NCS기반 교육과정 운영에 따른 고교 직업교육기관 표준교육비 산출 연구
- Alternative Title
- The Research Calculating Standard Education Cost Needed to Operate NCS based curriculum at Secondary Specialized Highschool
- Author(s)
- 이영민; 안재영; 김인엽
- Publication Year
- 2016-10-31
- Created
- 2017-01-02
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3637
- Abstract
- NCS기반 고교 직업교육과정에서의 표준교육비 산출을 위한 표준교육조건은 무엇이 있으며, 이것이 기존의 교육 조건과 어떠한 차이가 있는지를 검토해야 한다. 아울러 어떤 모형에 의하여 표준교육비를 산출해야 하는지를 정하여 NCS기반 고교 직업교육과정 운영에 수반되는 예산이 적정하게 확보되고 교부될 수 있도록 하는 표준교육비 산출 준거를 마련하는 연구가 필요하다.
After the minister of Education developed National level NCS based on secondary specialized highschool curriculum, it made an official announcement September, 2015.
As 2009 revised curriculum turned into NCS based secondary specialized highschool curriculum, existing 5 affiliates restructured 17 subjects group and 62 standard departments revised 47 standard departments. Also contents of education changed academic system into industrial based working level.
As under curriculum in secondary specialized highschool curriculum changed like this, it is necessary to consider a countermeasure about cost estimation required to perform education activities under new curriculum, establishment of target to get education fund, devising methods of fund supply, and efficient distribution and application of funds procured
As part of such a countermeasure, this research was performed in order to create a model for calculating proper standard education fund to be required in operating NCS based curriculum at secondary specialized vocational highschool. And then it was done to calculate the scale of standard education fund to be required in operating each representative departments of 17 subject groups on the basis of this model. Finally, it was to suggest meaningful policy methods about establishment and distribution of standard education fund for operating NCS based curriculum. ...
- Table Of Contents
- 제1장 서 론_1
제1절 연구의 필요성 및 목적 3
제2절 연구 내용과 방법 7
제3절
연구의 범위와 제한 14
제2장 NCS기반 고교 직업교육과정에서의 표준교육비 개념_17
제1절 NCS기반 고교 직업교육과정 19
제2절 특성화고 예산 지원 현황 및 시사점 36
제3절 NCS기반 고교 직업교육과정 운영을 위한 표준교육비 41
제3장 NCS기반 고교 직업교육과정에서의 표준교육비 산출 모형_47
제1절 표준교육조건 및 설정 준거 49
제2절 표준교육비 산출 변수 및 조건 52
제3절 표준교육비 산출 모형 61
제4장 NCS기반 고교 직업교육과정에서의 표준교육비 산출_105
제1절 표준교육비 산출 과정 및 주요 내용 107
제2절 설비 및 재료의 소요량 산출 결과 138
제3절 설비비 및 재료비 산출 결과 170
제4절 표준교육비 산출 결과 199
제5장 결 론_211
제1절 결론 및 정책 제언 213
제2절 연구의 의의와 한계 221
SUMMARY_225
참고 문헌_231
별책 부록_CD
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 이영민. (2016-10-31). NCS기반 교육과정 운영에 따른 고교 직업교육기관 표준교육비 산출 연구.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.