2014 특성화고/마이스터고 글로벌 현장학습 운영 성과관리 및 내실화 지원사업

Metadata Downloads
Alternative Title
2014 Performance Management and Substantiality Support Project of Vocational High Schools/Meister High Schools Global Field Trip Operation
Author(s)
조희경박동열김기홍김민규
Publication Year
2015-05-31
Created
2016-02-19
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3433
Abstract
본 4차년도 사업에서는 현장실습 기회를 제공하여 경력 및 진로 설계를 돕고, 이를 통해 글로벌 감각을 갖춘 인재로 양성하는 것을 목적으로 글로벌 인재들의 해외 진출을 지원하는 글로벌 현장학습 사업 덕분에 청년들의 해외 취업을 위한 관문이 넓어지고 있다. 다양해진 프로그램과 저소득층 지원, 특성화고·마이스터고 학생들의 해외 현장실습 기회와 멘토링, 진로 및 취업 특강 등 실질적으로 학생들에게 도움이 되는 기회를 제공함으로써 제계를 움직일 대한민국 청년들의 밝은 미래가 기대된다.
Currently, the common view among many countries all over the world is that ‘educational reform’ will control success or failure of countries in the 21st century. This educational reform is essential in order to successfully solve many problems arising in the new environment of the rapidly changing modern society and improve the quality of life of the individual as a community member. In addition, trade openness, changes in economic conditions and domestic social and cultural change also require a new type of education. The purposes of ‘Global Field Trip Project’ organized by the Ministry of Education and Korea Research Institute for Vocational Education and Training are to provide various global field trip opportunities to the students of vocational high schools·Meister High Schools to help them design their career and courses and train key personnel with a global sense through this and cultivate both language skills and major practical skills by the project in conjunction with the major to strengthen the Scools Global Field Trip Operation employment capability and implementation of these purposes contributes to building an advanced vocational education system.
Starting with 1st year business in 2011, the 4th year business of ‘Global Field Trip Project’ was terminated in 2014 and hence, this project report was published. In particular, the purpose of utilizing this business report is to find educational implications by expanding the vocational training policy of vocational high schools·Meister High Schools currently in operation and assessing and identifying the difference in awareness among teacher, student, parent and vocational training expert groups.
Table Of Contents
요약
제1장 서론_1
제1절 사업의 목적 및 내용 8
제2절 사업 추진 체제 22
제3절 사업 추진 절차 23
제2장 글로벌 현장학습 사업 운영 현황_29
제1절 사업 일반 현황 31
제2절 운영 모형별 구분 37
제3절 사업 세부 현황 53
제4절 사업단별 운영 현황 58
제3장 글로벌 현장학습 사업 운영 단계별 지원_109
제1절 운영 지원 개요 111
제2절 학생 파견 준비 단계 123
제3절 학생 파견 준비 단계 166
제4절 학생 귀국 및 성과 관리 단계 183
제5절 기타 지원 사항 210
제4장 만족도 및 성과 분석_239
제1절 만족도 243
제2절 성과 분석 255
제5장 사업의 방향과 개선 방안_271
제1절 사업의 방향 273
제2절 사업의 개선 방안 274
SUMMARY_287
참고문헌_299
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
조희경. (2015-05-31). 2014 특성화고/마이스터고 글로벌 현장학습 운영 성과관리 및 내실화 지원사업.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > II. 수탁보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.