인문학 졸업생의 진로개발 및 취업 활성화 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Research for Career Development and Employment Activation of Humanities Graduates
Author(s)
윤형한김인엽김가연
Publication Year
2016-10-31
Created
2016-12-30
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3632
Abstract
본 연구는 한국의 직업기술교육훈련(TVET) 개발에 관한 ODA 경험을 개발도상국과 공유하고, 개발도상국과 선진국을 잇는 가교로서 한국의 선진 직업교육훈련 정책과 제도의 우수 사례를 공유하고자 하는 것이다. 또한, 직업교육훈련 정책과 제도 구축을 위한 정책 방안을 개발도상국에 제공함으로써 개발도상국과 한국의 우호 관계와 상생 발전을 도모하고자 하는 것이다.
Although humanities majoring students have a lot of strengths compared to other major students, they have been neglected in career development and employment support. It is necessary to plan ways to promote career development and employment so that 4-year college students majoring of humanities (literature, history, philosophy, etc.) will be able to economic activity in their field of study after graduation. The purpose of this study is to suggest a way of humanities majoring graduates to work by utilizing their field of majors.
In this Resrarch, “humanities graduates” refers to those who hold a bachelor's degree in related subjects in the fields of Korean Language and Literature, History, Archeology, Philosophy and Ethics of 4-year universities. ...
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구의 내용 6
제3절 연구의 방법 7
제4절 용어의 정의 15
제2장 인문학 전공생 대상의 진로 개발과 취업 지원_17
제1절 선행 연구 분석 19
제2절 진로 개발 및 취업 준비 특성 29
제3절 인문학 전공생 진로 개발 및 취업 관련 지원 정책 58
제4절 해외의 진로 개발과 취업 지원 사례 74
제5절 시사점 94
제3장 인문학 졸업생의 진로 개발과 취업 장애 및 성공 요인_107
제1절 장애 요인 109
제2절 성공 요인 140
제3절 요약 및 시사점 151
제4장 인문학 전공생의 진로 개발과 취업 정책 방안_167
제1절 정책 방향 169
제2절 추진 과제 212
제3절 주체별 추진 과제 232
SUMMARY_235
참고문헌_245
부 록_251
1. 포커스 그룹 인터뷰 질문지 253
2. 전문가 델파이 조사지 260
3. 심층 인터뷰 질문지 283
4. 인문학 전공생의 강점 역량 286
5. 인문학 전공생의 담당 가능 직무 289
6. 인문학 전공생의 진출 가능 직업 293
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
윤형한. (2016-10-31). 인문학 졸업생의 진로개발 및 취업 활성화 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.