PISA 및 PIAAC을 이용한 교육성과 비교와 정책과제
- Alternative Title
- International Comparative Analysis regarding Educational Outcomes : Empirical Evidence from PISA and PIAAC
- Author(s)
- 유한구; 김영식
- Publication Year
- 2015-12-31
- Created
- 2016-04-04
- Keyword
- PISA; PIAAC; 교육성과; 국제비교; 고등교육 확대; Educational Outcomes; International Comparative Analysis; Expansion of Higher Education
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3513
- Abstract
- 이 연구는 국가 간 교육성과 비교·분석 결과를 토대로 국가 수준에서 청소년 및 성인들의 역량 강화를 통한 국제경쟁력 강화를 위한 정책과제를 도출하는 데 목적이 있다. 이를 위해 PISA와 PIAAC 자료를 활용하여 청소년 및 성인들의 학습역량을 국가별로 비교·분석한 후, 중등 단계에서 성인으로 이행함에 따라 나타나는 학습역량 결손 현상을 확인하고, 그 원인을 고등교육 확대라는 관점에서 탐색적으로 모색해 보고자 하였다. 그리고 우리나라의 청소년 및 성인들의 학습역량을 제고하기 위하여 ① 학습역량 감소 현상에 대한 원인 파악 및 정책 대안 수립·시행, ② 중등 단계의 학습역량 유지 및 내실화 방안 마련, ③ 중등 및 성인교육의 투입 대비 효율성 제고를 위한 교육체제 변환 등의 정책 제언을 하였다.
The purpose of this study is to empirically analyze educational outcomes by countries, and to draw policy tasks improving youth and adults’ learning competency. For these objectives, this study comparatively analyzed youth and adults’ learning competency across countries participated in PISA 2012 and PIAAC. As a result, this study identified Korean adults’ learning deficit compared to Korean youth ages, and tried to hypothetically investigate the factors leading to the deficit in the perspective of Korean higher education expansion. Furthermore, this study found that the efficiency level of Korean youth and adult education is relatively low among countries participated in PISA and PIAAC.
Those findings provide useful policy implications for improving Korean youth and adults’ learning competency. Firstly, it is necessary to investigate the factors leading to the deficit of adults’ learning competency compared to youths’ outcomes, and to draw useful policy alternatives for those problems. Secondly, it is recommended to maintain Korean youths’ high performance level and reinforce those competencies. Lastly, it is needed to focus the educational efficiency and design new educational system considering not only educational outcome level but efficiency perspective.
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 2
Ⅱ. PISA와 PIAAC으로 살펴본 한국의 교육성과 6
Ⅲ. PISA에서 PIAAC으로의 이행 과정 분석 17
Ⅳ. 정책 제언 21
참고 문헌 25
Abstract 27
[부록] 28
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 유한구. (2015-12-31). PISA 및 PIAAC을 이용한 교육성과 비교와 정책과제.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.