train the workforce is changing.
In Settlement period (1945-1962) after the liberation in 1945, technical education was an opportunity for a fresh start. 1st-line amendment to Education Law Section of the primary school system as enacted by the Technical High Schoolwas born. With the enactment of primary and secondary education courses in 1954 Technical High School education began to be settled, industrial high school in the early 1960s was enacted. During this period, unemployment, skills training plan based on five years of unemployment for the education industry, including the education of at least lay the groundwork for the material base was established. In addition, measures to improve secondary education was introduced in the comprehensive school system has been operating experimentally.
In development period (1962-1979), promoting economic development as an industry specific policies for promotion of education and for support of this investment has been fulfilled. This feature technology for economic development, workforce, responsible for supplying the Technical High School and Technology College has fulfilled the development. Technical High School-related policies include promotion of science and technology education being promoted by 5-year plan, regardless of the demand for manpower away from the workforce planning system, designed according to the Human Resource Development Program Technical High Schoolby being groped, there was significant growth in quantity. Promotion of Industrial Education and Technology High School also instituted the policy leaders voluntarily High School in characterizing the attributes of the school alive by applying variousoperations to the development of industrial training was accomplished. Meanwhile, industry-related policies include specialized vocational high schools, including University College, established a professional school after college reform launched by the foundation in mid-sized technology, manpower and time was chopped.
...
- Table Of Contents
- 요약 5
제1절 공업고등학교 및 공업전문대학의 정착기(1945-1962년) 7
1. 공업고등학교 관련 주요 정책 7
제2절 공업고등학교 및 공업전문대학의 발전기(1963-1979년) 11
1. 공업고등학교 관련 주요 정책 11
2. 공업전문대학 관련 주요 정책 16
제3절 공업고등학교 및 공업전문대학의 전환기(1980-1998년) 22
1. 공업고등학교 관련 주요 정책 22
2. 공업전문대학 관련 주요 정책 27
제4절 공업고등학교 및 공업전문대학의 도약기(1999년 이후) 30
1. 공업고등학교 관련 주요 정책 30
2. 공업전문대학 관련 주요 정책 35
참고문헌 38
- Publisher
- 기획재정부, 한국개발연구원, 한국직업능력개발원
- Citation
- 강경종. (2011-01-31). 2010 경제발전경험 모듈화 사업 : 10장 공업고등학교 및 공업전문대학 설립.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.