본 연구는 고등학교 단계에서 학과 중심의 교육, 교사 중심의 교육을 극복하여 일 중심의 교육(work-based learning)을 강화하고, 산업사회의 수요에 맞는 기초직업능력과 문제해결능력을 지닌 인력 양성이 가능하도록 하기 위하여 실업계 고등학교 교육을 종합적으로 재검토하고, 이러한 검토결과를 토대로 실업계 고등학교 체제개편 대책을 마련하고자 한다. 이를 위한 구체적인 세부 목표는 다음과 같다. 첫째, 지식기반사회와 평생학습사회로의 시대적 변화에 따른 실업계 고등학교 체제개편의 필요성을 분석한다. 둘째, 실업계 고등학교 교육과 일반계 고등학교 교육의 문제 및 그 원인을 심층적으로 진단한다. 셋째, 미국, 일본 등 주요 선진 국가의 직업교육과 관련된 고등학교 교육 체제개편 동향을 분석한다. 넷째, 이상의 연구 결과들을 토대로 실업계 고등학교 체제를 중심으로 한 고등학교 교육 체제개편의 구체적 방안을 종합적으로 모색한다. Vocational high schools, which have made enormous contributions in the nurturing of skilled workers vital in past Korean economic development, have been faced with challenges--both internal and external--due to the rapidly changing environment in the last decade. The advent of a knowledge-based economy, changes in industry and occupation structures, the realization of a life-long learning society, the spread of secondary education, and the decrease in the school-age population all demand the reformulation of the vocational high school system in areas such as program type, curriculum, and career opportunities available to students. In addition, the inflexible management of vocational high school education and negligence of school activities on the part of vocational high school students are among the factors threatening the identity of vocational high schools as valuable institutions of education. These challenges and threats illustrate the necessity of a fundamental restructuring of the system so that vocational high schools can rightfully carry out their functions as educational institutions. With this in mind, this research attempts to analyze and suggest measures for the improvement of vocational education in high schools through a systemic approach. Outlined in the following are the key points in the scheme for restructuring the high school vocational education system. ...
Table Of Contents
연구요약
Ⅰ. 서 론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구내용 4 3. 문제분석의 틀 5 4. 연구방법 8
Ⅱ. 실업계 고등학교 체제개편의 배경 9 1. 경제 및 직업환경 변화 9 2. 고교교육체제의 내적인 환경 변화 20 3. 실업계 고등학교 졸업생의 수요 변화 26
Ⅳ. 주요국의 중등단계 직업교육의 개편 동향 85 1. 독일 85 2. 일본 97 3. 영국 105 4. 미국 110 5. 프랑스 119
Ⅴ. 고등학교 직업교육 체제 개편 방향과 모형 131 1. 고등학교 체제 개편의 원칙 131 2. 고등학교 직업교육 체제 개편의 방향과 모형 135 3. 고등학교 체제 개편과 학생진로 140 4. 고등학교 직업교육 체제 개편의 구체적 방안 142 5. 고등학교 체제 개편 관련 대책 160 6. 고등학교 개편을 위한 행·재정적 지원 대책 192 7. 실업계 고등학교 체제 개편 추진 계획 211