과정이수형 자격제도 구축 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Building the
Author(s)
김상진조정윤박태준오혁제
Publication Year
2012-10-31
Created
2013-01-29
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/367
Abstract
본 연구는 최근 정부부처에서 논의되고 있는 과정이수형 자격제도 도입을 위한 한국적 상황을 점검하고, 국가적으로 과정이수형 자격제도가 실행되기 위해 필요한 관리· 운영 방안과 자격검정 방안 등 종합적인 도입·운영 방안을 제시하는데 목적이 있다.
There is a limit to present the operating model of the complete a course based qualification system pertinent to the nation's situation because the discussion of introduction about the system has taken place centered around jurisdiction system by Government Ministry restrictively and sporadically. Especially, it is needed to be sufficiently debated what the difference between this new system and existing test based qualification system is, and what kind of result and problem occurs when this system is carried out. Based on this, it is also needed to come up with consolidated management and operation plan to build the complete a course based qualification system pertinent to the nation's situation with clearing away misunderstanding related in introduction of this system for all parties involved including existing qualification holders.
The aim of this study is to present consolidated introduction and operation plans, such as necessary management and operation plan for practicing the complete a course based qualification system and qualification examination plan with checking national situation for introduction of this system which is being discussed in Government Ministry based on the necessity above.
To accomplish the aim, this study analyzed the operational background of this qualification through reference and data analyzing, and main countries' operating status of this system. Also, it gathered opinions from all of the stakeholders about requirements and measures to this system through questionnaire and Delphi survey. And, it reviewed the relevance of management and operation plan and certification plan through expert council.
Table Of Contents
요 약
제1장 서 론_1
제1절 연구 필요성 및 목적 3
1. 연구 필요성 3
2. 연구 목적 6
제2절 연구 내용 6
제3절 연구 방법 및 절차 8
1. 연구 방법 8
2. 연구 절차 11
제4절 연구 범위 및 용어 정의 12
1. 연구 범위 12
2. 용어 정의 13
제2장 과정이수형 자격의 운영 배경_17
제1절 평생학습을 위한 직업교육훈련과 자격제도의 연계 19
1. 연계 배경 및 필요성 19
2. 연계의 전제 조건 22
3. 연계의 방법 23
4. 제도상의 연계 현황 24
제2절 직업교육훈련과 자격제도 연계 관련 논쟁 29
1. 직업교육훈련 이수자의 무시험 자격검정 논쟁 29
2. 인정기술자제도 폐지 논쟁 32
제3절 국가직무능력표준에 따른 직업교육훈련과정 개발 36
제3장 국내 유관 자격 및 평가인증제도 운영 실태 분석_39
제1절 자격시험 면제제도 41
1. 국가기술자격 필기시험 면제 제도 41
2. 국가자격시험 면제제도 43
제2절 자격취득에 따른 학점인정 47
1. 개요 47
2. 자격별 인정 학점 49
3. 자격 학점인정 기준 51
제3절 선행학습 경험의 평가⋅인정 53
제4절 시사점 55
제4장 주요국의 과정이수형 자격제도 운영 현황_59
제1절 영국 61
1. 자격제도 개요 61
2. 자격제도 운영체계 68
3. 교육훈련기관 인정 70
4. 평가 사례 74
제2절 프랑스 79
1. 자격제도 개요 79
2. 자격제도 운영 체계 83
3. 사례 분석: 직업 바칼로레아 자격검정 91
제3절 호주 97
1. 자격제도 개요 97
2 자격제도 운영 체계 101
3. 교육훈련기관 인정 110
4. 국가직무능력표준에 따른 자격 개발 절차 114
제4절 시사점 122
1. 자격제도 관리 관련 122
2. 자격 개발⋅운영 관련 123
제5장 과정이수형 자격제도 요구 분석_127
제1절 교육훈련기관 자격취득 과정 운영 현황 및 요구 설문조사 129
1. 설문조사 개요 129
2. 설문조사 결과 131
제2절 과정이수형 자격제도 운영 방향 델파이 조사 164
1. 조사 개요 164
2. 델파이 조사 결과 165
제3절 시사점 176
1. 자격과정 운영 실태 관련 176
2. 과정이수형 자격제도 운영 관련 178
제6장 과정이수형 자격제도 구축 방안_181
제1절 방향 설정 183
1. 과정이수형 자격제도 SWOT 분석 183
2. 전략적 운영 방향 187
제2절 관리⋅운영 방안 190
1. 국가자격: 국가직무능력표준에 따른 과정이수형 국가자격 191
2. 민간자격: 과정이수형 국가공인 민간자격 200
제3절 자격검정 방안 203
1. 검정 주체 203
2. 검정 시기 204
3. 검정 방법 206
4. 자격 발급 206
제7장 추진 로드맵 및 정책 제언_209
제1절 추진 로드맵 211
제2절 정책 제언 213
SUMMARY_219
참고문헌_227
부록_235
1. 설문조사지 237
2. 델파이 조사지 245
3. 국가직무능력표준에 따른 과정이수형 자격 개발을 위한 능력단위별 학점 부여 사례 259
4. 프랑스 직업 바칼로레아 증명서 예시 269
5. 호주자격체계(AQF)상의 자격취득 과정 사례 271
6. 국가자격시험 면제 관련 규정 276
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
김상진. (2012-10-31). 과정이수형 자격제도 구축 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.