2차 UNESCO BEAR 사업 타당성 조사 연구
- Alternative Title
- Feasibility Study on The 2nd BEAR Project
- Author(s)
- 박태준; 강지현; 정정혜
- Publication Year
- 2015-08-28
- Created
- 2015-08-28
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3277
- Abstract
- 본 보고서는 제1차 BEAR 프로젝트의 성과를 유지, 발전, 확산시키기 위해 제2차 BEAR 프로젝트의 필요성, 다시 말해서 수립의 타당성을 검토하고자 한다. 이를 위해 본 보고서에는 제1차 BEAR 프로젝트의 성과를 평가하고, 그 결과에 비추어 제2차 BEAR 프로젝트의 타당성 여부를 판단하며 사업 구성 및 대상국에 대한 권고 의견을 제시하고자 한다.
우선, 사업 성과 분석을 위한 국내외 평가 기준에 대한 문헌을 조사 분석하여 BEAR 프로젝트에 맞는 분석의 틀을 제시하고자 한다. 또, 전문가 워크숍을 실시하여 제1차 BEAR 프로젝트 성과에 대한 의견을 수렴하고, 국별 문헌자료와 유네스코 본부 보고서를 분석하여 국별 상세 성과를 평가할 예정이다. 아울러 본 성과와 함께 국별 제1차 BEAR 프로젝트 이후 연계사업 계획을 검토하고 그 결과를 종합하여 제2차 대상국 선정과 지원 방법에 대한 권고안을 제시할 예정이다.
UNESCO BEAR (Better Education for Africa’s Rise) project aims to support capacity development related with TVET in five African countries such as Botswana, Democratic Republic of Congo, Malawi, Namibia, and Zambia. This project was initiated by UNESCO headquarter and funded by trust fund of South Korea. Korean government-funded research institute, KRIVET participated in BEAR project as an implementation partner.
This study was conducted as a feasibility study on the 2nd BEAR project at the moment facing the end of the first result of BEAR project delivered by KRIVET. Hence, the current study aimed to figure out necessity of the 2nd project as well as recommend on project’s structure and target countries. In order to conduct the research, the research team assessed overall result of the BEAR project result 1 implemented by KRIVET. ...
- Table Of Contents
- 제1장. 연구 개요 1
제1절. 연구 필요성 1
제2절. 연구 목적 2
제3절. 분석틀 3
1. OECD DAC 평가기준 3
2. KOICA의 평가기준 4
3. 교육부의 평가기준 5
4. 소결: BEAR 프로젝트의 평가기준 7
제4절. 연구 수행방법 11
1. 수행절차 11
2. 수행방법 12
가. 문헌조사 12
나. 전문가 워크숍 13
제2장. BEAR 프로젝트 소개 15
제3장. 제1차 BEAR 프로젝트 평가 21
제1절. 유네스코 주관 중간평가 21
1. 중간평가의 목적 및 범위 21
2. 평가 방법론 및 절차 23
3. 평가결과 및 권고사항 24
가. 프로젝트 수행 현황 24
나. 프로젝트의 성과 26
다. 프로젝트의 평가 27
4. 소결 29
제2절. 한국직업능력개발원 주관 자체 평가 32
1. 사업 구조 및 절차 평가 32
2. 사업 형태 평가 33
3. 사업의 차별성 34
4. 소결 37
제3절. 제1차 BEAR 프로젝트 Result 1 평가 39
1. 보츠와나 42
가. 주요 성과 42
나. 성과 평가 47
2. 콩고민주공화국 48
가. 주요 성과 48
나. 성과 평가 53
3. 말라위 54
가. 주요 성과 54
나. 성과 평가 58
4. 나미비아 59
가. 주요 성과 59
나. 성과 평가 62
5. 잠비아 64
가. 주요 성과 64
나. 성과 평가 70
6. 소결 71
제4절. 요약 및 결론 72
제4장. BEAR 프로젝트 방향성 설정 74
제1절. 양자지원 74
1. 양자지원의 특징 74
2. 제1차 BEAR 5개국 연계사업 분석 76
가. 보츠와나 76
나. 콩고민주공화국 80
다. 말라위 82
라. 나미비아 83
마. 잠비아 86
3. 소결 87
제2절. 다자지원 87
1. 다자지원의 특징 87
2. 제2차 BEAR 프로젝트 대상 국가 선정 89
가. 기준 89
나. 국가 93
3. 소결 112
제5장. 결론 113
참고문헌 121
부록 123
Chapter 1. Overview 1
I. Background 1
II. Purpose 2
III. Analytical Framework 3
1. Evaluation Criteria of OECD DAC 3
2. Evaluation Criteria of KOICA 4
3. Evaluation Criteria of Korean Ministry of Education 5
4. Summary: Evaluation Criteria of BEAR Project 7
IV. Method 11
1. Procedure of th Study 11
2. Method of the Study 12
A. Literature Review 12
B. Expert Workshop 13
Chapter 2. Introduction of the BEAR Project 15
Chapter 3. Review on the 1st BEAR Project 21
I. Mid-term review by UNESCO 21
1. Purpose and Scope of the Mid-term Evaluation 21
2. Methodology and Process of the Mid-term Evaluation 23
3. Synthesis of the Findings and Recommendations 24
4. Summary 29
II. KRIVET’s Review on UNESCO BEAR Project 32
1. Structure and Procedure 32
2. Project Type 33
3. Characteristics 34
4. Summary 37
III. Review on the 1st BEAR Project Result 1 39
1. Botswana 42
2. DR Congo 48
3. Malawi 54
4. Namibia 59
5. Zambia 64
6. Summary 71
IV. Semi-Conclusion 72
Chapter 4. Suggestions for the 2nd BEAR Project 74
I. Bilateral Aid 74
1. Characteristics of Bilateral Aid 74
2. Analysis of Potential Projects related with the 1st BEAR Project 76
3. Summary 87
II. Multilateral Aid 87
1. Characteristics of Multilateral Aid 87
2. Selection of the 2nd BEAR Project’s Recipient Countries 89
3. Summary 112
Chapter 5. Conclusion 113
Reference 121
Appendix 123
- Publisher
- 한국연구재단, 한국직업능력개발원
- Citation
- 박태준. (2015-08-28). 2차 UNESCO BEAR 사업 타당성 조사 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.