NCS기반 교육과정 도입에 따른 교수·학습 및 평가 방법 개선 방안

Metadata Downloads
Author(s)
이민욱김대영
Publication Year
2016-12-06
Created
2017-02-02
Keyword
NCSNCS 기반 교육과정교수·학습 방법평가 방법assessment methodsNCS-based curriculumteaching-learning methods
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/3671
Abstract
본 연구에서는 고교 단계의 NCS 기반 교육과정 분석을 통해 NCS 기반 교육과정에 적합한 교수·학습 및 평가 방법을 도출하고, 정책적 지원 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 2018년부터 모든 특성화고에 적용되는 NCS 기반 교육과정의 교수·학습 및 평가 방법 분석, 설문조사를 통한 NCS 기반 교육과정에 적합한 교수·학습 및 평가 방법별 요구도, 우선순위 등을 도출하였다. 이를 토대로 1) NCS 교수·학습 및 평가 역량 강화 연수 운영, 2) NCS 교수·학습 및 평가 방법 운영 매뉴얼 및 우수사례 보급, 3) NCS 교수·학습 및 평가 방법 현장 컨설팅 기능 강화, 4) NCS 기반 교수·학습 및 평가 방법 연구 활성화, 5) 온라인 교육 콘텐츠 개발 및 보급, 6) NCS 교육 관계자 온라인 커뮤니티 구축 등을 정책 제언으로 제시하였다.
This study aimed to draw appropriate teaching-learning and assessment methods for the National Competency Standards (NCS) based curriculum as well as suitable policy support measures, through the analysis of the high school level NCS-based curriculum. In order to do so, the teaching-learning and assessment methods of the NCS-based curriculum ― which is to be applied to all specialized high schools from 2018 ― were analyzed, and the requirements and priority of each NCS-based curriculum teaching-learning and assessment methods were drawn. Based upon these findings, policy suggestions were made regarding some issues: 1) To operate a training program for NCS teaching-learning and assessment capacity building, 2) to disseminate the NCS teaching-learning and assessment methods management manual and well-practiced exemplary cases, 3) to reinforce on-job NCS teaching-learning and assessment methods consulting, 4) to vitalize studies on NCS-based teaching-learning and assessment methods, 5) to develop and distribute online education contents, and 6) to set up an online community for NCS education officials. ...
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
Ⅲ. 연구 방법 8
Ⅳ. 분석 결과 11
Ⅴ. 정책 제언 21
참고문헌 28
Abstract 30
[부록] 31
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이민욱. (2016-12-06). NCS기반 교육과정 도입에 따른 교수·학습 및 평가 방법 개선 방안.
Type
Research Report
Appears in Collections:
연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.