본 연구는 우리나라 창업생태계 전반에 대한 분석보다는 대학 내 창업교육 및 각종 창업활동에 한정하여 창업교육훈련의 전반적 실태를 살펴보고, 국외 사례의 벤치마킹 등을 통해 우리나라에서 청년들의 창업교육만이 아니라 창업훈련을 망라하는 굳건한 창업교육훈련 생태계를 조기에 조성할 수 있는 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. 보다 구체적으로 이 연구는 다음과 같은 목표하에 이루어졌다. 첫째, 대학 창업교육훈련 생태계에 대한 새로운 관점을 제시해 보고자 하였다. 여기서는 기존의 이론 중심의 청년창업 논의보다는 살아 있는 체험에 근거한 실전적 창업교육훈련에 대한 새로운 논거를 제시하는 데 중점을 두었다. 둘째, 안정 위주, 스펙 중심의 직업선택 및 고용관행을 타파할 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. This study aims to suggest ways to cultivate a reliable ecosystem of entrepreneurship education and training in South Korean universities through examining overall startup situations in Korea and benchmarking good examples of overseas. Especially we focused on finding viable alternatives to activate practical youth entrepreneurship activities. The main findings are as fellows. First, the most important factor in determining the level of youth entrepreneurship activities turned out to be the existence of entrepreneurial success model within the university. In addition, the degree of financial aid from the university had a major impact on youth startup activities. Second, there exists a wide gap between expert groups and student groups in interpreting the ecosystem of entrepreneurship education and training within the universities. The expert groups have highly evaluated the ecosystem. On the contrary, the student groups who are the practical subjects of the startup ecosystem in universities have answered very negatively. Third, among the five groups we set to comparison group, so-called world class university group was recorded the lowest score. This means that the members of the world class universities are more risk averse than others. Fourth, the university members who participate in the government’s project, ‘Leading Universities for start-up Business’ have different opinions and ideas on their own entrepreneurial activities. Especially many students have negative views on the effectiveness of the project. Fifth, it turned out that the most of Korean students are risk averse. They prefered stable and high-paying jobs to breaking fresh ground. Particularly Korean students are afraid of failure due to financial reasons. Based on the main findings of this study, we proposed several policy suggestions. First, to activate students’ entrepreneurial activities, we need to create a roll model of successful business startups in the universities. Furthermore it is needed to expand financial aid to embody startup items. Second, we have to change financial support schemes from university headquarter-centered startup assistance to student-centered aid to promote their involvement. Third, it is needed to strengthen entrepreneurship training to prevent entrepreneurship education from formalization or ideation. Entrepreneurship training includes various startup contests, business plan contests, entrepreneurship internships, capstone designs, prototype productions, lab startups etc. Fourth, in this study we found out that theoretical entrepreneurship education alone could not be a catalyst or bridge to practical startups. Every entrepreneurship education is needed to be practice-oriented. Finally, to enhance undaunted entrepreneurship sprit, we need to institutionalize startup ecosystems in the universities to encourage students to engage in trials and errors repeatedly despite failures.
Table Of Contents
요 약 제1장 서론_1 제1절 연구 필요성과 목적 3 제2절 연구 내용 8 제3절 연구 방법 및 분석틀 9 제2장 대졸 창업과 정부의 창업교육훈련 지원정책 현황_23 제1절 청년층 노동시장 이행과 창업 25 제2절 정부의 창업교육훈련 관련 지원정책 현황 31 제3절 대졸 창업 현황 59 제4절 소결 86 제3장 주요국의 대학 창업교육훈련 사례 분석_91 제1절 미국 MIT대학의 창업교육훈련 사례 분석 93 제2절 독일 엑지스트 창업교육훈련 사례 분석 110 제3절 주요국 사례의 정책적 시사점 115 제4장 대학 창업교육훈련 실태 분석_121 제1절 조사 개요 123 제2절 조사 결과 분석 131 제3절 분석의 시사점 177 제5장 정책제언_181 제1절 교내 벤처 창업 촉진으로 성공창업 롤모델 창출 183 제2절 학생 등 수혜자 중심 창업교육훈련으로 전환 185 제3절 사업계획서 경연대회 등 창업훈련의 강화 187 제4절 실전 지향의 창업교육 확충 및 창업교육의 이론화 지양 189 제5절 청년창업 단계별 정부지원 프로그램의 체계적 확충 190 제6장 결 론_193 SUMMARY_197 참고문헌_201 부 록_205