실업계 고등학교 교사의 산업체 연수 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
In-Industry Training Strategy for Vocational High School Teachers
Author(s)
강경종오영훈김기홍장명희김종우
Publication Year
1999-04-30
Created
1999-04-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/306
Abstract
The purposes of this study were to review the present conditions and issues of the in-industry training of vocational high school teachers in Korea and suggest desirable ways to operate in-industry training programs for vocational high school teachers in order to empower them to meet the increasing demands of educational and industrial circles.

In order to achieve these goals, we a) analyzed policies, laws, current status, and problems related to training systems of vocational high school teachers, b) reviewed the training systems of vocational high school teachers in major advanced countries, c) held interviews with 16 city and provincial education agencies in charge of management of field training programs for vocational high school teachers, and d) performed needs analysis by interview with 16 industries that were currently managing and holding field teacher training programs.

Based on the analysis, we proposed the following strategies for field training programs for vocational high school teachers.
Table Of Contents
연 구 요 약

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 2
3. 용어의 정의 2
4. 연구의 내용 및 방법 3
가. 연구의 내용 3
나. 연구의 방법 3
다. 조사의 대상 및 내용 5
라. 자료의 분석 7

Ⅱ. 실업계 고등학교 교사 연수의 현황과 문제점 9
1. 실업계 고등학교 교사 연수 9
가. 교사 연수의 구조 및 체제 9
나. 연수 프로그램의 구성 및 내용 15
다. 연수의 방법 및 운영 20
라. 연수결과의 평가 21
2. 교사의 산업체 연수 21
가. 산업체 연수의 의미 21
나. 산업체 연수의 실태와 문제점 23

Ⅲ. 주요국의 교사연수 제도 29
1. 미국 29
2. 프랑스 31
3. 독일 32
4. 일본 34
5. 우리 나라 실업계 고등학교 교사의 연수방향에의 시사점 36

Ⅳ. 산업체 연수에 대한 교사 및 산업체의 요구분석 39
1. 산업체 연수에 대한 교사들의 요구 39
가. 응답 교사들의 일반적 특징 39
나. 기존 연수에 대한 교사들의 만족도 및 필요성 정도 44
다. 산업체 현장 연수의 목적 및 운영 방법 46
라. 산업체 연수에 대한 행·재정적인 지원 체제에 대한 요구 51
마. 응답 교사들의 개인적 특성에 따른 영역별 요구 54
바. 계열별 산업체 현장 연수 영역 59
2. 산업체 연수에 관한 산업체 연수 기관의 요구 69

Ⅴ. 산업체 연수의 운영 방향 및 모형 73
1. 산업체 연수의 운영 방향 73
2. 산업체 연수의 운영 모형 76
가. 교육부 주관의 산업 연수 운영 모형 78
나. 시·도 교육청 주관의 산업체 연수 운영 모형 80
다. 교사 중심의 자율연수 운영 모형 83
라. 교과연구회 중심의 현장연수 운영 모형 86

Ⅵ. 산업체 연수 프로그램 개발 93
1. 산업체 연수 프로그램 개발 모델 93
가. 연수 프로그램 선정 94
나. 연수 프로그램 분석 95
다. 연수 프로그램에 대한 수업 설계 97
라. 연수 프로그램 개발 98
마. 시범 운영(pilot test) 98
2. LG산전연수원의 ‘공장자동화 종합과정’ 연수 프로그램 개발 99
가. 연수 프로그램 선정단계 99
나. 분석단계 103
다. 설계단계 105
라. 개발단계 107

Ⅶ. 실업계 고등학교 교사의 산업체 연수 방안 및 제언 109
1. 산업체 연수의 성격 109
2. 연수의 목적 110
3. 산업체 연수 운영의 모형 111
4. 산업체 연수의 절차 113
5. 산업체 현장연수의 운영 방침 114
6. 산업체 연수기관 115
7. 산업체 연수 프로그램의 내용 117
8. 산업체 연수비용 118
9. 산업체 연수 기간 및 시기 118
10. 산업체 연수 대상 교사의 선발방법 119
11. 산업체 현장연수를 위한 행·재정적인 지원체제 119
12. 산업체 연수의 효율적 운영을 위한 제언 121

참고문헌 123

ABSTRACT 127

<부록 1> 교사용 설문지 133

<부록 2> 산업체 면담지 141

<부록 3> 산업체 연수기관 현황 141

<부록 4> 실고 교사의 전공별 인원 현황 153
Publisher
한국직업능력개발원, 교육부
Citation
강경종. (1999-04-30). 실업계 고등학교 교사의 산업체 연수 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.