특수교육대상학생을 위한 전공과 운영 활성화 방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Improvement Direction for the Post-secondary Vocational Program for Students with Special Education Needs
- Author(s)
- 이지연; 장주희
- Publication Year
- 2015-10-30
- Created
- 2015-11-25
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3349
- Abstract
- 본 연구의 목적은 장애학생의 자립적인 생활과 원활한 취업으로의 연계를 도모하기 위해 특수학교 및 일반학교에 설치된 전공과의 내실 있는 운영방안을 제안하고, 전공과 운영의 활성화를 위한 구체적인 정책방안을 모색하는 데 있다. 이를 위한 연구 목표는 다음과 같다.
첫째, 현재 시점에서의 전공과 운영 모형을 진단하고, 문제점 및 시사점을 도출한다.
둘째, 내실 있는 전공과 운영을 위한 특수학교 및 일반학교 전공과의 운영 실태를 살펴보고, 관련 이해관계자의 요구의견을 수렴한다.
셋째, 현재 전공과 운영 모형에 기초하여 운영상의 문제점에 대응하며, 전공과의 역할과 목적에 부합한 방안을 제안한다.
넷째, 전공과 운영의 활성화를 위한 구체적 전략과 지원체계 방안을 제안한다.
The purpose of this research was to suggest the improvement directions for the post-secondary vocational program for the students with special education needs both in special and general school.
For the purpose, quantitative and qualitative research methodology were used. For quantitative methodology, the survey instruments were developed for school administrators, teachers and parents in three factors; input, process, and output based on the related legislation. The input factor was divided into five categories, and the process and output factors were consisted with two and four categories respectively. This survey were conducted during 2 weeks(from September 2 to September 16, 2015) through e-mail and post with the support of the Ministry of Special Education Policy division to all schools both in special and general school where post-secondary vocational program for the students with special education needs were running. A total number of 1,051(158 school administrators, 367 teachers, and 526 parents) from 88 schools were responded. For qualitative methodology, school visiting and face to face interview were conducted with four special schools and teachers for getting more detail information about how to improve the post-secondary vocational program for the future. ...
- Table Of Contents
- 요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 3
제2절 연구의 목적 8
제3절 연구의 내용 및 방법 9
제4절 용어의 정의 14
제5절 연구의 제한점 17
제2장 특수학교 및 일반학교 전공과 운영의 개요_19
제1절 전공과 설치의 법적 근거 및 정체성 21
제2절 전공과 현황 25
제3절 전공과 운영의 문제점과 개선방안 관련 선행연구 42
제4절 전공과 운영의 활성화를 위한 시사점 52
제3장 특수학교 및 일반학교 전공과 운영의 실태 분석_57
제1절 설문조사 개요 59
제2절 설문조사 분석 결과 69
제3절 현장방문 및 인터뷰 결과 109
제4절 시사점 121
제4장 특수교육대상학생을 위한 전공과 운영 활성화 방안_125
제1절 전공과 운영 활성화를 위한 기본 방향 127
제2절 전공과 운영 활성화 방안 132
제3절 제언 148
SUMMARY_154
참고문헌_157
부 록_161
1. 전공과 운영에 관한 법령 분류표 163
2. 학교관리자 설문지 171
3. 교사 설문지 184
4. 학부모 설문지 196
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이지연. (2015-10-30). 특수교육대상학생을 위한 전공과 운영 활성화 방안 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.